RAM-disk från Gigabyte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av telefunken
Men tänk på att ha en sån här disk i en server! Sen kör du web, eller ännu hellre databasen på den, där nästan bara söktiden är av vikt.
Sen kör du förstås automagisk backup till disk lite då och då. Är ju faktiskt inte så svårt att få till. Då fungerar den liksom som en disk med en stor cache (vaddå 8MB, larvigt!)

tja, antar att driftskostnaden skulle bli billig på en sån även om själva "disken" skulle vara dyr.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vad är Gigabytes ramdisk mot RamSan-400

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

För att den ska bli mer intressant, så ska det (som det står på sista sidan) använda SATA-II och sen måste det nästan finna fler platser. 4 gb är lite klent (om man ska ha den som OS "disk"). Annars får man köpa två och köra dem i RAID0

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Discokungen

LOL! RAIDa RAM-diskar xD Nej, vettigare hade varit 2GB utrymme och bara XP på den. SATAII är tvunget och DDRII hade inte varit helt fel heller

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

DDRII och RAID0 är bara meningslöst... Det finns idag inget mainstreaminterface för hårddiskar som pallar ens i närheten av hastigheten som SDRAM matar.

Men jag håller med om att 8GB vore perfekt. Så har man en liten partition som man sparar över allt till när man stänger ner datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
DDRII och RAID0 är bara meningslöst... Det finns idag inget mainstreaminterface för hårddiskar som pallar ens i närheten av hastigheten som SDRAM matar.

Men jag håller med om att 8GB vore perfekt. Så har man en liten partition som man sparar över allt till när man stänger ner datorn.

Varför ha en speciell hårddisk för det när du kan använda din vanliga.
Välj bara "fortsätt datorn i viloläge" när du stänger av så sparas allt i ram-minnet till en fil på din systemdisk som sen laddas nästa gång du startar datorn.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
Varför ha en speciell hårddisk för det när du kan använda din vanliga.
Välj bara "fortsätt datorn i viloläge" när du stänger av så sparas allt i ram-minnet till en fil på din systemdisk som sen laddas nästa gång du startar datorn.

Inte direkt samma sak. RAM-disk ökar prestandan något enormt om man jämför med vanliga hårddiskar. Perfekt för OS-disk då Jag kan garantera att det märks.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Nå, det tråkiga är att DISK prestandan ökar, windows startar nån sekundsnabbare, trots att det bara tar en 10'del av tiden att accessa all data... Dels är Sata en flaskhals, och dels är inte windows precis strukturerat för snabba uppstarter. Då startar man så lite grejer som möjligt, och startar det du behöver till det, när du vill ha det.

Raida ett gäng Iram's på ett sata raidkort med egen cpu, och PCI-X / PCI-E för bandbreddens skull, skulle vara kul o testa.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Discokungen

Då är vi också i ett helt annat prisskikt Men SATAII-stöd hade inte varit fel. Det borde ju göra nytta här?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Nja, bara marginellt. Det ger ju dubbla bandbredden, men man får titta på vad Sata kontrollern på moderkortet har för möjligheter med. Inte alla de där sata 2 kontrollerna som faktiskt kan flytta så mycket data över sin datakanal internt. (främst de som delar på PCI bussen, har inte orkat titta allt för noga på chipset struktureringen på PCI-E, men de har mer tillgänglig bandbredd totalt sett, så de borde ha tänkt på det där... Jag utgår från att de har.)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Discokungen

Visstja. Tänkte inte på det Men då gör det ju ingen skillnad att gå igenom PCI-X platserna? Både SATA-kontrollern och kortplatserna går väl igenom sydbryggan?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
Varför ha en speciell hårddisk för det när du kan använda din vanliga.
Välj bara "fortsätt datorn i viloläge" när du stänger av så sparas allt i ram-minnet till en fil på din systemdisk som sen laddas nästa gång du startar datorn.

Tror du missförstod mig lite. Att se till att ha en kopia av ramdisken på en vanlig hårddisk skulle såklart vara till för att jag skulle slippa installera om windows om strömmen gick. Inte någon "state-save".