Lenovo/IBM Thinkpad Z60t testad

Permalänk
Melding Plague

Lenovo/IBM Thinkpad Z60t testad

<font style="font-size: 10pt"><b>Lenovo/IBM Thinkpad Z60t testad</b></font> <small class="small">tisdag 20 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Trusted Reviews har testet en ny bärbar dator från Lenovo (de som köpte IBM:s laptop-avdelning). Z60t är faktiskt den första Thinkpaden med widescreen-skärm, men den är byggd i den klassiska IBM-gråa looken och självklart med en röd styrpinne mitt på tangentbordet (även om det numera också finns en touchpad). I övrigt är det en rätt smidig dator som väger 2kg med inbyggd DVD-brännare, processorn är en Pentium M i detta fall på 2,0 GHz, och matad med funktioner som Wlan, blåtand, Firewire/USB 2.0 med mera.
<br />
<br /><i>”If you've been reading TrustedReviews for a while you'll know that I'm a big fan of IBM ThinkPad notebooks. I've always found ThinkPads a joy to use - I love the black styling, while the keyboards that IBM implemented into its notebooks were second to none. So, like many ThinkPad fans out there, I was a little concerned at the announcement that IBM had sold its PC division to Lenovo - would the ThinkPad retain its air of quality?”</i>
<br />
<br />Läs testet och se om den lever upp till förväntingarna hos <a href="http://www.trustedreviews.com/article.aspx?head=36&page=5206" target="_blank">Trusted Reviews</a>.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Designen är inte så himla vacker, men de håller i alla fall

Permalänk
Medlem

Det verkar som att andra tillverkare definitivt har kommit ikapp före detta IBM nu. Jag älskar dock fortfarande min gamla hederliga ThinkPad T21 <3 Jag använder den mycket mer än min stationära dator.

Permalänk
Medlem

Att tillverka en bärbar dator utan styrpinne är som att koka makaroner utan salt! IBM regerar verkligen när det gäller bärbara datorer!

Permalänk
Medlem

Styrpinne är bara skit, plocka bort skiten.

Annars är ThinkPad's trevliga datorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Styrpinne är bara skit, plocka bort skiten.

Annars är ThinkPad's trevliga datorer

Låt mig gissa att du aldrig ägt en ThinkPad eller använt någon under en längre tid? Styrpinnen är ofta svår att komma överens med i början men efter ett tags användning finner de flesta (enligt mina erfarenheter) att den är vida överlägsen touchpaden. Dessutom så är den väl inte i vägen om man inte vill använda den?

Permalänk

Tyvärr tyckte jag den såg lite plottrig ut. Men gissar att det är en maskin som ska vara i samma klass som Dell osv.

Jag har alltid gillat Thinkpad. Du kanske inte får mest fart eller prylar för pengarna men du får alltid bäst hållbarhet. Kollar man på en 3år gammal Dell, FS eller något annat märke syns det att maskinerna inte har åldras med värdighet som en Thinkpad. Enda märke som jag tycker kommit upp i Thinkpad klass är Powerbook G4:a som är en kanon maskin. Då har jag ändå vandrat igenom 6st T serien, två X-serie, 3st dell, 2 FS, 1 Acer och 1 Sony.

Thinkpad T och X serie måste väl till stor del själva ha fått laptops att bli OK på företag.

maDa: Seriöst... lär dig använda trackpoint. Använder du riktigt fingersättning när du skriver på t-bordet är pinnen så mycket smidigare att använda. Inte behöva resa händer bara för att flytta musen.

Permalänk
Medlem

Ja, trackpointen är lysande... Brukar sluta med att jag inte ens orkar plocka fram musen ur väskan.

Dock vet jag inte vad jag ska tro om Z60t... Det låter ju inte som att svaret på om det är samma kvalitetskänsla som på tidigare Thinkpadmodeller var något klockrent "ja".

Man får väl försöka hitta någon att klämma lite på, antar jag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag föredrar TrackPoint före vanlig mus varje dag i veckan. Önskar att alla tangentbord hade IBMs TrackPoint inbyggd...

Permalänk
Medlem

Styrpinnen är ett måste på en bärbar...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som saknar den gamla bärbara muskulan?

Var på en mässa för måånga år sen där jag satt framför en bärbar dator med en sådan kula, och efter ett par timmar så flög muspekaren över skärmen med underbar kontroll och snabbare än en vanlig mus (var väl visserligen rätt låg upplösning på skärmarna men men).
Bortsett från det har jag inte använt muskulan så mycket, men under de korta perioder jag använt nån så har ingen varigt i samma klass som den jag testade på mässan. Kanske var nån sällsynt bra muskula vad vet jag.

Styrpinne är också rätt trevligt men jag har aldrig använt nån särskilt länge så har inte blivigt så hajj på det.

Touchpad är rätt segt, fungerar bra men det är som sagt väldigt segt att arbeta med. Så för slösurf eller nåt sånt duger det väl men man trivs ju inte direkt med den när man ska göra mycket.

Permalänk

Kulan var bra rolig... Haha, helt glömt bort att det var vanligt i början.

Tror faktiskt jag har en sådan maskin på vinden... kanske dags att ta fram

Permalänk
Medlem

Instämmer med Tempel.. en IBM laptop utan "klitan" är inget att ha