Permalänk
Melding Plague

Fickminnen i RAID

<font style="font-size: 10pt"><b>Fickminnen i RAID</b></font> <small class="small">fredag 30 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Big Bruin har testat att köra fyra stycken USB-minnen i en RAID-konfiguration. Tyvärr ville inte det inte fungera i Windows, men det gick bra att sätta upp en RAID-array i Linux. Och jodå, visst förbättras skrivhastigheten dramatiskt med fyra stycken USB-minnen i RAID 0 jämfört mot ett enda minne.
<br />
<br /><i>”I anticipated connecting four identical thumb drives to a compact USB 2\.0 hub, and being able to create a variety of different RAID arrays in an assembly that would easily fit in the palm of my hand. Then with the same minimal effort required to create a hard drive RAID array, I could switch my thumb drive array between speed (striped) and redundancy (mirrored).”</i>
<br />
<br />En intressant tillämpning kan vara för att säkra data, ta bort ett minne och datan kan inte läsas. Om inte annat kan man imponera på sina geek-polare.
<br />
<br />Läs hur fickminnen fungerar i RAID hos <a href="http://www.bigbruin.com/reviews05/article.php?item=thumbraid" target="_blank">Big Bruin</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

detta är överdrivet.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Stentufft.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kul

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Hedersmedlem

Tillverkare skulle ju kunna göra thumbdrives på 2x 512 MB eller 4x 512 MB med egen RAID0 i ett chip. Skulle ju bli bättre än dagens mycket sega usbstickor.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Tillverkare skulle ju kunna göra thumbdrives på 2x 512 MB eller 4x 512 MB med egen RAID0 i ett chip. Skulle ju bli bättre än dagens mycket sega usbstickor.

Precis, har undrart varför man inte gjort så. I och med den låga accesstiden så har man inte de nackdelar som uppkommer när man raidar hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Var ju någon som gjorde likadant fast med fyra Ipod Shuffle och i Mac OSX när Shuffeln just släppts... Rätt coolt dock:)

Permalänk
Medlem

disklös raid är nästa steg i min disklösa webserver - men då kör jag på CF-kort...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Vad n00bigt! Han borde använt separata usb-kanaler för alla fyra minnen istället för en hubb, det blir en flaskhals.
Det brukar finns 3 kanaler på nya moderkort med två kanaler på varje.
Då kan man nog få bättre stabilitet också.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem

Another_Lundis: "3 kanaler på nya moderkort med två kanaler på varje" ?
Menar du kanske 3 portar med två kanaler på varje?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zapher
Another_Lundis: "3 kanaler på nya moderkort med två kanaler på varje" ?
Menar du kanske 3 portar med två kanaler på varje?

Japp, det menade jag, vad n00bigt av mig att skriva så fel.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem

Problemet med de flesta usb minnena är väll inte att bandbredden tar slut, utan att minnena i sig är långsamma, vilket borde motverkas av det här, och ge bättre prestanda.

Men jo, disklös raid via usb minnen känns lite löjligt. Kul, men löjligt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Intressant experiement. Speciellt när minnena sjunkit kraftigt i pris det senaste året och 2.5-tums hårddiskar är förhållandevis dyra. Har man enbart behov av mindre utrymme (512-2GB) så vore detta ett intressant (tyst) alterantiv till nästa HTPC-burk.
Usb/flash-minnen har dock betydligt kortare livslängd än hårddiskar. Främst vid frekvent skrivning. Att då köra en bunt i raid där det räcker en går ner för all data blir oläsbar kräver nog man tänker igenom innan vad man lagrar på dem.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk

4*2GB räcker utmärkt för en enklare server, så varför inte?
Tyvärr kostar det på tok för mycket idag.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Var ju någon som gjorde likadant fast med fyra Ipod Shuffle och i Mac OSX när Shuffeln just släppts... Rätt coolt dock:)

Jodå
< http://www.wrightthisway.com/Articles/000154.html >
Fast det gick inte boota OS X från de raidade Shufflarna
< http://www.wrightthisway.com/Articles/000171.html >
antagligen beroende på att det är USB…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Om inte annat kan man imponera på sina geek-polare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock
Usb/flash-minnen har dock betydligt kortare livslängd än hårddiskar. Främst vid frekvent skrivning. Att då köra en bunt i raid där det räcker en går ner för all data blir oläsbar kräver nog man tänker igenom innan vad man lagrar på dem.

Att köra raid avstressar ju dem bara eftersom varje minne inte behöver jobba lika mycket. Så en raid array borde räcka länge än bara ett minne (vilket många kör redan idag, kanske inte nåt tungt OS på i och för sig men men).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva

Jodå
< http://www.wrightthisway.com/Articles/000154.html >
Fast det gick inte boota OS X från de raidade Shufflarna
< http://www.wrightthisway.com/Articles/000171.html >
antagligen beroende på att det är USB…

Vet inte om man kan boota via USB på mac men en avgörande faktor är i alla fall att han kör mjukvaruraid vilket troligen är svårt att boota från (okejdå, rent teoretiskt så går det ju men tvivlar på att OS X har en sådan funktion inbyggt).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Att köra raid avstressar ju dem bara eftersom varje minne inte behöver jobba lika mycket. Så en raid array borde räcka länge än bara ett minne (vilket många kör redan idag, kanske inte nåt tungt OS på i och för sig men men).

Helt korrekt men inte en säkerhetsmässig rättvis jämförelse. Tar du ett antal minnen i RAID 0 bör risken jämföras med samma antal fristående.
Följs detta, och I enlighet med "svagaste länken" principen, är risken något går fel är helt enkelt större i RAID 0. Något som indirekt också nämns i Sweclockers nyhetstext.
Synd bara att USB-minnestillverkarna är så dåliga ange förväntade antal accesser och livslängd på sina produkter. Vore lättare för oss kunder då göra avvägningen mellan hastighet och säkerhet. Jag tror som sagt denna lösning kan passa utmärkt under vissa förutsättningar.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Sant.
Jag förutsatte lite förenklat att de inte går sönder förrns de dör av "ålder" (antalet skrivningar).

Frågan är bara om det finns någon annan variabel att leka med än jusst antalet skrivningar. Jag menar, hur ofta dör ett minne?
Ingen aning faktiskt men jag skulle gissa på att risken är rätt låg och kanske försumbar om man jämför med en vanlig hårddisk.

Och att man (läs: jag ) därför skulle kunna tänka mig en raid 0 array med 4 minnen (vilket jag aldrig skulle göra (mer än för skojs skull kanske) med hårddiskar).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Vet inte om man kan boota via USB på mac men en avgörande faktor är i alla fall att han kör mjukvaruraid vilket troligen är svårt att boota från (okejdå, rent teoretiskt så går det ju men tvivlar på att OS X har en sådan funktion inbyggt).

Problemet är att boota USB (FW är att föredra för det funkar klockrent) - men RAID i sig (stripe eller mirror) funkar som det kommer, även om ingen vettig människa lägger operativet striped….

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!