Var har entusiasmen tagit vägen?

Permalänk
Medlem

Man behöver ju inte höra på mer än sin tinnitus.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Sen till dom som säger att hårdvaran ligger före mjukvaran har inte testat så mycket COD2 och FEAR. De spelen kan få alla datorer utom de riktiga high-end burkarna att gråta floder av blod.

Permalänk
Medlem

Var har entusiasmen tagit vägen?

Den försvann när man flyttade hemifrån och fick betala allt själv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Sen till dom som säger att hårdvaran ligger före mjukvaran har inte testat så mycket COD2 och FEAR. De spelen kan få alla datorer utom de riktiga high-end burkarna att gråta floder av blod.

Vet inte med FEAR, men några ändringar i configen till COD2 tripplade FPSen utan att påverka bildkvalitén.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Sen till dom som säger att hårdvaran ligger före mjukvaran har inte testat så mycket COD2 och FEAR. De spelen kan få alla datorer utom de riktiga high-end burkarna att gråta floder av blod.

Fear är inte bara krävande för att det är snyggt utan även för att det är sjukt dåligt optimerat

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är på det sättet som många säger, Hårdvaran ligger mera före nu för tiden.. Sen har ju bra datorkomponenter blivit billigare... Förre köpte man ett billigare och klockade, så gjorde jag iaf! Sen så kanske det är så att den dära "hårdvaru generationen" eller vad man ska kalla den har blivit större och lämnat plats för alla gamers som inte ser skillnad på ett ram-minne och hårddisk! Det känns som om det är lite åt det hållet det har börjat luta på de senaste åren.

Visa signatur

5 bit är färre än 4 byte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norbius
Ska inte säga att jag varit nån extrem nisse på OC egentligen, det roligaste är att hitta en bra balans mellan ljudvolym/prestanda. Självkart klockar jag, men som någon annan sa, pressar jag t ex inte ut de sista 100Mz'en och samtidigt behöva höja en vcore med en väldans massa mV. Datorns ljudvolym prioriterar jag nästan före prestandan idag, tål inte högljudda datorer som ska tugga 24/7.
Det var en av anledningarna till att jag skaffade vattenkylning, för att ha en rel. tyst dator, samtidigt som man kan pressa ut mer prestanda ur prylarna, utan att ljudvolymen ska behöva lida.
Man bygger ju datorn utifrån sitt behov, och det är nog inte så konstigt att fler och fler intresserar sig för en tyst dator, då fler och fler har på den dygnet runt nu för tiden.

Jag håller med. Utmaningen ligger i att ha flest mips,flops,fps/dB.

Jag började hänga på spcr och lära mig "alla" tyst-knep. Sen började jag hänga här för att lära mig klocka och få lite mer utmaning. Det är ju hur lätt som helst att få tyst på en singel core runt 2Ghz och ett grafikkort i låg-mellanklassen vilket går på 30min-1timma med t ex: P150+Nexus, YL fläkt+Ninja+Polar freezer lr dylikt. Därför gick jag på min X2-SLI rigg i sign vilken kommer kräva egenproducerat mtrl. Mest för utmaningen att få tyst på den även när jag klockat så långt det går. Vatten är för lätt så jag kör bara på luft och det skall inte synas utanpå chassiet vad jag gjort lr finnas några utanpåliggande komponenter (alltså inte "fuska" som spcr MikeC som satte sin nätdel ovanpå chassiet, hur raffinerat och snyggt e det?) Funderar på FX60:n på 239*13 nu...

Jag lägger säkert 10 timmar i veckan på rent mekaniskt planerande och labborerande arbete på min dator: "Blev det kallare så?" "blev det tystare så?" "ska jag våldta den med min dremel kanske????" "Jag behöver bygga en sådan och en sådan..." osv.

Roligt!

/Pudeln

Permalänk
Medlem

Visst vore det skönt med en tyst dator men om man vill ha en högpresterande dator är det svårt. Men det är VÄRT det! Jag tycker datorn är bäst på alla områden. Tycker man kan intergragera med spel mycket bättre på datorn än på konsoll. Mus och tangentbord är det ultimata spel redskapen. Kan dock strecka mig så långt att säga att idrotts spel och fantasy spel så som FF serien passar bäst på konsol. Annars är alla andra spel överlägset roligast på datorn. Min personliga mening iaf. de som säger det motsatta sitter överlag med gamla p2: or och vägrar att uppgradera sin dator.

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk
Medlem

Jo man mins ju den gammla goda tiden då man själv höll på med K6-2 propar på 90 talet och athlon serien runt 2000 skiftet. Bara mina K6-2 propar gjorde 25-50Mhz extra utan problem genom å ta bort heatspredern och sänka tempen 10C gjorde lätt 25Mhz till och ofta kunde man minska Vcoren rätt bra utan cap å vettig kopparkylare.
I dag är feta kylare med 70-120mm fläkt standard och med effekten en processor ger i dag på den lilla arean coren har är det svårt å få det mycket effektivare utan att ta till vatten eller tec eller annan aggresiv form av kylning.
Och där är också ett problem.
Sätta tec på en av mina gammla K6-2:or eller en celeron som allstrar 20W maximalt oklockad och 40W med rejäl vcore var inga problem med 72-85W tec men i dag är det minst ett 226W eller dubbla 226W som gäller som allstrar 250-300W styck plus den värme dom bortför som är enorm på dagens processorer gämför med för 5 år sedan och det kräver massiv vattenkylning och strömförsörjning. Kostar mycket, brötar mycket, och det är mycket som kan gå fel.

Mins när man läste articklar om dubbla celeron 333 och 400 med tec och fet alu fläns och delta 60 och 72W tec i SMP config. Var i alla fall någorlunda lätt att åstakomma med rätt matrial och en budget på ett 1500-2000Kr och kanske gav 50-60% ökning i frekvens. I dag kostar det ju multi att kyla en processor under 0C eller ner till minusgrader.

Och som tidigare nämts käns det inte som dom där 200-500Mhz man kanske vinner ger så mö. Mäst strul och massa testande om syset är stabilt.

Själv testklockat mitt 6800U ända upp till 470/1400 dock inte stabilt men benchbart och inte nån markant skillnad när man passerar 450/1200.
Men med voodoo 2 på sin tid så skalade prestandan i princip konstant med frekvensen så en överklockning på 10Mhz gav nästan direckt 10% bättre prestanda men så är ofta inte fallet i dag upplever jag.

Saknar gammla tiden med K6-2, Celeron, Pentium 2 och tidiga pentium 3 typ coppermine 500E (xeon) som kunde göra 200Mhz fsb och rulla i 1000Mhz med vatten och tec. Det var desutom inte allt för kostsamt heller 2000Kr för tec och vettig H2O kylning på den tiden så kunde man uppnå det. Klocka en prope med 100% i dag så krävs det flytande kväve om det ens går då.

Tycker det är betydligt svårare att hitta folk som seriöst klockar aggresivt men seriöst typ och försöker få det användbart. Tec används nsätan inte alls i dag men det är som sagt inte så konstigt med dom effekter som ska bort och den effekt det tar å föra bort den mägd värme energi.

Är mycket mer extremöverklockande i dag för att slå rekård. Inte göra dagens teknik användbar med morgondagens prestanda.
Kväve kan man inte köra burken på stabilt hela dagarna.

Permalänk
Medlem

Precis, potentialen av klockning var mycket större förrut, t.ex. en Celeron 300A eller en billig p3 coppermine, kunde med ganska små medel (lite större fläns eller kraftigare fläkt) nå 50-100% överklockning och därmed också dubbla prestandan. För att nå 100% idag så krävs det betydligt mycket mer resurser, och skillnaden är som sagt inte lika noterbar!

Sen tycker jag också det finns olika typer av entusiastism, de som klockar för att få ut max prestanda av grejorna är ju en del, fast man får dela in den delen i flera nu också, dels de riktigt hardcore som kör med kaskad å sånt, de som kör med kraftiga vattenkylningar eller kompressorer och de som bara vill ha ut max av det de har.
Men sen finns det ju också ljudentusiaster som går långt för att försöka få till ett väldigt tyst system, i min åsikt är det lika mycket entusiasm för det.
Det finns ju också sk audiofiler som utrustar och optimerar datorn för att få ut de mest renaste sinusvågorna ur den och därför ofta använder sig av riktiga HiFi komponenter, även det en sorts entusiasm!

Den riktiga hardcoreöverklockningsentusiasmen kan mycket väl ha gått ner, men jag tror att den generella överklockningen har ökat, då menar jag alltså sådana som bara klockar lite grann för att få ut vad som går av deras system. det har blivit mycket lättare att överklocka medelmåttigt på senare tid!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

jag klockar fortfarande iaf ;), twekar minnestimings osv. kör Benchmarks you name it

Permalänk
Medlem

Överklockar för att få så hög prestanda som möjligt, utan att fläska på med fläktar. Roligare så. Ulv i fårakläder så att säga.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk

Överklockning var nog roligast på 486:orna och P3 Celeron. Då var det fortfarande normala pengar.

Annars har nog entusiasmen aldrig varit att överklocka. Finns ju sjukt mycket roligare saker att göra. Som att pilla med olika hårdvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Fear är inte bara krävande för att det är snyggt utan även för att det är sjukt dåligt optimerat

FEAR är sjukt bra optimerat däremot, har du spelat det?

OnT:
Jag kör med tyst Zalmankylning men klockar ändå min 3200 till 2.6 GHz...
det är verkligen inte värt de sista 100mhz att ha ljudlig kylning

kan man inte införa någon standardiserad vattenkylning?
med plug-and-play eller något i den stilen?

jag kommer dock alltid klocka, entusiasmen försvinner aldrig helt

Permalänk
Medlem

Förr va det mer brist på datorkapacitet känns det som. Man försökte klocka ur vad man kunde för att få spelen att flyta, och datorer va ju skitdyra grejor på den tiden med.

Idag finns det datorkraft så de räcker och blir över.. Man spelar inte så mycke heller längre, delvis för att spelen är sämre idag, och dels för man växt ifrån det lite.

Förr va de häftigt me en dator som hördes mycket och blåste och lyste. Nu vill ja ha en tyst och bekväm dator.

Permalänk
Medlem

Jag saknar min 386:a som vi hade. Den kunde man överklocka med ett knapptryck! Från 16MHz till 22MHz! Det ni! (Det hette t.o.m turbo )

Hmm.. Man kanske ska dra igång P2 350MMX....

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

Nu läste ju inte jag artikeln, men min första tanke när jag läser nyheten är ju.

Va!?

Vadå, min dator är ju tyst och jag kan då inte pusha minnen/processor/grafikkort mer?

Saken är ju den att vi nu för tiden kan ha både och, kylningsalternativen nu förtiden är ju ruskigt bra.

Men när den stora massan får och skall använda en produkt så är det ju tyst/säkert/stabilt som är det viktigaste. Men man behäver inte tumma på prestandan idag, imho.

Permalänk
Medlem

Fler kan klocka idag än tidigare, likaså har nu en yngre generation gett sig på klockningen vilket gör att skaran blir fler men dom går inte lika extremt då dom endast lever på barn/studie bidrag och föräldrarna ofta sponsrar data köpen. Sen saknar också den yngre generationen kunskap.
Den äldre generationen som klockar är oftast dom som går extremt men den är inte så stor. Majoriteten som klockar är upp till ~20-21 tror jag. Det gör ju att det är fler men skaran som går extremt inte växer så mycket då det tar en massa tid och pengar att gå extremt.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk

Det lite halvtråkiga med klockningen är väl att det inte är så många egna lösningar. Finns alltid något att köpa som gör det lätt.