Abit kommer att köpas upp?

Permalänk
Melding Plague

Abit kommer att köpas upp?

<font style="font-size: 10pt"><b>Abit kommer att köpas upp?</b></font> <small class="small">måndag 16 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Vi har tidigare skrivit om Abits <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=505025">ekonomiska problem</a> och hur de försöker råda bot på detta genom att exempelvis <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=541332">sälja deras största kontor</a>. Av dessa anledningar är företaget enbart värderar till en bråkdel av vad det tidigare varit.
<br />
<br />Nu skriver <a href="http://www.theinquirer.net/?article=29007" target="_blank">The Inquirer</a> att en källa nära Abit sagt att två olika köpare är intresserad av att köpa upp Abit, och att den eventuella affären kommer att slutföras inom enbart några veckor. Förhoppningsvis kommer inte detta påverka Abits moderkortstillverkning negativt.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snyft... katastrof.... Hoppas att det löser sig, annars går en gigant i graven

Permalänk

Synd tycker jag, Abit som gör så fina produkter....hoppas det inte blir nån skillnad på den fronten i framtiden.

//Putte

Visa signatur

AMD Athlon 64 Venice 3500+ @ 2600MHz | Corsair XMS C2 2GB PC3200 DDR @ 217MHz | Sapphire X800XL @ 420/1060MHz| Abit AN8 SLI nForce4 | Lian Li PC7 SE med dämpmatta
CPU-kylare Zalman 9500 | GPU-kylare Zalman VF700 | CPU Temp Idle = 26, Full Load = 49

Permalänk
Avstängd

Jag tänker inte köpa Abit mer. Har haft 3 moderkort. Första funkar fortfarande. Andra kom det upp något jox ur motstånden på moderkortetjag vet att det inte heter så men jag minns inte vad dom heter. 3:e som jag har nu är skumt med. Spelar jag musik och någon tankar av mig eller jag tankar över 600kb/s så knastar det i musiken. Ger dom inte en chans till.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Slutet på en era? Hoppas inte!

Permalänk
Medlem

En gigant kan man knappast kalla ABit för, dom har aldrig varit riktigt stora, dom var föregångare när det gäller överklockning och gjorde några riktigt trevliga moderkort när det gäller just sånt runt tiden för PII, men bra layout har dom aldrig haft tex.

Vi kanske kan få höra en kommentar från Abit nissen här när det här är över.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Det gick väl utför för Abit efter att DFI tog Oscar Wu. Eller har jag fel?

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Kommer sakna Abit =(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lakanman
Jag tänker inte köpa Abit mer. Har haft 3 moderkort. Första funkar fortfarande. Andra kom det upp något jox ur motstånden på moderkortetjag vet att det inte heter så men jag minns inte vad dom heter. 3:e som jag har nu är skumt med. Spelar jag musik och någon tankar av mig eller jag tankar över 600kb/s så knastar det i musiken. Ger dom inte en chans till.

har iaf aldrig vart nåt skummt med mitt abit-moderkort.

nästan så man får tårar av dagens ekonomiska problem som går ut över det som gynnar folket snyft :'(

Permalänk
Medlem

Har aldrig fått tag i ett Abit kort som varit stabil iallafall.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

De ser la inte bra ut men tiden får utvisa.. Inget meddelande från marknads chefen iaf.. Han har nog fullt upp..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Har aldrig fått tag i ett Abit kort som varit stabil iallafall.

Det jag har nu är stabilt... har aldrig haft problem med abit.

Permalänk
Medlem

Bra att dom blir uppköpta då alternativet verkar vara att gå i konkurs ganska snart.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Avstängd

abit gör bra moderkort,jag har själv haft ett som kronglade och inget fungerade som det skulle på det,agp bussen gick inte att låsa med det var via krestar och ett billigt kort.

man kunade iallfall köra i 4,2ghz stabil sen stoppade agp bussen.
hoppas abit fortfarande kommer va lika bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lakanman
Jag tänker inte köpa Abit mer. Har haft 3 moderkort. Första funkar fortfarande. Andra kom det upp något jox ur motstånden på moderkortetjag vet att det inte heter så men jag minns inte vad dom heter. 3:e som jag har nu är skumt med. Spelar jag musik och någon tankar av mig eller jag tankar över 600kb/s så knastar det i musiken. Ger dom inte en chans till.

Joxet som kom ut var elektrolyt och det drabbade många tillverkare av moderkort eftersom en kondensatortillverkare kommit över ett felaktigt recept som det sedan tillverkades kondensatorer av. Vad jag vet så gick sedan Abit ut och erkännde detta fel medan dom andra tillverkarna av moderkort teg som musslor.

Och ostabila moderkort kan man även få av stora tillverkare som Asus då mitt första och sista dyra moderkort som jag köpt var ett A7V som inte blev stabilt föränn efter 1/2 år och ett gäng biosrevisioner senare så nått mer 2000:- moderkort som det kostade mig då blir det aldrig mer.

Däremot det IC7 från Abit som är mitt senaste köpta moderkort gör sin tjänst än idag i en väl ventilerad låda utan större problem än dom sedvanliga bsod som XP tycker att man ska ha nån gång om året så man inte slumrar till allt för mycket :D.

Nä får hoppas att Abit kommer ut med fler väl fungerande moderkort eller annat inom datorpryttlar då dom hos mig ligger högt i kurs iaf.

Permalänk
Medlem

Har haft både bra och dåliga erfarenheter av Abit, men det vore ju tråkigt om detta eventuella uppköp gör att en stor aktör försvinner från marknaden och att någon annan redan stor blir ännu större.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Min synpunkt på Abit, främst deras moderkort, är att dom oftast ligger inom humana priser för en medel-svensson. Gillar även hur dom byggt upp sina egna finesser, speciellt kring bios, smarta lösningar inom overclocking, etc, främst riktat till dom som gärna vill kunna kräma ur lite xtra, men som inte känner att dom måste vara ingenjör för att uppnå resultat.

Det jag har å säga Abits moderkort, vad gäller t.e.x nf2 serien, är väl att nordbryggans fläktar väldigt ofta gav vika, lite väl tidigt, det är väl det, i övrigt väldigt goa moderkort. Har byggt många system åt kompisarna på det, men aldrig haft chansen att prova själv.

Trist att dom lider ekonomiskt, men det är väl som med allt annat, det står så på pappret, men egentligen byter dom namn el liknande bara.

Visa signatur

Athlon 64 x2 4200+ 2.2 ghz 2048 ddr Corsair TwinX pc 3200,XFX 7800GT 256mb, Samsung Spinpoint 120 250 gb ncq 7200 rpm, Creative Soundblaster Audigy 2 Zs platinum, chassi: Antec Sonata, nätdel: Seasonic S12 430w.

Permalänk

Vem kommer köpa upp dem då? Jag gissar på FIC eller nån stor OEM tillverkare som vill bredda sin marknad lite.

Frågan är om vi kommer se samma kort från ABit längre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Vem kommer köpa upp dem då? Jag gissar på FIC eller nån stor OEM tillverkare som vill bredda sin marknad lite.

Frågan är om vi kommer se samma kort från ABit längre?

Skulle tro det oxå så kan dom använda Abits varumärke mot entusiastmarknaden och ha den stora basen i oemtillverkningen...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Skulle tro det oxå så kan dom använda Abits varumärke mot entusiastmarknaden och ha den stora basen i oemtillverkningen...

Precis på samma tankar hör jag ;). Låter ju dock rätt logiskt så :D.

Frågan är om de låter Abit vara kvar mer än som varumärke?

Permalänk
Medlem

Marknadsföringen kommer nog ligga separat men R&D är väl mer tveksamt, det går ju att sköta i samma team trots allt...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel

Vi kanske kan få höra en kommentar från Abit nissen här när det här är över.

ABIT-nissen här!

Har varit på kort semester hemma i Sverige; därav min frånvaro i tråden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Det gick väl utför för Abit efter att DFI tog Oscar Wu. Eller har jag fel?

Du har fel. ABITs problem har ingenting med Oscar att göra. Se den här tråden för lite mer om detta:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=6137896...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryll3
Trist att dom lider ekonomiskt, men det är väl som med allt annat, det står så på pappret, men egentligen byter dom namn el liknande bara.

Nix inga namnbyten. ABIT stannar kvar - på alla sätt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Vem kommer köpa upp dem då? Jag gissar på FIC eller nån stor OEM tillverkare som vill bredda sin marknad lite.

Frågan är om vi kommer se samma kort från ABit längre?

Jag får tyvärr inte nämna några namn då dealen inte är officiellt klar ännu. Det blir dock inte FIC eller något företag som ni eller ens jag (!) hört talas om förut.

Sen är det knappast så att ABIT köps upp och försvinner. "Uppköpt" betyder i det här fallet att nya investerare skjuter till pengar till verksamheten, vilken kommer att finnas kvar precis som förut, men "bigger and better".

R&D, ABIT-märket, kort-modeller - allt kommer att finnas kvar; dom flesta kommer aldrig att märka någon skillnad.

Jag citerar Inq: "...things are going to change for the better... Either way, stability for the company is a good thing."

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Vi hackar och tweakar vidare. Håll utkik efter recensioner av flera nya ABIT-kort mycket snart.

Permalänk
Medlem

Låt mig gissa, privata kinesiska investerare som får Chelsea ryssen att verka fattig... jaja.. mycket vi inte vet om den kinesiska marknaden (eller för den delen den Indiska som båda kommer vara världens starkaste i mitten på det här seklet imho)

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Låt mig gissa, privata kinesiska investerare som får Chelsea ryssen att verka fattig... jaja.. mycket vi inte vet om den kinesiska marknaden (eller för den delen den Indiska som båda kommer vara världens starkaste i mitten på det här seklet imho)

Jo, det pekar åt det hållet...
... alla BRIC-länderna, inte bara IC.

PS. Nä det blir ett annat företag alltså. Kommer antagligen att bli officiellt nästa vecka och jag lovar att berätta vilka så fort jag kan. DS.

[EDIT]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=6237369...
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=552196