iMac med Intel Core Duo testad

Permalänk
Melding Plague

iMac med Intel Core Duo testad

<font style="font-size: 10pt"><b>iMac med Intel Core Duo testad</b></font> <small class="small">tisdag 17 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Att Apple skall byta till Intel-baserade processorer har varit känt rätt länge, och för en vecka sedan presenterades de första Intel-baserade datorerna; MacBook Pro och iMac. Ars Technica har fått tag på en sådan iMac, med en Intel Core Duo processor. De har prestandatestat den bland annat mot den tidigare versionen med en Power PC G5 processor. Även program skrivna för PPC har prestandatestats, för att se hur bra Rosetta fungerar i praktiken.
<br />
<br /><i>”Externally, the iMac appears identical to its PowerPC predecessor. There's the small camera above the display, the same array of ports in back, and the same white keyboard and Mighty Mouse. It's the inside that's different. Instead of the venerable PowerPC 970 CPU, there's the latest from Intel: the Core Duo T2400.”</i>
<br />
<br />Läs testet hos <a href="http://arstechnica.com/reviews/hardware/imac-coreduo.ars" target="_blank">Ars Technica</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Japp då vet vi att Apple sparar pengar på att inte ändra designen

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar
Japp då vet vi att Apple sparar pengar på att inte ändra designen

Varför ändra det perfekta?

Visa signatur

MBP.

Permalänk
Avstängd

Synd att dom jämförde så olika system.
Liksom sämre grafikkort och 512Mb ram mot 4.5Gb. Inte så rättvist kanske.
Sen så kördes ju de flesta testen emulerade med rosetta.

Man fick ingen bild alls av hur den står sig mot äldre macs.

Permalänk
Medlem

Men det var la hyfsad jämnförelse med iMac G5 och iMac, vilket var poängen att se skillnaden mellan dessa 2, dock blev jag ganska förvånad att inte intels proccessor presterade mer än vad den gjorde.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Sen så kördes ju de flesta testen emulerade med rosetta.

Man fick ingen bild alls av hur den står sig mot äldre macs.

photoshoptestet kördes med enbart ppc-kod, självklart eftersom photoshop inte finns som ub och det är ett bra test för att testa hur bra det fungerar att köra emulerat.
eftersom de flesta applikationer fortfarande enbart finns i ppc-version än så länge, så är det dessutom en vettig jämförelse med andra macar, imo.

om du hade läst artikeln lite nogrannare och inte bara tittat på bilderna hade du nog tyckt samma sak...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Avstängd

Tyckte hursom att detvar ett trevligt test. Om det övertygade mig att köpa en mac vid nästa datorköp? Nepp, tvärtom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Men det var la hyfsad jämnförelse med iMac G5 och iMac, vilket var poängen att se skillnaden mellan dessa 2, dock blev jag ganska förvånad att inte intels proccessor presterade mer än vad den gjorde.

man bör som sagt väga in ett en hel del att en del av programmen de testade kördes genom en emulator, rosetta på intel-macen. ta t.ex. photoshop, ett erkänt tungt program. kanske inte det snällaste att testa med, speciellt inte i rosetta

en annan intresant sak som jag skulle vilja se är hur prestandan blir om man kör 2 program samtidigt. tror att G5:an hamnar efter då med tanke på att den inte är dual core.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Men det var la hyfsad jämnförelse med iMac G5 och iMac, vilket var poängen att se skillnaden mellan dessa 2, dock blev jag ganska förvånad att inte intels proccessor presterade mer än vad den gjorde.

Men Intel-datorn var ju jävligt cripplad i det testet. Sen så fick den emulera phoyoshop. Hur lätt är det att emulera tror du? Krävs en ganska stark dator för att emulera en sån skruttig sak som PS. Och det krävs väl minst en Pentium för att emulera en sån gammal sak som ett nintendo.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl

photoshoptestet kördes med enbart ppc-kod, självklart eftersom photoshop inte finns som ub och det är ett bra test för att testa hur bra det fungerar att köra emulerat.
eftersom de flesta applikationer fortfarande enbart finns i ppc-version än så länge, så är det dessutom en vettig jämförelse med andra macar, imo.

om du hade läst artikeln lite nogrannare och inte bara tittat på bilderna hade du nog tyckt samma sak...

Jag vet allt det där. Jag vet att det kan vara bra att veta hur dom presterar under rosetta. Men jag tycker det är viktigare hur dom presterar gentemot PowerPC först. När man inte ens vet hur dom gör det så säger inte heller rosetta-testerna någonting.