Mysteriet med det trasiga USB-minnet

Permalänk
Melding Plague

Mysteriet med det trasiga USB-minnet

<font style="font-size: 10pt"><b>Mysteriet med det trasiga USB-minnet</b></font> <small class="small">måndag 2 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Om man köper väldigt billig hårdvara från en okänd tillverkare finns alltid en viss osäkerhet vad man får. Köper man något ännu billigare, eller får hårdvara som bonus när man köpte något helt annat, är osäkerheten ännu större. Kommer prylen att fungera? Är den bra? Kommer den att gå sönder?
<br />
<br />Detta är några av frågorna som en utvecklare på <a href="http://www.mways.co.uk/rom_use_only_usb_key.html" target="_blank">Mysterious Ways Development</a> frågade sig när han upptäckte att USB-minnet han fick med sin bilstereo slutade fungera efter en vecka. Anledningen? Minnet var ett ROM.
<br />
<br /><i>On Friday I took the dead USB memory stick to pieces, out of idle curiosity. What I found, was that the flash-ram chips (labelled: JAPAN Z66000 04 24 F87048 HN29V25691BT-30) were clearly labelled "ROM USE ONLY" (see this pic): A bad Goodmans USB key chip. They weren't meant for use in USB keys. They're lower quality chips designed for a very few write cycles (5-10 per lifetime only) - used for things like flash BIOS memory in routers. They're NOT meant for continual write/rewrite cycles as you would with a USB key.</i>
<br />
<br />Har du några skräckhistorier från dåligt tillverkad hårdvara? Skriv gärna i nyhetens kommentarer.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

haha.. fyfan vad bisart... hade blivit rätt skitpissed ifall de hade hänt mej

Permalänk
Medlem

nja, iom att produkten faktiskt följde med en bilstereo så hade jag väl inte blivit så sur, men man hade ju klart blivit förvånad över klantigheten hos tillverkaren

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Tror de rör sig mer om fifel... verkar som tillverkarna imellanåt försöker lura sina kunder på pengar

Permalänk
Medlem

Vad menar dom med "ROM use only"

Permalänk
Medlem

ROM - Read Only Memory. Dvs ska inte användas för att överskrivas.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
ROM - Read Only Memory. Dvs ska inte användas för att överskrivas.

Tack.
Hehe isf förjävligt det dom har skickat med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
nja, iom att produkten faktiskt följde med en bilstereo så hade jag väl inte blivit så sur, men man hade ju klart blivit förvånad över klantigheten hos tillverkaren

hmm tror att det är en bilstereo som har en usb -plats med stöd för mp3 på usb-minnen.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat nu alla Svensson:s. Ovan artikell berör mig varje gång (utan undantag) när jag handlat på IKEA ^^ hahahaha Än värre Jysk. I datorproduktväg är det kanske fenomenet 5.1 lurar från TRUST.. Alltså fysisikt omöjligt, men visst köpte jag mig ett par ^^ Annars kanske masshysterin med spelmöss kan vara ett exempel. Jag menar varför har ingen ifrågasatt om man verkligen kan uppfatta skillnaden på 2000dpi och 1600? Eller varför kan man inte upptäcka att exempelvis COD2 stöder dpi upp till 800?? Sen gör det ingen skillnad! (Detta är alltså en tes) =)=)=) Ahh nu vet jag! AMD 64 bitars!!! Alla skulle ha en MINST ett år innan 64bitars OS fanns på den stora marknaden! Och till dagens datum så är det ett ganska krångligt och okompitabelt OS (för de flesta). Haha, ärligt talat känner man sig smålurad varenda gång man handlar nästan. Nästa exempel: 7800 serien som är runt 20% snabbare än 6800serien! Vad sägs om det? Eller pciXpress? Nej masshysteri är det!

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
Ärligt talat nu alla Svensson:s. Ovan artikell berör mig varje gång (utan undantag) när jag handlat på IKEA ^^ hahahaha Än värre Jysk. I datorproduktväg är det kanske fenomenet 5.1 lurar från TRUST.. Alltså fysisikt omöjligt, men visst köpte jag mig ett par ^^ Annars kanske masshysterin med spelmöss kan vara ett exempel. Jag menar varför har ingen ifrågasatt om man verkligen kan uppfatta skillnaden på 2000dpi och 1600? Eller varför kan man inte upptäcka att exempelvis COD2 stöder dpi upp till 800?? Sen gör det ingen skillnad! (Detta är alltså en tes) =)=)=) Ahh nu vet jag! AMD 64 bitars!!! Alla skulle ha en MINST ett år innan 64bitars OS fanns på den stora marknaden! Och till dagens datum så är det ett ganska krångligt och okompitabelt OS (för de flesta). Haha, ärligt talat känner man sig smålurad varenda gång man handlar nästan. Nästa exempel: 7800 serien som är runt 20% snabbare än 6800serien! Vad sägs om det? Eller pciXpress? Nej masshysteri är det!

du har väldigt rätt.... efter alla år av PC-delar jag köpt kom jag fram till att min PS2a från 1999 är det absolut bästa investeringen jag gjort i mitt liv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
du har väldigt rätt.... efter alla år av PC-delar jag köpt kom jag fram till att min PS2a från 1999 är det absolut bästa investeringen jag gjort i mitt liv

Och Gamecube var min bästa

Permalänk
Medlem

Min bästa är nog en 333a som fortfarande rullar som linuxserver, den gnäller aldrig och blir inte särskilt varm heller

Men det är sant, frågan är bara hur långt det kommer gå med allt lurendrejeri, hur långt företagen är villiga att gå när det gäller att totalt köra över begreppet "etik och moral"...

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Hyrdator med AMD 64 DualCore... men sketen WinXP Home 32bit

Kanske Toys`r´us "billiga" Mp3 spelare som helt oväntat sluta fungera...

Absolut sämsta hittils är nog Belkins Wireless G Router, går ju fan inte ens installera, gör precis som det står i "manualen" men fastnar i steg 2.. "Examining settings" sen står det där i 12-15tim utan att ett skit händer. Går det att fixa manuelt? nää, måste köra med ett prog som inte fungerar..

Står på förpackningen "sets up in 3 minutes" jippi

EDIT: Får ju inte glömma "SLI" vilken nytta har vi av den just nu? bara för lite extra i 3Dmark-femtioelva och ca 20% mer FPS fast det spelar ingen roll om monitorn inte visar mer än 100Hz (100FPS)

Voodoo2 SLI ska vi inte blanda in i detta, den var faktiskt bra om inte nödvändig

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

ja man blir röv.kn***** vad man än gör,hela livet ut, bara o inse fakta,girigheten
växer, folk skiter oftast i varandra o tänker bara på pengar,heej vakna på fel sida men stämmer mer o mer,i framtiden sitter alla med en sändare i nacken som i filmen wedlock

Permalänk
Medlem

lånade faders trådlösa topcom skyr@cer router .. var det största skräp jag någonsin lagt mina händer på .. 3 minuter felfri surfning per halvtimma ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
Ärligt talat nu alla Svensson:s. Ovan artikell berör mig varje gång (utan undantag) när jag handlat på IKEA ^^ hahahaha Än värre Jysk. I datorproduktväg är det kanske fenomenet 5.1 lurar från TRUST.. Alltså fysisikt omöjligt, men visst köpte jag mig ett par ^^ Annars kanske masshysterin med spelmöss kan vara ett exempel. Jag menar varför har ingen ifrågasatt om man verkligen kan uppfatta skillnaden på 2000dpi och 1600? Eller varför kan man inte upptäcka att exempelvis COD2 stöder dpi upp till 800?? Sen gör det ingen skillnad! (Detta är alltså en tes) =)=)=) Ahh nu vet jag! AMD 64 bitars!!! Alla skulle ha en MINST ett år innan 64bitars OS fanns på den stora marknaden! Och till dagens datum så är det ett ganska krångligt och okompitabelt OS (för de flesta). Haha, ärligt talat känner man sig smålurad varenda gång man handlar nästan. Nästa exempel: 7800 serien som är runt 20% snabbare än 6800serien! Vad sägs om det? Eller pciXpress? Nej masshysteri är det!

Och på vilket sätt har detta att göra med USB-minnet med ROM-kretsar? Ikea? Jysk? AMD64?

Permalänk
Medlem

typ alla d-link tex SUCK säger ja bara. alal deras routrar är rent skräp (visseligen så vet ju alla det men ändå). 614+ som pappa använder som AP (jag och brorsan orkande inte använda skiten så vi satte oss i modemet direct innan den började krångla riktigt) sxtartar om sig direct den får nån request på dchpn eller nån av dess "funktioner" samt startar om sig även vid nätanvändning över typ 128kb/s tcp hastighet eller minsta udp stream. ska skruva isär den imorn så får se va ja gör för kul me den då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Och på vilket sätt har detta att göra med USB-minnet med ROM-kretsar? Ikea? Jysk? AMD64?

på detta:

Citat:

[i]Har du några skräckhistorier från dåligt tillverkad hårdvara? Skriv gärna i nyhetens kommentarer. [/B]

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
AMD 64 bitars!!! Alla skulle ha en MINST ett år innan 64bitars OS fanns på den stora marknaden! Och till dagens datum så är det ett ganska krångligt och okompitabelt OS (för de flesta).

Tänk på att AMD64 är mycket snabbare än alla 32bitars CPU'er även om man kör ett 32bitars OS, sen är det inte AMD's fel att microsoft hade tummen i ***** i några år

Visa signatur

Vinnare av Swec's pepparkakshustävling julen 2004, julen 2005 samt julen 2006

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HaGgZ
Tänk på att AMD64 är mycket snabbare än alla 32bitars CPU'er även om man kör ett 32bitars OS, sen är det inte AMD's fel att microsoft hade tummen i ***** i några år

hahah:D
lustigt att alla amd a64 cpuer är snabbare.
amd slutade göra 32 bitars cpuer för länge sedan.
intel har också slutat med det nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
Ahh nu vet jag! AMD 64 bitars!!! Alla skulle ha en MINST ett år innan 64bitars OS fanns på den stora marknaden! Och till dagens datum så är det ett ganska krångligt och okompitabelt OS (för de flesta)

Vad menar du?? Det tog inte så långt tid innan linux och BSD blev 64-bitars, och alla program (några få) som man inte än kan köra 64-bitar kan man alltid kompilera för 32-bitar.... aha du menar windows, men skriv det då.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
Vad menar du?? Det tog inte så långt tid innan linux och BSD blev 64-bitars, och alla program (några få) som man inte än kan köra 64-bitar kan man alltid kompilera för 32-bitar.... aha du menar windows, men skriv det då.

"64bitars OS fanns på den >>>stora marknaden<<<!"

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

Har en liten skräckhistoria, hade fått med ett usb-minne med Illustrerad Vetenskap, skulle ha det till att flytta över ett större skolarbete från min stationära till laptopen, av någon anledning valde jag flytta istället för att kopiera, när jag sedan satte in minnet i laptopen fanns inte filerna kvar. Puts väck, gick inte att få tillbaka heller.
Däremot var det nog inget rom-minne jag fått

Sen kan många anse att servermarknaden är stor, där är också 64-bitars stort.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

mitt skräckexempel är när jag och en polare köpte varsit Rachet & Clank för 100kr st på Elgiganten. Båda skivorna pajade samma dag (använda i olika PS2:or).

Dan efter gick vi tillsammans och visade upp våra trasiga skivor fulla med repor. Dom hävdade att vi hade använt dom fel på nått jävla vis, så vi fick inte ett öre tillbaka.

Borde fan ha skickat en anmälan till allmänna reklamationsnämnden (? visst heter den så ?).
Inte första gången man blir blåst av stora elektronikbutiker (host ONOFF, kommer inte sätta min fot där någonsin)

Visa signatur

axel

Permalänk
Medlem

Vad är rachet & clank?

Visa signatur

AMD Opteron 146, DFI nF4 SLI-D (BIOS 704-2BTA), Crucial BallistiX PC4000 2x1GB, Gainward 7800GT, Pioneer DVD-RW, NEC Multisync FE950/InFocus 4805.

Permalänk
Avstängd

ett ps2 spel har 3:an

Edit: ett gulligt litet djur som hoppar genum olika banor i universum och sammlar muttrar

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Suck, mitt USB-minne gick precis sönder.
Jag stoppade in det i datorn och vipps (helt otippat) så startade datorn om. Efter det fungerade inte minnet.

//Andreas

Visa signatur

Jag når Örat, jag kör E20 norr, det är en stad i mitt hjärta av lycka och sorg!

Permalänk
Medlem

d-link's routrar är inte skräp, SBS bara.

Annars vet jag väll ganska många som haft problem med JOS MP-120.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
Ärligt talat nu alla Svensson:s. Ovan artikell berör mig varje gång (utan undantag) när jag handlat på IKEA ^^ hahahaha Än värre Jysk. I datorproduktväg är det kanske fenomenet 5.1 lurar från TRUST.. Alltså fysisikt omöjligt, men visst köpte jag mig ett par ^^ Annars kanske masshysterin med spelmöss kan vara ett exempel. Jag menar varför har ingen ifrågasatt om man verkligen kan uppfatta skillnaden på 2000dpi och 1600? Eller varför kan man inte upptäcka att exempelvis COD2 stöder dpi upp till 800?? Sen gör det ingen skillnad! (Detta är alltså en tes) =)=)=) Ahh nu vet jag! AMD 64 bitars!!! Alla skulle ha en MINST ett år innan 64bitars OS fanns på den stora marknaden! Och till dagens datum så är det ett ganska krångligt och okompitabelt OS (för de flesta). Haha, ärligt talat känner man sig smålurad varenda gång man handlar nästan. Nästa exempel: 7800 serien som är runt 20% snabbare än 6800serien! Vad sägs om det? Eller pciXpress? Nej masshysteri är det!

Du har verkligen en poäng där.
Tänker på när man köpte sin första 80 GB hd , helt plötsligt när den var formaterad var den inte 80 utan det såg ut att saknas några GB.
Självklart fanns det en förklaring till detta men lite lurad kände man sig iaf.
Ungefär som importerade jordgubbar ,de ser jättefina ut i butiken men smakar inte ens i närheten av vad de ser ut.

Edit: Tänkte på Ata 66 , 100 , 133 ... vad är det för teoretisk hastighet egentligen.

Visa signatur

Sär skrivning och fel stavning är jätte jobbigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ

Annars vet jag väll ganska många som haft problem med JOS MP-120. [/B]

Vad har dem haft för problem med den då?
Farsan har en det ändå krånglet har varit att den hängt sig 1 gång och det var ju lätt att åtgärda.