Permalänk
Melding Plague

Asus ReverseCool

<font style="font-size: 10pt"><b>Asus ReverseCool</b></font> <small class="small">onsdag 4 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20060102220053.htm..." target="_blank" >X-Bit Labs</a> rapporterar att Asus håller på att lansera en ny typ av kylning till sina passivt kylda grafikkort.
<br />
<br />Det nya grafikkortet Extreme N6600TOP Silent är först ut med denna kylning som kallas ReverseCool. Den går ut på något som fler än två har funderat över under åren - varför sitter grafikprocessorn på "undersidan" av kortet när det är monterat?
<br />
<br />Asus har helt enkelt monterat grafikprocessorn på översidan av kortet, vilket gör att värmeutvecklingen stiger lättare i chassit och inte stängs in av eventuella instickskort.
<br />
<br />Kortet bygger på Nvidias Geforce 6600-grafikprocessor och har en kärna som körs i 400 megahertz, samt 256 megabyte GDDR2-minne vilket spinner på i 800 megahertz (400 MHz DDR). Pris och när det kommer att finnas på butikshyllan är i skrivande stund oklart. Kanske har Asus startat en trend som borde gjorts för flera år sedan?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker att det är mycket mer logiskt och praktiskt att ha gpukärnan vänd "uppåt". Det borde grafikkortstillverkarna gjort för flera år sedan imo..

Visa signatur

Asus A8N-SLi DeLuxe | Gainward GeForce 6800GT GS | Venice 3000+ | Fortron & Source 400w | ThermalTake Bigwater Vattenkylning + Thermaltake AquaSeries III GPUBlock + Alphacool AMD Chipsetwaterblock |

Permalänk

Jag tycker att det borde gälla alla PCI-kort (PCI-E också, såklart). Då blir ju burken finare om man har gjort hål i sidan

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem

men hur påverkar detta Btx standarden?

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
men hur påverkar detta Btx standarden?

jaa exakt, BTX gör ju så att grafikortets GPU vänds uppåt.

När kommer igentligen BTX Bli en "vanlig" standard? Finns ju knappt några BTX moderkort eller BTX chassin

Permalänk
Medlem

det blir väl dock problem om kortet använder en kylare som kräver en egen utgång på baksidan? oftast finns väl det ingen löstagbar bakplåt ovanför grafikkortet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är väl bra men problemet är ju att varmluften hamnar på processorn som blir varmare.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem

hmm enda skillnaden som jag ser det är... hmm ja.. kanske bara att kylningen hamnar på andra sidan... fler? jag ser inga

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Medlem

Ja men det är ju oftast så att man har mest luftflöde runt processorn finns ju oftast en fläkt precis där Gpu:n kommer att hamna.. prolle höjs 1 grad grafikkortet sänks 10? kanske

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk

förr eller senare tvingas man nog leta fram en standard (finns redan kanske?) och göra som apple har gjort i sina G5or för att få bort värmen från de heta ppc970:orna, skapa separata kanaler för de olika delarna i dator och sedan ventilera dem oberoende av varandra.
Och inte som de flesta fortfarande gör idag - sval in-luft, vispa runt den med den varma, försöka kyla komponenterna och sedan blåsa ut den halv-ljumna luften.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toobster
det blir väl dock problem om kortet använder en kylare som kräver en egen utgång på baksidan? oftast finns väl det ingen löstagbar bakplåt ovanför grafikkortet.

Jag vet inte om det är så på alla lådor eller beroende på moderkort men jag har många gånger haft en "plats" ledig ovanför grafikkortet. I min stacker har ju just nu en plats ovanför grafikkortet som det sitter en ratt för att justera hastigheten på min ena fläkt i lådan.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Jag säger som Petterf, Apple har kommit fram till en mycket bättre kylning enligt mig.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Hoppas ingen försöker köra detta kortet i ett BTX chassi Kommer vara lite kontraproduktivt då

Permalänk
Medlem

Jag tror allt detta är en bra lösning. För Alla vet att varm luft stiger, när den stiger så sugs den ut av en 80 eller 120 fläkt därbaktill

Men sedan beror det på om man har en fläkt till sitt chipset eller inte, det kan störa luftflödet.
Jag tror denna lösning är snäppet bättre än den förra, men nu måste alla mobo ändras lite för att det ska bli optimalt!

Men sedan som ni säger om Apples system, det är verkligen bra. Tycker att apple borde låta andra få göra som dem

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/prod.php?id=50486

Kortet finns inlagt hos Webhallen och enligt dem så får de in det den 10:e.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robboy
Ja men det är ju oftast så att man har mest luftflöde runt processorn finns ju oftast en fläkt precis där Gpu:n kommer att hamna.. prolle höjs 1 grad grafikkortet sänks 10? kanske

Men är det typ inte det de har tänkt att göra något liknande med BTX standarden. Fast med detta grafikkort kan man göra en liknande kylsystem som BTX använder fast med ett ATX kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snubbe
hmm enda skillnaden som jag ser det är... hmm ja.. kanske bara att kylningen hamnar på andra sidan... fler? jag ser inga

hm, är det ingen förutom jag som tänkt på att kylningen ev. kolliderar med cpu kylaren?
speciellt om du använder Zalman-CPNU (stavning*)

Permalänk
Medlem

var kan man finna bilder på detta grafikkort?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

bilder på ett hyffsat litet rött kort märkt asus cirkulerade på nätet för ngt halvår sedan.. i B3Ds forum spekulerades vad vilt.. "GPUN sitter ju på fel sida!"

nu förstår man vad det var

får rätta nyheten lite kanske, asus första kort med lösningen reversecool var ett x700 faktiskt.. hittade bilder ifrån oktober:

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
jaa exakt, BTX gör ju så att grafikortets GPU vänds uppåt.

När kommer igentligen BTX Bli en "vanlig" standard? Finns ju knappt några BTX moderkort eller BTX chassin

btx är nerlagt typ, ingen vill ha skiten .. de var ett desperat försök från intel när deras cpuer skeenade iväg i effekt förbrukning

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

Skulle vara bra med ett sådant kort i en shuttle om man vill ha lite fetare kylning och inte har ngt kort i PCI-platsen då slipper man ju såga upp sidan osv
Men det där med BTX, har inte Lian Li så? Att alla moderkort sitter upp och ner, i vissa chassin iaf.

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Vad jag vet så har det jue tidigare varit så att gpu'n sitter åt andra hållet. Åtminstone har jag haft det på gamla Pci-kort.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden att någon gjorde ett "rättvänt" instickskort.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk

Fattar inte varför dom vände på PCI-korten (och senare AGP och PCI-e). ISA-korten satt ju på andra hållet.

Permalänk
Medlem

Det här var inga problem när man bara hade liggande desktop-burkar, sen kom towern och av nån anledning satte man moderkortet uppochner på höger sida när man kunde satt det rättvänt på vänster sida.
Det här är iofs rätt lätt att modda själv, men då man är van känns det helt konstigt att ha plexirutan på vänster sida och ha processorn under grafikkortet.