Permalänk
Medlem

Info tråd ang. "nya" Opteron 144/146

Det verkar vara många utöver mig själv som beställt en opteron 144/146 och längtar efter att få leka lite med den.

Nu när det är så svårt att få tag i dessa och leveransdatumen skiftar från dag till dag, tänkte jag att ni lyckliga eller olyckliga som fått er opteron levererad på sistone eller får den nu under den närmsta tiden kunde dela med er av steppings och överklockningsinfo på dessa "nya" opterons. Skriv gärna var och när ni köpt dem.

Eftersom många spekulerar i om de nya steppingsen kommer vara lika bra som de numera beprövade steppingsen: CABYE 0540FPAW, CABYE 0540FPMW, CAB2E 0542EPMW tex., tror jag att detta skulle uppskattas av oss som väntar och längtar =).

Hälsningar/Zoul

Permalänk
Medlem

kan dom som precis fått en säga när de beställde / hur länge de väntade / var dom beställde?

Permalänk
Medlem

Du får nog räkna me att tråden inte får riktigt liv förens om en dryg månad eftersom det är den beräknade leveranstiden hos de flesta leverantörer
Men förhoppningsvis kommer jag i slutet av månaden kunna rapportera hur min 146:a sköter sig
Hoppas verkligen inte att den långa leveranstiden beror på att AMD designar någon sorts överklockingsspärr =/

Permalänk
Medlem

även jag återkommer med OC på min 146, CABNE 0545.
Har den liggandes här i väntan på resten av delarna. Riktigt trist att inte kunna låta den löpa fritt :'(

Permalänk
Medlem

inte nya 148:a då?:)
Lite OT men.
Får min nya Opteron 146 0540 FPAW från ebay om en vecka typ, har heller inget moderkort o grafikkort förrns om ca 2-3 veckor så den kommer ligga o glänsa bara. Ska iaf göra 3.0GHz på 1.488 volt:D Hoppas den går upp i 3.1 på 1.55

http://img420.imageshack.us/img420/1586/3ghz250mhz3ks.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx

Hoppas verkligen inte att den långa leveranstiden beror på att AMD designar någon sorts överklockingsspärr =/

Jag är jävligt rädd för det.
Återkommer också när jag får en.

Kame_boy & 3b0 det är den nya leveransen av Opterons vi pratar om i denna tråd, inte de äldre leveranserna.

Visa signatur

Intel Q9550 2,83 GHz | Sapphire 4870X2 | 2x2 GB Corsair XMS2 PC6400 | Asus P5Q-E | WD Caviar Black 640GB | Antec Twelve Hundred | Powered by Corsair 650TX

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av 3b0
[B]inte nya 148:a då?:)

Det är inte samma brist på dem och därmed kanske det fortfarande levereras äldre steppings. Men om nån köper en 148:a med ny stepping så får ni gärna dela med er hur den sköter sig, kanske blir de som klockar bra nu, vem vet.....

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att min 148 kommer...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Finns ju risk att de faktiskt har gjort nånting på de nya prollarna för att de inte ska klocka så bra. Borde ju inte ta så lång tid för dem att tillverka nya att det ska ta till februari innan nya kommer.

Permalänk
Medlem

En sak som talar emot att linjen kommer att vara överklockningsbegränsad är denna artikel. AMD håller på Opteron för att folk ska ta en Athlon istället, och det därför att de har bättre marginal.
http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200512/21/200512211136...

Jag säger inte att det kanske kommer en ny linje som är klockningsbegränsad, men det här talar i alla fall inte för det.

"Idag är Opteron 144 och 146 mycket svåra att få tag på i svenska butiker. Köerna är långa till de få exemplar som dyker upp då och då.

Det är ingen brist på processorer som gjort att detta har hänt utan en medveten strategi från AMD. Opteron, som är tänkt för servermarknaden, tar nämligen försäljning från AMDs Athlon64-processorer.
- Idag allokeras de flesta Opteron i 140-serien till oem-tillverkare och pc-byggare med servrar i sikte, säger Tomas Stenberg på AMD."

Visa signatur

SanDiego 3700+|Epox 9NPA+ Ultra|1GB|HDD WD 36GB|SonataII450w
DV6184|C2DT5600|1GB|120GB|GeForceGo7400
P910i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hypnoid
En sak som talar emot att linjen kommer att vara överklockningsbegränsad är denna artikel. AMD håller på Opteron för att folk ska ta en Athlon istället, och det därför att de har bättre marginal.
http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200512/21/200512211136...

Jag säger inte att det kanske kommer en ny linje som är klockningsbegränsad, men det här talar i alla fall inte för det.

"Idag är Opteron 144 och 146 mycket svåra att få tag på i svenska butiker. Köerna är långa till de få exemplar som dyker upp då och då.

Det är ingen brist på processorer som gjort att detta har hänt utan en medveten strategi från AMD. Opteron, som är tänkt för servermarknaden, tar nämligen försäljning från AMDs Athlon64-processorer.
- Idag allokeras de flesta Opteron i 140-serien till oem-tillverkare och pc-byggare med servrar i sikte, säger Tomas Stenberg på AMD."

Åhhh, hoppas! Nu tändes en glimt av hopp för mig då leverantören jag ska beställa ifrån är en oem tillverkare, eller snarare än custom pcbyggare i större skala (eller vad manska kalla det) som även säljer lösa komponenter. Hoppas iaf på att de ska få in nån last fina 146:or Dock höjde de leveranstiden idag med en dag till den 25/1

Permalänk
Medlem

ZitreXx: Har denne pcbyggare evetuellt nån site där man kan beställa

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

Har också en 146 på ingående.
Men vilket sammanträffande ZitreXx, hade leveransdatum 24/1 men nu är det ändrat till 25/1
Tvivlar på att vi beställt från samma ställen men vem vet, sverige är ju iofs ett litet land.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Jag har en opteron 146 beställd som ska komma in den 30/1 på dustin.. funderar på att avbeställa den och köpa en 3200+ alt 3700.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av renolle
ZitreXx: Har denne pcbyggare evetuellt nån site där man kan beställa

Nja kan nog bli svårt. Det är ett norskt företag men de levererar enbart till företag, dvs de fungerar som mellanhanden åt webbbutikerna eller butiken nere på stan... Tvivlar dock på att webbbutiker beställer via mellanhänder i någon större omfattning då mitt inpris +moms (dvs marginal = noll) oftast bara hamnar precis under webbutikernas pris ut till kund... Men fördelen är ju som sagt att de är har en rätt storskalig bestyckning av datorer åt återförsäljare (deras datorer heter HPC) så jag hoppas att de får opterons utan större fördröjningar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av robe90
Jag har en opteron 146 beställd som ska komma in den 30/1 på dustin.. funderar på att avbeställa den och köpa en 3200+ alt 3700.

Tja då verkar det ju som att AMDs taktik fungerar
Men jag håller med om att det känns drygt att sitta i en månad+ o vänta =/

Segge: Misstänker att vi inte beställt från samma ställe men det är ju mycket möjligt att båda företagen fått samma uppgifter om leveranstid från AMD eller vartifrån de nu beställer...

Permalänk
Medlem

Hehe,hade mitt leverans datum på 20/1 hos SHG
Blev lite sur när dom flyttat det till 1/2
Men man får väll vänta och se!
Den som väntar på något gott.....

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Jo tack, samma här. Har beställt en 165a från 3 ställen så vi får se vilken som hinner först... på Dustinhome står det att prel. lev datum är imorrn, så man kan ju bara hoppas!

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

Jag har hört från ganska säker källa att AMD ska sluta sälja opteron för 939 löst då de överklockar aldeles för bra, och bara kommer att sälja till större företag som gör servrar och inte släpper ut processorerna på öppna marknaden.
och att de därför inte kommer att kunna gå att få tag på om man inte har jävligt tur.
Jag hade lagt en order på komplett, men har nu avbokat den då de skjutit upp datumet längre, och har istället beställt en 144+3*256MB samt dvd-r från england.
De fanns i lager där och jag hoppas den dyker upp snart, för jag är överklockningskåt
Ska sälja av större delen av mina nuvarande prylar, mobo, processor, grafikkort och minnen,
så om en stund kommer det nog att dyka upp en ny radannons på swec köp&sälj
minnena kommer jag förmodligen inte att sälja om de inte är inkompatibla med opteron,
hade tänkt köra 2*256+2*512 men vet inte om det fungerar med DUAL dual channel.

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx

Men jag håller med om att det känns drygt att sitta i en månad+ o vänta =/

speciellt när man redan har moderkort och grafikkort och minne redan hemma, saknas bara prollen för å få igång den nya datorn.. just nu sitter jag på en sempron med 512mb ram och inbyggt grafikkort :'( kan knappt lira nåt spel alls!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robe90
speciellt när man redan har moderkort och grafikkort och minne redan hemma, saknas bara prollen för å få igång den nya datorn.. just nu sitter jag på en sempron med 512mb ram och inbyggt grafikkort :'( kan knappt lira nåt spel alls!

Know that feeling, sitter på en P3 700 MHz, 512 ram o Matrox G100 Kan inte spela nått förutom harpan

Edit: Ameeeeeeeen, leveransdatum höjt till 27/1 Dock har de sänkt priset

Permalänk
Medlem

jag har beställt från komplett för ett tag sen, hoppas att det datumet jag fick stämmer :::6/2

Permalänk
Medlem

den 25/3 ska det beställas Amd Fx60 dualcore 2,6ghz 2MB cache

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mnemonic
Jag har hört från ganska säker källa att AMD ska sluta sälja opteron för 939 löst då de överklockar aldeles för bra, och bara kommer att sälja till större företag som gör servrar och inte släpper ut processorerna på öppna marknaden.
och att de därför inte kommer att kunna gå att få tag på om man inte har jävligt tur.
Jag hade lagt en order på komplett, men har nu avbokat den då de skjutit upp datumet längre, och har istället beställt en 144+3*256MB samt dvd-r från england.
De fanns i lager där och jag hoppas den dyker upp snart, för jag är överklockningskåt
Ska sälja av större delen av mina nuvarande prylar, mobo, processor, grafikkort och minnen,
så om en stund kommer det nog att dyka upp en ny radannons på swec köp&sälj
minnena kommer jag förmodligen inte att sälja om de inte är inkompatibla med opteron,
hade tänkt köra 2*256+2*512 men vet inte om det fungerar med DUAL dual channel.

funkar inte pc2700 tillsammans med opteron?

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broderick
funkar inte pc2700 tillsammans med opteron?

PC2700 funkar alldeles utmärkt till opteron, dock så får du såklart köra dem i lägre hastighet

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny88g
jag har beställt från komplett för ett tag sen, hoppas att det datumet jag fick stämmer :::6/2

Komplett har ju ens Opteron 939 längre ens som artikel

Permalänk
Medlem

Nej, de plockade bort den i början av veckan...

Min Opty 144 har prel. leveransdatum 9/2 och då jag frågade Komplett när senaste beställda Opteron levererades ut till slutkund så fick jag 10 december som svar. Dessutom så var personen osäker om den skulle komma in, men sa att det preliminära datumen baseras på hur lång tid det tog senast att få grejerna... Man får väl hoppas att AMD låter lite sippra ut innan de stänger till. Förmodligen så kommer de inte att sluta tillverka dem, men starkt begränsa tillgången till OC:s och dessutom sprida rykten om att de ska sluta tillverka dem, bara för att folk ska ge upp, eftersom de sannolikt har en marginal på små servrar...

Inom marknadsföringen kallas det för segmentering, och är mycket vanligt, fast jag gillat nog det nationalekonomiska begreppet bättre i det här sammanhanget (som betyder samma sak), prisdiskriminering.

Visa signatur

SanDiego 3700+|Epox 9NPA+ Ultra|1GB|HDD WD 36GB|SonataII450w
DV6184|C2DT5600|1GB|120GB|GeForceGo7400
P910i

Permalänk

Ren spekulation men det verkar som om försäljarna inte gillar det här med opterons, kan det vara att dom tappar på övriga prollar. Bl a en sajt som säljer endast tillsammans med server och några andra som jag har reagerat på döljer opterons på sina sidor så pass att man får snirkla sig igenom. Jag skall iaf köpa en 144-146 ( får se vilken det blir ) och har jag tur så kör jag vidare på mina pc2700 stickor i ett tag till. Lite tveksam bara till mitt nätagg dock.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Jag ringde till AMD i går för att fråga hur det egentligen står till med Opteron 144/146 och de sa de har slutas tillverkas och kommer bara användas till mindre servrar.
När jag frågade i fall webbutikerna kommer frå in dom sa dom att det var mycket liten chans.

Det avgjorde det hela så jag tog nyss och beställde en 144a från Overklockers
( http://www.overclockers.co.uk/acata..._Athlon_MP.html )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Jag ringde till AMD i går för att fråga hur det egentligen står till med Opteron 144/146 och de sa de har slutas tillverkas och kommer bara användas till mindre servrar.
När jag frågade i fall webbutikerna kommer frå in dom sa dom att det var mycket liten chans.

Det avgjorde det hela så jag tog nyss och beställde en 144a från Overklockers
( http://www.overclockers.co.uk/acata..._Athlon_MP.html )

Jösses, aja då får man väl slå till själv då.

Vet du vad det är för stepping på dem?

Visa signatur

Intel Q9550 2,83 GHz | Sapphire 4870X2 | 2x2 GB Corsair XMS2 PC6400 | Asus P5Q-E | WD Caviar Black 640GB | Antec Twelve Hundred | Powered by Corsair 650TX

Permalänk
Medlem

Det står ju på sidan
OSA144DAA5BN / CAB2E 0548EPAW

i fall du köper den, skriv gärna och berätta vad du fick upp den i... (det ska jag själv göra)