Western Digital Raptor WD1500 testad

Permalänk
Melding Plague

Western Digital Raptor WD1500 testad

<font style="font-size: 10pt"><b>Western Digital Raptor WD1500 testad</b></font> <small class="small">tisdag 3 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.storagereview.com/articles/200601/WD1500ADFD_1.htm..." target="_blank">StorageReview</a> har testat Western Digitals uppdaterade Raptorhårddisk Raptor WD1500 som är den tredje generationen sedan den första modellen lanserades 2003. Den nya Raptorn finns i två versioner, en modell för företag som vill ha en billig SCSI-lik serverlösning och en modell för entusiaster. <br /><br />Raptorserien skapades för serversegmentet men på grund av prestandan blev den populärare hos datorentusiasterna, så nu finns det två versioner. Entusiastmodellen heter Raptor X, och till skillnad från servermodellen så har den snyggare svart utseende och genomskinlig sida. Raptor X är därför förmodligen den första hårddisken som man kan se in i vilket passar bra i datorer med fönster.<br /><br />Utöver detta har hårddiskarna liknande specifikationer. 150 GB kapacitet, 10 000 RPM, SATA-gränssnitt, 4,6 ms söktid och stöd för NCQ.<br /><br /><i>Breathlessly waited for by enthusiasts around the world, the Raptor WD1500 improves upon its predecessor by margins of up to 21% when it comes to our single-user productivity and gaming tests. The Raptor WD740GD in and of itself was no slouch; as shown in this review, building upon its predecessor's impressive legacy permits the WD1500 to vie with and arguably top the fastest 15,000 RPM SCSI drives to stake its claim as the world's fastest when it comes to non-server performance.</i><br /><br />Läs testet hos <a href="http://www.storagereview.com/articles/200601/WD1500ADFD_1.htm..." target="_blank">StorageReview</a>.<br /><br /><b>Uppdatering</b>: StorageReview har tagit bort sida 3 som innehöll information om Raptor X. Detta kan antingen innebära att StorageReview fattat fel, att Raptor X inte existerar. Eller så ville Western Digital att informationen skulle tas bort. Vi kommer att skriva mer om Raptor X om information dyker upp.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fan va tufft

Visa signatur

[C2D E6850][OCZ Reaper 4gb 800MHz][GA-P35-DS4 rev 2.0][GW 8800GT 512][150gb Raptor + 1,2tb][HX 620W][Samsung 970p]
GWAR!!
http://www.stargateworlds.com/

Permalänk
Medlem

ge mig 4 stycken så ska jag ha dom i RAID 1+0

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Upp till 21%.. det var inte dåligt... Men den prestandan kommer till ett safftigt pris...

Permalänk
Medlem

Fönster på disken? Nu får dom väll ändå ge sig. Datorn ska användas, inte glos på hela tiden. Vad kommer härnest da? Genomskinliga CPU kylare så man kan se processor? Genomskinlig DVD brännare? Na snart kommer det la transparanta moderkort och grafikkort med som man kan se ledningsbarnorna i! Sedan ska la skiten lysa med som en helj julgran.

Mjaja trevlig disk som fan men ska man ha en får det ju bli servermodelen.

Permalänk
Medlem

Äh..det är ju lite fräckt att man kan se in i hddn

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Fönster på disken? Nu får dom väll ändå ge sig. Datorn ska användas, inte glos på hela tiden. Vad kommer härnest da? Genomskinliga CPU kylare så man kan se processor? Genomskinlig DVD brännare? Na snart kommer det la transparanta moderkort och grafikkort med som man kan se ledningsbarnorna i! Sedan ska la skiten lysa med som en helj julgran.

Mjaja trevlig disk som fan men ska man ha en får det ju bli servermodelen.

Håller med, även om jag förstår varför WD satsar på X-versionen också. Lär nog finnas några med välfyllda fickor som vill ha Raptor X, bara för fönstret. Sedan vet jag inte om fönstret rättfärdigar en prisskillnad på $50.

Jag hade då inte tackat nej till en Raptor 150. Mycket nöjd med 74an jag har även om det är den äldre versionen.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Hedersmedlem

Blir två stycken WD740ADFD när de kommer - ingen tvekan

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Fönster på disken? Nu får dom väll ändå ge sig. Datorn ska användas, inte glos på hela tiden. Vad kommer härnest da? Genomskinliga CPU kylare så man kan se processor? Genomskinlig DVD brännare? Na snart kommer det la transparanta moderkort och grafikkort med som man kan se ledningsbarnorna i! Sedan ska la skiten lysa med som en helj julgran.

Mjaja trevlig disk som fan men ska man ha en får det ju bli servermodelen.

WORD

bra sagt o så sant också:D

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Hedersmedlem

Fin prestanda måste jag säga.
Fönstret gör mig inte direkt upphetsad. Kan bli snygg om man byggt en riktigt clean burk och monterar disken så man kan se in i den. Men för mig som bara packar in disk på disk i lådan så är det bara onödigt. 500 kr för ett fönster känns inte riktigt prisvärt. Får väl se hur prisutvecklingen blir på dom sen.. kanske X blir lika billig som 150 sen iaf pga högre försäljningssiffror.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur de nya versionerna av 36GB raptorn står sig mot de andra, ligger den på samma prestanda som den nya 74:an?
Jag har precis satt i en WD36 00FLC0, inte för att gnälla men man känner ju sig lite snopen när det trots allt skiljer en del mellan 36:an och 74:an i testet som de gjorde.
Sen blev lite förvånad över att NCQ/TCQ kunde ge sämre prestanda, är det rekomenderat att man stänger av TCQ om man har den som system/spel disk?

Permalänk
Medlem

Man borde köpa serverversionen och flasha om den till gamerversionen av denna 150GB Raptor.

---

Jag har läst hela testet och är inte imponerad. Det är en bra hårddisk men inte märkbart bättre prestandamässigt än sina föregångare. Personligen är jag däremot väldigt intresserad av förstkommande av följande lagringsmedia när mina DDR minnen blir obsoleta av migrationen till DDR2:

http://www.ddrdrive.com/
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2480

Jag har en 73GB raptor som OS/Program/Spel disk men skulle lika gärna kunna använda en 36GB Raptor med tanke på att jag aldrig överstiger 15GB användning på den mellan formateringarna. Självklart har jag också en separat lagringsdisk men den skulle lika gärna kunna vara långsam med tanke på dennes användningsområde.

En sån där DDR-drive däremot på 2GB blir perfekt för växlingsfilen eller varför inte en 4GB DDR-drive för växlingsfilen plus mitt favorit- spel/program.

Permalänk
Medlem

Hurra!

Det blir två sådana här till min desktop när de kommer hit, man kan ju köra de gamla 7200rpm diskarna (samsung) som storage backup diskar.

/Henrik

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Fönster på disken? Nu får dom väll ändå ge sig. Datorn ska användas, inte glos på hela tiden. Vad kommer härnest da? Genomskinliga CPU kylare så man kan se processor? Genomskinlig DVD brännare? Na snart kommer det la transparanta moderkort och grafikkort med som man kan se ledningsbarnorna i! Sedan ska la skiten lysa med som en helj julgran.

Mjaja trevlig disk som fan men ska man ha en får det ju bli servermodelen.

Nån som vaknat på fel sida av sängen idag ?

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entrecote
Man borde köpa serverversionen och flasha om den till gamerversionen av denna 150GB Raptor.

---

Jag har läst hela testet ...

Skillnaden var att gamer-varianten hade ett fönster, och det kan du inte flasha fram, för övrigt är all information om den borta nu.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Äh..det är ju lite fräckt att man kan se in i hddn

Visst är det oöverträffat trendigt och skoj... suck..

Permalänk
Medlem

Om jag skulle köpa en raptor så blir det lätt servermodellen, inte massa fönster o crap som man måste betala extra för.

Hoppas inte fler tillverkar hoppar på att skapa "stylade" hårddiskar. Fönster måste ju försämmra värmeledningsförmågan

Permalänk

glöm inte att server varianten har en annan firmware! som är anpassad för random read/writes ...

oftast får man sämre prestanda då än diskar som är optimerade för singeluser!

Angående andra recension, så litar jag inte på nån annan än str!!

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

Jag har länge funderat på en seriös scsi-rig, detta test visar tydligt att scsi är inget för mig (eftersom jag inte använder datorn som server överhuvudtaget).

Spel-prestanda är helt fenomenal! Det jag dock ifrågasätter STARKT är varför de inte testar spelprestandan med NCQ påslaget.

Det är ju verkligen inget jag tänkt roa mig med, att slå av och på (om man nu kan det), varje gång jag tänkt spela! Men annars spår jag raptor diskarna en lysande framtid! Aktie-köp lätt rekomenderat ^^

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Skillnaden var att gamer-varianten hade ett fönster, och det kan du inte flasha fram, för övrigt är all information om den borta nu.

Wow ! Ett fönster säger du. Tittar du på din dator eller använder du den ? Jag fattar inte att folk är villiga att betala extra för ett fönster, eller en blinkande ljus (Corsair minnen) eller en liten LED lampa (kostar 5 kr men Zalman tar typ 100kr extra för). Påminner om spanjorer när dom gav värdelösa blanka, skinande metalbitar till indianer i utbyte mot deras guld. Sorgligt.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

2995:- hos www.kylning.se saftigt men inte oväntat

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att se hur en 74GB-modell med en platta presterar, för 150GB:aren känns för stor som OS-disk och för dyr som lagringsdisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
Jag har länge funderat på en seriös scsi-rig, detta test visar tydligt att scsi är inget för mig (eftersom jag inte använder datorn som server överhuvudtaget).

Spel-prestanda är helt fenomenal! Det jag dock ifrågasätter STARKT är varför de inte testar spelprestandan med NCQ påslaget.

Det är ju verkligen inget jag tänkt roa mig med, att slå av och på (om man nu kan det), varje gång jag tänkt spela! Men annars spår jag raptor diskarna en lysande framtid! Aktie-köp lätt rekomenderat ^^

Du missade fullständigt åttonde sidan.
http://www.storagereview.com/articles/200601/WD1500ADFD_8.htm...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Ja sugen blir man att inköpa en Raptor 150 GB men inte till detta pris.
Tar hellre 2 stycken 7200 varvare, 250 GB med 16 MB cache för samma pengar. Konstigt är det iaf. att den nya inte har SATA 2 och mer cache.

E de någon som kan ge information om SATA 2 är bakåt kompatibelt ?

Mvh. /LEE Cordon Bleu

Visa signatur

LEE Cordon Bleu fri från Guantánamo basen på Kuba.efter 2 års studier i Dator talibanism. Thermaltake V6000A
Intel 540 Prescott - Asus P5AD2 Premium - 1 GB DDR2 Corsiar Pc5400 667 MHz - Pci-Express Sapphire X600 XT 256 - WD raptor 74 + Seagate 200 GB - Antec Neo Power 480 Watt.

Permalänk

Alltså, visst kan det kännas onödigt med en massa lampor och genomskinliga detaljer etc men... varför köper man snygga och dyra kläder? Varför sätter man upp tavlor på sina väggar? Varför "måste" man bara ha metallick-lack på bilen? Det finns ju tusentals andra totalt "onödiga" prylar som kostar mer än billiga alternativ. Det är väl inte så konstigt att många är beredda att lägga ner lite cash på en snygg dator även om det bara är en hårddisk eller minnesmodul.

Visa signatur

Dell8400:3.4ghz:2gb:x850xt PE:2*74 raptors:Audigy2:Dell2005FP

Permalänk

Det verkar ändå somom artikelförattarna ställer siglite tveksamma till diskens roll på marknaden.

Jag hade nog ändå hellre investerat i en 0,5 TB disk som pga sin storlek håller en mkt hög prestanda. $300 som disken kostar är ju ganska saftigt ändå. Men hade man haft pengar hade jag nog köpt båda. Lever på tanken att mycket lagringsutrymme är en bluff i vilket fall.

Permalänk
Medlem

Riktigt fet!

Finns i lager hos komplett.se dessutom. Det går inte att skoja bort att det kliar i fingrarna nu

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

köper mig hellre en 500GB Hitachi disk till istället för en raptor 150GB
samma pris för bövelen.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz