Intel slutar med namnet Pentium

Permalänk
Melding Plague

Intel slutar med namnet Pentium

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel slutar med namnet Pentium</b></font> <small class="small">söndag 15 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Intel har bestämt sig för att sluta använda namnet Pentium för att marknadsföra vissa av sina processorer. Detta kommer bara några veckor efter att Intel bytit ut sina logotyper och dessutom skrotat den gamla sloganen "Intel Inside" och ersatt den med "Leap Ahead".
<br />
<br />Det ryktades ett tag om att Intel skulle sluta använda namnet men först nu är det bekräftat. Namnet kommer att fasas ut i tysthet och namnet kommer heller inte ersättas med något nytt. Intel Pentium D 920 kommer alltså att heta "Intel D 920" istället.
<br />
<br />En av anledningarna till detta ska vara att Pentium-namnet täcker så många processorer att det börjar bli krångligt. Dessutom försöker Intel ändra fokus från att vara en processortillverkare till att förmedla "lösningar" (2000-talets marknadsföringsmodeord) som plattformar likt Centrino och Viiv.
<br />
<br />OEM-tillverkare uppges vara irriterade över det här beslutet. "Pentium" har länge använt tillsammans med "Windows" för att marknadsföra datorer till ointresserade. Analytiker menar att namn som Pentium och Athlon är så viktiga för OEM-tillverkare att AMD kommer att tjäna mycket på Intels ändringar.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.tgdaily.com/2006/01/15/intel_drops_pentium_brand/" target="_blank">TGDaily</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intel har ju dragit ner namnet Pentium i skiten så hårt att det inte går att sälja längre, inte konstigt att de skrotar det

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

tycker jag verkligen inte. Snarare är det att varumärke som är mer välkänt än mycket annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wpelle
tycker jag verkligen inte. Snarare är det att varumärke som är mer välkänt än mycket annat.

Agree

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wpelle
tycker jag verkligen inte. Snarare är det att varumärke som är mer välkänt än mycket annat.

Vad tror du kan vara anledningen då?

Permalänk
Medlem

leap ahead klingar inge vidare tkr jag

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Kommer vissa processorer bara ha siffror i namnet då?
Precis som innan Pentium kom:p

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Leap Ahead.. hm, dom måste ha varit lite påverkade under brainstormingen.

Permalänk
Medlem

AMD får ändra sin logo till "Still Ahead"

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
AMD får ändra sin logo till "Still Ahead"

Dagens kommentar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Nu tror jag allt att Intel har skitit i kalsongen.
Vanliga svensson förknippar nog fortfarande Pentium med något bra och trevligt.
Och dessutom låter Intel D 920 jäkligt illa i mina öron, låter som någon grunka till ett flygplan eller något.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

varför inte köra med typ D86 som påminner om de tidigare 486 osv och ha typ D86, E86 osv.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

varför inte döpa sina nya processorer till bara Pentium eftersom penta betyder 5 Men det kulle juh däremot bli en jäkla miss eftersom kunderna kommer börja undra varför dom går tillbaka till gammla pentium =P

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Alla dessa ändringar är ju bevis på att Intel är enormt pressade och det med andra ord går åt helvete för dom. Att droppa namnet Intel inside var mycket märligt, och vågat, vågade saker gör man när det råder svåra tider vilket det faktiskt gör för Intel. Och att sen droppa Pentium namnet tyder ju på att dom verkar ännu mer pressade än vad vi trott.

GO AMD

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk

Är glad jag köpte en Athlon X2, aldrig mera Intel för min del

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

apropå leap ahead.

amd's kontring?
www.leapsbeyond.com

helt och hållet klockrent

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Inaktiv

Undrar hur Dell's reklam på tv kommer att låta nu när Intel byter ut alla namn.

Permalänk
Medlem

haha "2000-talets marknadsföringsmodeord" de är så sant, allt idag är en lösning, det finns bara lösningar

Visa signatur

Meningen med livet är 42

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Undrar hur Dell's reklam på tv kommer att låta nu när Intel byter ut alla namn.

"Med Intel D-processor utan HT teknologi"

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
varför inte köra med typ D86 som påminner om de tidigare 486 osv och ha typ D86, E86 osv.

Den idén gillar jag, men det lär tyvärr inte inträffa

När Pentium kom så var det många som trodde att generationen efter skulle heta Hexium, sedan Heptium, Octium osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Undrar hur Dell's reklam på tv kommer att låta nu när Intel byter ut alla namn.

Ja, tänk så vet de hur man uttalar de nya namnen? Det blir ju tråkigt... (med tanke på att de uttalar Pentium utan s i reklamen jag sett )

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Ja, tänk så vet de hur man uttalar de nya namnen? Det blir ju tråkigt... (med tanke på att de uttalar Pentium utan s i reklamen jag sett )

Har för mig att jag har stört mig på det men glömt det och säger själv Pentium istället för Pentsium. Eller så var det tvärtom

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Alla dessa ändringar är ju bevis på att Intel är enormt pressade och det med andra ord går åt helvete för dom. Att droppa namnet Intel inside var mycket märligt, och vågat, vågade saker gör man när det råder svåra tider vilket det faktiskt gör för Intel. Och att sen droppa Pentium namnet tyder ju på att dom verkar ännu mer pressade än vad vi trott.

GO AMD

Är verkligen intel så jävla pressade? Jag menar dem lär ju kunna gå med miljardförlust x antal år och dem tillverkar väl processorer till annat än datorer?

För övrigt kan jag bara hålla med dig GO AMD

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk

Marknadsföringsgossar fattar ingenting! Här ändrar de en välkänd slogan och skrotar ett av världens kändaste varunamn nästan samtidigt!

Kanske vet dom något jag inte vet, men jag tror nog detta är ett stolpskott kaliber värre!

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wpelle
tycker jag verkligen inte. Snarare är det att varumärke som är mer välkänt än mycket annat.

Alla som har köpt en hemköpspc från dell eller liknande med Pentium 4 och rambus och irriterats på att den väsnats ser det som Pentium = Oljud.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathsearcher
Marknadsföringsgossar fattar ingenting! Här ändrar de en välkänd slogan och skrotar ett av världens kändaste varunamn nästan samtidigt!

Kanske vet dom något jag inte vet, men jag tror nog detta är ett stolpskott kaliber värre!

Ja helt otroligt.
Ett gäng tonåringar på ett svensk datorforum ikullkastar hela
Intels marknadsföringsstab i ett andetag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Ja helt otroligt.
Ett gäng tonåringar på ett svensk datorforum ikullkastar hela
Intels marknadsföringsstab i ett andetag.

precis vad jag tänkte jag tror att intel har lagt in väldigt många miljoner på olika undersökningar. till exempel vad folk förknippar pentium 4 med, och namnet pentium öht. och därtill vad folk får i tankarna när de hör "intel inside".

intel, och hela datorvärlden för den delen, är på väg mot nya tider. vem vet, svensson kanske börjar bli medvetna om att pentium 4 inte är så bra trots allt?

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk

Ja, förr eller senare, men antagligen lär det ta lång, lång tid innan ens en liten del börjar förstå att en Intel kanske inte är det bästa som går att få tag på.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

MegaNoob, såklart som är pressade :). Visst dom kan förlora flera miljarder utan att det påverkar företaget, men fortsätter det såhär så kommer dom tappa cpu marknaden om 7-10 år :=). Det handlar inte om pengar, det handlar om att inte förlora sitt varumärke, som i sin tur handlar om pengar =).

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
apropå leap ahead.

amd's kontring?
www.leapsbeyond.com

helt och hållet klockrent

sicka jävla lolare AMD är

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]