Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farmor
Vad kommer amd's nya socket ha för hastighet?
Om jag köper ddr2 533Mhz som min P4 dator använder kan jag flytta dem till amd "M2?" sen?

Joo, men när M2 väl kommer så vill du säkert ha snabbare minnen än 533Mhz. Lönar sig säkert att sälja dem iom att priserna går upp, och investera i snabbare stickor med pengarna.

OT: Vill först få lite spekulationer över hur mycket priserna stiger förän jag blir oroad

Visa signatur

Kramp datorn af 2k4 atm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Det där kan knappast appliceras på något annat än möjligtvis hårddiskar... Processorer finns knappt några riktigt billiga till aktuella socklar förutom Celeron, men de är fortfarande dyrare än om man jämför med exempelvis Duron som dessutom hade samma sockel som senare modeller AMD fram till 64-bitarn. Grafikkort tänker jag ett par steg tillbaka till GF2-eran i första hand. Ingångspriset på ett GF2 av den vassare modellen gick på drygt 3000 spänn. "Hutlöst" var reaktionerna då. GF3 gick på 5000 spänn och man höll på att storkna. Idag går korten in på mellan 6000 och 8000 spänn. Verkligen en nedgång där... Moderkort ligger på ungefär samma prisnivåer, ljudkort släpps förvisso i vassare och vassare versioner med mer lull-lull runt om, men priserna skjuter därefter också. I stort sett ligger priserna på komponenter relativt still eller så stiger de. Sällan tvärt om.

Håller inte med.

Förr var man tvungen att betala nära 20 000 för att få en bra dator, och det har sjunkigt rejält sen dess.

Vad gäller processorer så vad det under P4/XP tiden som det var som billigast (berodde väl på förhållandevis gammal teknik och hård konkurrens) men att få en 3700+ för 2300 kr kan väl ändå inte betraktas som dyrt sett till hur det var förr?

Tror snarare att efterfrågan och det faktum att datorer har blivigt så populära istället skapat en större marknad för extrema produkter. De snabbaste prylarna är ju inte direkt några superprylar utan bara samma sak fasst det är upptrimmat och att man lagt på så mycket minne (grafikkort) eller cache (processorer) man vågat.

Moderkorten har bra mycket mer saker integrerat idag och de kostar mindre än förr. Sen att de mesta integrerade sakerna inte håller måttet jämfört med riktigt kort är en annan sak (skulle gärna se fler grafikkort utan raid, ljud och nätverkskort så att man hade mer pengar till å köpa riktiga saker).

Förr så var inte grafikkorten lika viktiga, processorn hade större roll. Blev ju en revolution med grafikkorten. Inte så konstigt att de blev dyrare. Sen så växte grafikkorten upp i den marknad som jag pratar om, att man har supermodeller som kostar skjortan.
Precis som processorer (där de snabbaste har ett löjligt överpris bara för att de kan), ram (snabba kort med låga timings), nätagg (med onödigt mycket kraft för även den fetaste speldatorn) osv..
Förr fanns inte det utbudet att välja ett riktigt kraftigt nätagg eller specialminnen med låga timins osv. Och därför var det dyraste inte lika dyrt som det dyraste är idag.

Sen så behöver man i och för sig inte en lika bra dator idag som förr för att ändå hänga med men det har i min mening blivigt billigare också.
Idag får man ju en bra dator för 10 000 kr (ex. skärm).

Permalänk

Mm, håller med förra talaren. Kommer ihåg när pappa köpte en dator med en simpel Skrivare, scanner, 17" CRT Skärm, 2.1 ljud, 700mhz, Voodoo III och 128mb ram.. vad kostade det?

30,000:-

Att köpa det "värsta" nu ( inte det ultimata ) är ju långt ifrån dessa priser..

Mitt system i sign kostar i runda slängar 15000 kr nytt så enligt mig så har det inte blivit dyrare..

Permalänk
Medlem

Jo, ska du ha det värsta så kan du nog räkna emd samma priser eller tom mer.
fx57:a ca10000kr
2 x 7800GTX512 ca 14000
2gb bra ram ca4-5000

så vill man ha de allra värsta så går det fortfarande att plocka ihop svinigt dyra burkar. dock så kommer man längre med en billig burk idag än man gjorde förrut!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Jo, ska du ha det värsta så kan du nog räkna emd samma priser eller tom mer.
fx57:a ca10000kr
2 x 7800GTX512 ca 14000
2gb bra ram ca4-5000

så vill man ha de allra värsta så går det fortfarande att plocka ihop svinigt dyra burkar. dock så kommer man längre med en billig burk idag än man gjorde förrut!

Och även om det blir ett fett system så går det att bygga värre

Permalänk
Medlem

Drömbruken har ju alltid kostat 30k så är det även idag...

Vissa saker har blivit billigare, där det blivit konkurens (cpuer) eller där det redan fanns en fungerande konkurensbild (hårddiskar) Andra saker har blivit dyrare, ex vis grafikkort och även om prestandan förbättrats så vet jag inte om dom är så mycket bättre idag, går det att konstruera fungerande väl presterande cpuer som drar 25w så borde det fanimej gå att göra gpuer som åtminstoner höll sig under 50w och prestera bra.

Likaså är minnen ett område där priserna inte riktigt funkat, för en standardpopulerad maskin så ligger inte priserna lägre idag än för 10 år sen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asshole
Det luktar snarare som en kartell, hade det varit en hälsosam kapitalism så hade liknande åtgärder från några bolag resulterat i att konkurerande bolag lagt sig under kartellens priser och därmed konkurerat ut kartellen.

Karteller är möjliga i alla samhällsekonomiska system, marknadsliberala såsom planekonomiska...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Karteller är möjliga i alla samhällsekonomiska system, marknadsliberala såsom planekonomiska...

Javisst (även om konkurrens inte riktigt behöver existera i ett planekonomiskt system eftersom staten tillhandahåller ett bolag som skall tillfredställa kundernas behov utan vinstintresse vilket onödiggör otillbörliga sammarbeten mellan bolag).
Och?
Menar du att jag har påstått något annat?
Eller vill du visa på att du har förstått att din oneliner "This is the beauty of capitalism" var missvisande?

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asshole
Javisst (även om konkurrens inte riktigt behöver existera i ett planekonomiskt system eftersom staten tillhandahåller ett bolag som skall tillfredställa kundernas behov utan vinstintresse vilket onödiggör otillbörliga sammarbeten mellan bolag).
Och?
Menar du att jag har påstått något annat?
Eller vill du visa på att du har förstått att din oneliner "This is the beauty of capitalism" var missvisande?

Oj, dags att gå ut och doppa huvudet i snön (om du har någon hos dig, annars kan du med fördel fylla ett badkar med kallt vatten) och kyla ner dig själv?
Lugna ner dig lite.
Må så vara att jag skrev en oneliner, du har ju uppenbarligen tagit dig själv rätten att tolka den dom det. Men som jag skrev, och även du: Det är fullt möjligt att sådant här sker, i synnerhet, i det ekonomiska system vi anammat i västvärlden. Det är svårt att komma ifrån eftersom ju människan är en nyttomaximerande människa, detta med nyttomaximerande människor är uttryck som kommit från framstående neoklassiska (alltså liberala) ekonomer. För vissa innebär detta att gå längre, som t.ex. att gadda ihop sig. Maximera nyttan innebär ju då för många företag att maximera intäckter. Finns det möjlighet att höja priserna, eftersom t.ex. efterfrågan är hög, ja då gör man det i vissa fall. Men det har du väl redan fattat.
Jag vet hur ett planekonomiskt system fungerar, och det fungerar inte såsom du beskriver det, möjligen på papperet, men inte i realiteten. I gamla Sovjet fanns fanns det privata företag, så även på t.ex. Kuba, och inte minst i Kina. Men det verkar du ju å andra sidan ha förstått eftersom du skriver "inte riktigt" före "behöver existera". Men det existerar. Möjligen då i mindre kvantiteter i stater som har ett planekonomiskt system.
Menar jag att du påstått något annat? Inte egentligen, eller det var du som sade det, mest road av ditt begrepp: "hälsosam kapitalism". Kan inte låta bli att dra lite på smilbanden. Hälsosam för vem? kunder, företagare eller för alla? På vilket sätt? Kan man förlora pengar eller handlar det om något mindre viktigt som hälsan kanske?
Tro inte att jag inte tror på "kapitalismen". Jag är ingen vänsterflummare som lever kvar i 68-tankarna, men jag har kanske, med mitt ovanstående förtydligande, fått dig att inse att man kan se med olika vinklar på ett skeende och händelser.
Eller har jag missförstått dig?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asshole
i en hälsosam kapitalism så kommer inte kartellerna att bestå på grund av att de kommer att konkureras ut av den som väljer att stå utanför kartellen och lägga sig i prisintervallet under kartellens och därmed täcka det segmentet. Detta förutsatt att det faktiskt går att tjäna pengar i det prisintervallet.

Så du har fel TinyTeeth, det handlar inte om att jag urskuldar kapitalismen på ett bekvämt sätt. Jag bara förklarade varför Najk hade fel.

Sen kan jag bara inte låta bli att förundras över vissas blinda närmast fanatiskt-religiösa tilltro till marknadens möjligheter att alltid göra allt rätt och således i slutändan också räta upp sådant som gått kanske gått snett.

Ovan lägger du ihop 1+1 och det blir 2. Allting fungerar kanonfint, marknaden har återhämtat sig och alla blir lyckliga. Vår närmast religiösa tro på marknaden har återigen visat sig hålla! Standardformulär 1A, som även jag läst om i gymnasiets samhällsböcker under avsnittet "Ekonomi".
Men... detta håller inte alltid. Varför? Därför att människan, alltså individen, inte alltid fungerar så rationellt. Detta anser jag att bensinmarknaden, oljemarknaden m.m. är lysande exempel på. Det visar på att systemet vi har idag, det må vara bra på många sätt, men är inte perfekt. Det krackelerar när enskilda individer och/eller företag agerar på ett visst sätt.
Men ok, nu orkar jag inte skriva mer, men jag har, för Assholes skull, förtydligat min första inlägg så att även han förstår.:)

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Men det existerar. Möjligen då i mindre kvantiteter i stater som har ett planekonomiskt system.

Eftersom konkurrensen redan är låg i ett planekonomiskt samhälle så existerar redan det tillståndet inbyggt i systemet och behöver inte införas av bolagen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Jag är mest road av ditt begrepp: "hälsosam kapitalism". Kan inte låta bli att dra lite på smilbanden. Hälsosam för vem? kunder, företagare eller för alla? [/B]

Begreppet är inte mitt, det syftar till en väl fungerande kapitalistisk marknad och det är den när den varken är för dåligt reglerad eller när den är för hårt reglerad, det ska va lagom =/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Tro inte att jag inte tror på "kapitalismen". Jag är ingen vänsterflummare som lever kvar i 68-tankarna.[/B]

Phew, vilken tur, jag blev riktigt rädd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Sen kan jag bara inte låta bli att förundras över vissas blinda närmast fanatiskt-religiösa tilltro till marknadens möjligheter att alltid göra allt rätt och således i slutändan också räta upp sådant som gått kanske gått snett.[/B]

Jag tror på människan och människorna är marknaden, vilket hittills har funkat bäst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Men... detta håller inte alltid. Varför? Det visar på att systemet vi har idag, det må vara bra på många sätt, men det är inte perfekt. [/B]

I agree.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Men ok, nu orkar jag inte skriva mer, men jag har, för Assholes skull, förtydligat min första inlägg så att även han förstår.[/B]

Hmmm, jaså. är det bara jag eller ser det ut som det gjorde från början?:p

Nåja, jag har som du kanske gissat en viss aversion mot vad jag tolkar som vänsterbabbel således kunde jag inte låta bli att ge ett kort mothugg mot vad jag ansåg var din felaktiga oneliner, jag hade tänkt låta det vara bra så men då ville TinyTeeth munhuggas lite och jag anser mig ha läst vissa vänstersympatier i TinyTeeths tidigare inlägg, så då var det ju bara för mig att svara. osv osv.

Vidare så skrev Bacon att han inte trodde att det rörde sig om en kartell, det är mycket möjligt att han har rätt.

Det här fick iallafall dig att skriva ett ganska långt inlägg, det är ju skoj.:cool:

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asshole
Det luktar snarare som en kartell, hade det varit en hälsosam kapitalism så hade liknande åtgärder från några bolag resulterat i att konkurerande bolag lagt sig under kartellens priser och därmed konkurerat ut kartellen.

ungefär som "opec"...

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asshole

Det här fick iallafall dig att skriva ett ganska långt inlägg, det är ju skoj.:cool:

Jepp, alltid bra att öva sin debattförmåga så att den inte faller i dvala!

"Jag tror på människan och människorna är marknaden, vilket hittills har funkat bäst."

Jodå, det har vu ju i och med det du ovan kallar kartellbildning onekligen sett prov på..
Eller inte.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk

Jodå, det har vu ju i och med det du ovan kallar kartellbildning onekligen sett prov på..
Eller inte.

Vadå, du missade väl inte min fina förklaring till hur det löser sig, nästan helt av sig själv?

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asshole
Vadå, du missade väl inte min fina förklaring till hur det löser sig, nästan helt av sig själv?

Brukar karteller lösa sig av sig själva? Verkligen?

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asshole
Det luktar snarare som en kartell, hade det varit en hälsosam kapitalism så hade liknande åtgärder från några bolag resulterat i att konkurerande bolag lagt sig under kartellens priser och därmed konkurerat ut kartellen.

Med "det" så syftade jag på problemet.

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asshole
Vadå, du missade väl inte min fina förklaring till hur det löser sig, nästan helt av sig själv?

Jo, men jag ignorerade den för att den ej är realistisk. Nästan kan tolkas på många sätt...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X