Intel lanserar billig dual-core processor i mars?

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar billig dual-core processor i mars?

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel lanserar billig dual-core processor i mars?</b></font> <small class="small">måndag 23 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20060123051023.html" target="_blank">X-Bit Labs</a> skriver att Intel planerar att släppa en billig dual-core processor ur Pentium D-serien. Modellnumret blir 805 och det ryktas om att den kommer att vara klockad i 2,66GHz med en 533MHz systembuss och 1MB cache per kärna. Det intressanta är att priset skall vara en hel del lägre än $200 US dollar.
<br />
<br /><i>”Currently the least expensive Pentium D 820 dual-core chip costs $241 in 1000-unit quantities at Intel, the price-point not suitable for the mainstream market. By offering Intel Pentium D 805 for less than $200, the company will be able to sell more dual-core chips. The Pentium D 805 processor with low-speed processor system bus as well as moderate frequency is likely to receive lackluster welcome by computer enthusiasts, still users who demand general-purpose performance and deal with a lot of applications at once are expected to like the new product.”</i>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ojojoj....
Intel gör något bra...
Okej, den var inte tillräckligt billig, men procentuellt sett klockar den nog bra.

Permalänk
Medlem

Den var väl visst billig, bara den gör bra ifrån sig så kan det nog vara nåt

Permalänk

Hoppas AMD kontrar, för i såna fall kanske det är dags att tänka på en ny rigg ;).

Permalänk
Medlem

Det är väl ett krav från Dell så att dom kan sälja dualcores utan att det blir för dyrt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Det intressanta med denna cpun är ju hur bra den kommer klocka. Den har bra med cacheminne och ett lågt pris, nu gäller det ju bara att det går att få ur ordentlig prestanda ur den så den kan motsvara en X2 3800+ minst i spel.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Det är ju det här som är fördelen med 65nm-tekniken känns det som. Dessutom kör de ju dual-chip snarare än dual-core nu så nog ska de kunna få ut billiga processorer.
Mest spännande blir ju dock hur AMD svarar på detta. Man kan ju hoppas på en generell prissänkning snarare än en långsammare instegsmodell

Permalänk
Medlem

Som gjord för att köra i 3900Mhz, hoppas bara den pallar den frekvensen.

Permalänk
Medlem

Skall bli kul och se om den klockar något bra. Hoppas den gör det

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem

Blir ett inköp av denna när årsbonusen kommer i April

Många av dessa budgetmodeller med reducerad FSB klockar riktigt fint!

Fast jag hajjar inte varför dom inte släpper en sådan i preslerformat (65nm) istället... då hade den varit given.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Avstängd

de kommer

hoppas jag

Permalänk

Hoppas AMD sänker sina priser då också! så man kan få en BRA processor till ett vettigt pris...

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk

uhh kanske blir intel desktop nästa då : D

glömde en sak.. hur kommer det vara med värmen på denna ?

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk

D 820:an är en av få intressanta Intel desktop processorer. Billig och presterar bra i multi-thread. Denna kommer att bli ännu intressantare!

Visa signatur

"But there's probably no better form of government than a good despot."
-- George Lucas

Permalänk
Avstängd

och prestandan på dom här?
finns det tester?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Det är ju det här som är fördelen med 65nm-tekniken känns det som. Dessutom kör de ju dual-chip snarare än dual-core nu så nog ska de kunna få ut billiga processorer.
Mest spännande blir ju dock hur AMD svarar på detta. Man kan ju hoppas på en generell prissänkning snarare än en långsammare instegsmodell

Exakt vad min första tanke var, som AMD-fanboy.
OffT: Dumt att vara fanboy, men kul.

Visa signatur

DN1D

Permalänk

Spännande, undrar hur den står till mot snarlika AMD-alternativ och om den har potential för överklockning.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om det är en 65nm- eller 90nm-processor? Om det är en 65nm:are så är det ju ganska intressant. Är det en 90nm:are är det lite mindre intressant. En Presler-baserad hade varit trevlig, då man möjligtvis skulle kunna ställa upp FSB:n till 200MHz och således få en 4GHz dualcore. Den skulle bli varm, men hade ändå blivit en rätt schysst deal.

EDIT: Läste nyheten lite noggrannare. Det är alltså ett 90nm-chip det handlar om.

Permalänk
Medlem

En köpvärd intel-processor? Har helvetet frusit?

Med bra luftkylning lär den lille rackaren gå att klocka riktigt högt. Om AMD skulle lansera en DC processor till samma pris kommer jag vara 1500-2000:- fattigare dagen efter

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez
Som gjord för att köra i 3900Mhz, hoppas bara den pallar den frekvensen.

Varför köra den i just 3900MHz? Blir lite udda om man nu måste välja en frekvens sådär.

Dessutom tar jag tillbaka mitt uttalande om att det var något bra, det är ju ett 0.09µ chip. Alltså inte så intressant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Varför köra den i just 3900MHz? Blir lite udda om man nu måste välja en frekvens sådär.

Dessutom tar jag tillbaka mitt uttalande om att det var något bra, det är ju ett 0.09µ chip. Alltså inte så intressant.

Fick av någon anledning multipeln till 19,5. 4Ghz ska det naturligtvis vara.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez
Fick av någon anledning multipeln till 19,5. 4Ghz ska det naturligtvis vara.

Hehe... okej...

Permalänk

shit pommfritt blir ju nya minnen 533mhz äre inte under PC3200???
om så vete fan om det är ett alternativ men äre 533mhz som i PC3200=400MHZ kan det vara att fundera på

presterar nog bättre än min nuvarande northwood 3ghz gör

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
shit pommfritt blir ju nya minnen 533mhz äre inte under PC3200???
om så vete fan om det är ett alternativ men äre 533mhz som i PC3200=400MHZ kan det vara att fundera på

presterar nog bättre än min nuvarande northwood 3ghz gör

Vad menar du?
Hursomhelst med så låg buss räcker det med gamla PC2100 minnen för att det ska funka. Med 3200 minnen har du utrymme nog till att klocka en bit bortom 4GHz. Och det lär ju inte den processorn klara ändå så.

Permalänk
Medlem

intel... billig...
finns det inte typ regler mot att nämna dessa ord i samma mening?
Fast sen är det ju som Boris sa, inte tillräckligt billig... För även om det är billigare är det fortfarande för dyrt

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Intel har länge haft överklockningsvänliga billiga processorer men folk här på Sweclockers blundar för det tyvärr.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hmm, jag hade ju tänkt köpa mig en x2 3800+ men nu blev jag lite tveksam. Ska man orka vänta ett par månader?

Visa signatur

Din mamma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Intel har länge haft överklockningsvänliga billiga processorer men folk här på Sweclockers blundar för det tyvärr.

Vilka syftar du på?

Själv tyckte jag CeleronD var kul för liten slant.

En billig Intel Dual är självklart intressant, men destomer intressant vad AMD svarar med...

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av per79a
Vilka syftar du på?

Själv tyckte jag CeleronD var kul för liten slant.

En billig Intel Dual är självklart intressant, men destomer intressant vad AMD svarar med...

Deras 533MHz modeller i 5XX serien var fina klockare, jag hade en 2.4GHz som jag klockade till 3.6GHz.

Och deras nya 65nm Celeron modeller lär klock något ruskigt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drstock
Hmm, jag hade ju tänkt köpa mig en x2 3800+ men nu blev jag lite tveksam. Ska man orka vänta ett par månader?

Sen finns det väl billigare moderkort till AMD kanske. Så en X2 kanske inte blir så mycket dyrare, allra helst inte med prissäkningarna som kommer. Men du får ju mycket mer prestanda me X2.