Permalänk
Medlem

Mina nya delar..helt döda

Kom hem från fjällen igår...morsan hade vart o hämtat mina delar på posten under veckan. Ivrigt börjar jag packa upp och sätta ihop moderkort processor och minne tillsammans med dom äldre delarna jag hade..
Allting är dött...

Moderkort: EPoX EP-9HDAI Pro - ATX - K8T800 Pro
Processor: AMD Athlon 64 3200+ / 2 GHz
Minne: TwinMOS - 1 GB - DIMM 184-pin
Har provat det mesta...kan tänka mig att det glappar lite i ATX kontakten.
Men låt oss säga att prollen vart död..då hade väl iaf fläkten gått en halv sekund
Om jag pluggar i tangentbordet så blinkar dioderna till snabbt
Vet inte vad f-n jag ska göra!!!

Visa signatur

| E-mail |
CPU: AMD Ryzen 5 3600 GPU: Gigabyte Geforce GTX960 MB: Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI RAM: Corsair LPX 3200MHz 2x8GB PSU: be quiet PURE POWER 11 600W HDD: 500GB Samsung 850 SSD | 1TB Samsung SpinPoint F1 Chassi: Phanteks EVOLV mITX TG RGB

Permalänk
Medlem

kan ju vara mycket, ditt nätagg? är du hundra på att du kopplat rätt, tänker på 24-20 pin på moderkort. de sista 4 pinsen är rätt i moderkortet, har själv två st av dessa på mitt nätagg och satte givetvis fel först.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem

Mitt nätagg funkade senast igår innan jag tog isär datorn för att byta moderkortet och resten
av delarna. Kontakten är av vanlig 20-pin format med en extra 12v 4-pin, båda inkopplade som dom ska, dom sitter separat brevid varandra...hållt på lite fram och tillbaka med det gammla moderkortet för och kolla...men jag misstänker ändå att det kan vara nåt lurt med agget

Visa signatur

| E-mail |
CPU: AMD Ryzen 5 3600 GPU: Gigabyte Geforce GTX960 MB: Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI RAM: Corsair LPX 3200MHz 2x8GB PSU: be quiet PURE POWER 11 600W HDD: 500GB Samsung 850 SSD | 1TB Samsung SpinPoint F1 Chassi: Phanteks EVOLV mITX TG RGB

Permalänk

Tjuvkoppla agget och se om det bootar.

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

har gjort allt i min väg nu....fick det precis att funka...lite glapp i kontakten och en dålig powerknapp var problemet

Visa signatur

| E-mail |
CPU: AMD Ryzen 5 3600 GPU: Gigabyte Geforce GTX960 MB: Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI RAM: Corsair LPX 3200MHz 2x8GB PSU: be quiet PURE POWER 11 600W HDD: 500GB Samsung 850 SSD | 1TB Samsung SpinPoint F1 Chassi: Phanteks EVOLV mITX TG RGB

Permalänk
Medlem

Jag är inte den mest kunniga personen, men om det blinkar till när du trycker på power knappen så har du iaf ström i grejorna.
Därimot så kan det vara så att din Bios krets på det nya kortet är trasigt och därför händer det inget efter att strömmen kommer till moderkortet.

Permalänk
Medlem

Jag har kört datorn nu i ett par månader och den e lika rolig att starta varje gång...måste vicka på ATX kontakten så att datorn snurrar igång men står kvar på FF på displayen i några sekunder ...sen vicka tillbaka för att trycka på Powerknappen och vips så funkar den...mina funderingar

Kan det vara BIOS? klockan står kvar på samma tid som när jag stängde av datorn senast...har provat att byta batteriet utan att lyckas avhjälpa felet.

ska tillägga att jag inte har ständig spänning till nätagget (grendosa med strömbrytare)
och om man stänger av datorn utan att bryta spänningen till agget funkar det att bara trycka på powerknappen...ett litet tag....jag lät datorn stå ett helt dygn med spänning till nätagget
och då gick den inte att starta...men så här ska det ju inte vara....nätagget funkade klockrent till mitt gammla moderkort,också epox, och är på 400W.....skulle jag trycka ihop den gamla burken igen skulle det funka perfekt

Nätagg,kondingar,BIOS you name it... nåt e fel MEN VAD???????

Visa signatur

| E-mail |
CPU: AMD Ryzen 5 3600 GPU: Gigabyte Geforce GTX960 MB: Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI RAM: Corsair LPX 3200MHz 2x8GB PSU: be quiet PURE POWER 11 600W HDD: 500GB Samsung 850 SSD | 1TB Samsung SpinPoint F1 Chassi: Phanteks EVOLV mITX TG RGB