Brända CD-skivor håller 2-5 år?

Permalänk
Medlem

Digitalt blaha hit och dit, jag tycker vi ska återgå till stenskrift!
Då kan vi lämna något till eftervärlden tusentals år efter oss.:D

Permalänk
Medlem

Jag räknade nån dag ut hur lång remsan skulle bli om man använde sig av hålremsor för att lagra win2000.. Blev vääldigt lång =P, men hur stor sten behöver man för att spela Quake4?

Visa signatur

^fX

Permalänk
Medlem

Köpte skivor av märket Octron en gång, de sög jätte hårt och pajjade väldigt fort. Dock verkar Verbatim och Fujifilm hålla VÄLDIGT bra och jag tycker att DVD skivor verkar vara betydligt bättre på att klara repor! Jag är ingen expert men jag kan inte tänka mig att "magnetband" är säkrare direkt, borde vara väldigt risky tycker jag, vem har inte upplevt ett dåligt videband? =P De skivor som verkar klara sig helt klart best är de som är mörka på "läs-sidan" av skivan, sidan nedåt alltså=P Vet inte varför riktigt, men det är min erfarenhet, mörka och lilaaktiga ytor på skivorna brukar vara ett tecken på att de håller väldigt bra och väldigt länge. 98 tror jag att jag köpte en brännare och fick med skivor som var just mörka och lila-aktiga, de funkar PERFEKT fortfarande allihop!, dock är jag lite osäker på de där helt svarta skivorna, de är nog bara färgade så, jag tror att de mörka skivorna är gjorda av något speciellt material.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Field-Mouse88
Köpte skivor av märket Octron en gång, de sög jätte hårt och pajjade väldigt fort. Dock verkar Verbatim och Fujifilm hålla VÄLDIGT bra och jag tycker att DVD skivor verkar vara betydligt bättre på att klara repor! Jag är ingen expert men jag kan inte tänka mig att "magnetband" är säkrare direkt, borde vara väldigt risky tycker jag, vem har inte upplevt ett dåligt videband? =P De skivor som verkar klara sig helt klart best är de som är mörka på "läs-sidan" av skivan, sidan nedåt alltså=P Vet inte varför riktigt, men det är min erfarenhet, mörka och lilaaktiga ytor på skivorna brukar vara ett tecken på att de håller väldigt bra och väldigt länge. 98 tror jag att jag köpte en brännare och fick med skivor som var just mörka och lila-aktiga, de funkar PERFEKT fortfarande allihop!, dock är jag lite osäker på de där helt svarta skivorna, de är nog bara färgade så, jag tror att de mörka skivorna är gjorda av något speciellt material.

magnetband innehåller ju mer information om datan än bara "datan" (ok, kass förklaring men..) så även om signalen degraderas så är det lättare att få fram nått än på CD där endast data mer som data. jämför med CD-ljud (ändå data iof) där mer finns med än nödvändigt, viss dataförlust kan ändå fungera, men en CD-data tål nästan ingen alls.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Snicksnack...
Jag gjorde mina första piratkopior 1999 och de funkar fortfarande.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Medlem

märkbart

har märkt detta på CD-R skivor som bara är halvåret gamla. jobbit när man förväntar sig att det ska funka

Visa signatur

''Building the future and keeping the past alive are one and the same thing.''

Permalänk

De flesta skivor funkar men jag har haft några som börjat strejka. Ett par philips 2x skivor från 96-97 som jag endast kan läsa i en gammal drive. En annan från 99 som den blå-gröna lacken löstes plötsligt upp i ena kanten och vips vart skivan ospelbar. Kan ju vara läge att kolla sina viktigare skivor lite då och då.

Visa signatur

/Carl Kanyl
Slå aldrig din dator - den kan ge tillbaka!