Enermax Noisetaker 600W testat

Permalänk
Melding Plague

Enermax Noisetaker 600W testat

<font style="font-size: 10pt"><b>Enermax Noisetaker 600W testat</b></font> <small class="small">måndag 23 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Systemcooling har skrivit ett djupgående test av Enermax Noisetaker 600W. Nätaggregatet skall förutom att vara ATX12V 2.0 kompatibelt och klara en last på 600W även vara tyst. Ett minus dock för att den inte nådde upp till ”80-klubben”, det vill säga (minst) 80% effektivitet.
<br />
<br /><i>”During our tests the Enermax Noisetaker AX 600W power supply reliably produced solid voltages with minimal AC ripple while operating at up to 78% efficiency under moderate to heavy loads. The dual 12V outputs were particularly strong and can together deliver up to 35 Amps. Active PFC is a plus and the Noisetaker AX 600W PSU is certified by NVIDIA as being SLI Ready.”</i>
<br />
<br />Läs testet hos <a href="http://www.systemcooling.com/enermax_eg701-01.html" target="_blank">Systemcooling</a>.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Namnet bådar för lustiga felstavningar
Noisemaker hihi...

Permalänk

Vad menas egentligen med effektivitet i detta sammanhang? Jag är ingen ninja på nättaggregat... jag fattar att W absolut inte är allt. Någon vänlig själ som vill ge en kort förklaring till en nyfiken gentleman. Jag vet att google är ett top-of-the-line verktyg i dessa sammanhang, men de man hittar är ofta djupdykningar i ämnet med tekniska fakta i mängder som snarare gör en oklar historia ännu oklarare Jaja.

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fin_sliparn
Vad menas egentligen med effektivitet i detta sammanhang? Jag är ingen ninja på nättaggregat... jag fattar att W absolut inte är allt. Någon vänlig själ som vill ge en kort förklaring till en nyfiken gentleman. Jag vet att google är ett top-of-the-line verktyg i dessa sammanhang, men de man hittar är ofta djupdykningar i ämnet med tekniska fakta i mängder som snarare gör en oklar historia ännu oklarare Jaja.

Väldigt förenklat speglar effektiviteten på ett nätagg hur mycket det måste dra ut nätuttaget för att kunna leverera sin ström/spänning. Är effektiviteten, säg 50% (valt för enkelhetens skull, vanligtvis ligger det mellan 70-80%, ett bra agg ligger >80), måste det dra 200W ut vägguttaget för att kunna ge 100W till dina komponenter.

Det innebär även att 100W avges som värme. Så effektiviteten är väldigt viktig för att kunna hålla ett agg både starkt och svalt (=tyst).

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har fått uppfattningen att det ligger till såhär.

Permalänk
Medlem

Misstolkade, sorry.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Det är inte så de menar i artikeln. Om 100W blev värme skulle nätagget behöva lika kraftiga kylare som en mycket varm processor. Värdet visar hur mycket av nätagget fulla kapacitet man kan ta ut innan spänningarna börjar bli instabila, eller att rippel uppkommer som de skriver i artikeln.

Det du säger har inte med nätaggets effektivitet att göra, utan mer om till hur många procent tillverkaren lever upp till sina specifikationer.
Dessutom har de flesta nätaggregat kraftiga kylflänsar, och som tidigare sagt var 50% effektivitet ju bara ett exempel för enkelhetens skull.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Det är inte så de menar i artikeln. Om 100W blev värme skulle nätagget behöva lika kraftiga kylare som en mycket varm processor. Värdet visar hur mycket av nätagget fulla kapacitet man kan ta ut innan spänningarna börjar bli instabila, eller att rippel uppkommer som de skriver i artikeln.

http://www.systemcooling.com/enermax_eg701-09.html

På den sidan förklaras precis vad effektiviteten betyder, och det har inget att göra med rippel.

Finkelzvins beskrivning är rätt, och ja det blir en hel del värme från nätaggregat i datorer med 2xCPU, senaste grafikkortet och en drös hårddiskar.

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Väldigt förenklat speglar effektiviteten på ett nätagg hur mycket det måste dra ut nätuttaget för att kunna leverera sin ström/spänning. Är effektiviteten, säg 50% (valt för enkelhetens skull, vanligtvis ligger det mellan 70-80%, ett bra agg ligger >80), måste det dra 200W ut vägguttaget för att kunna ge 100W till dina komponenter.

Det innebär även att 100W avges som värme. Så effektiviteten är väldigt viktig för att kunna hålla ett agg både starkt och svalt (=tyst).

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har fått uppfattningen att det ligger till såhär.

Sry, måste bara rätta din ström/spänning mening...

ström mäts i ampere
spänning mäts i volt
effekt mäts i watt

så om du talar om watten är det effekt inte ström eller spänning

Visa signatur

Peter Naame

Permalänk
Medlem

Inget fel på den meningen!!
Effekten är ju produkten av strömmen och spänningen så det hänger ihop!!

Permalänk

tack för alla fina svar!

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Himpon
Inget fel på den meningen!!
Effekten är ju produkten av strömmen och spänningen så det hänger ihop!!

Inte produkten, det du snackar om är Effektlagen (P=UxI)

men så inte andra lär sig något fel så rättade jag.....
annars kan jag inte ett shitt om nätagg. bara att ->jag<- inte borde öppna en sådan för så sabbade jag min förra :D:D

Visa signatur

Peter Naame

Permalänk
Medlem

Om du inte vet va du snackar om kan du väl låta bli?
Det låter möjligtvis inte bekant att svaret vid multiplikation kallas produkt?

"men så inte andra lär sig något fel så rättade jag....."
Men det var intget fel i meningen du rättade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Himpon
Om du inte vet va du snackar om kan du väl låta bli?
Det låter möjligtvis inte bekant att svaret vid multiplikation kallas produkt?

"men så inte andra lär sig något fel så rättade jag....."
Men det var intget fel i meningen du rättade.

Jojo, du har rätt, jag påstod inte att du hade fel...

Ström(I)(Ampere) x Spänning(U)(Volt) = Effekt(P)(Watt)

Men han snackade om Watt, och så sa han att det var spänning/ström, det var det enda jag rättade :P... kanske jag som utryckte mig fel

Jag läser EL, så därför haka jag upp mig på det, men det är sant det du sa, om man ser det som du gjorde det, fast i min utbildning, hade det blivit spanking med pekpinne om man sa så hehe...

Visa signatur

Peter Naame

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande inget fel.. eftersom han med '/' menar och/eller och inte division.
Om du läser meningen noga så kanske du kopplar.

Jag tycker det verkar som du vill klaga på ett fel som inte finns.

Jag pluggar till Mektronikingenjör på Chalmers och kan hälsa dig att
så enkelt är det inte att räkna på effekt, ström och spänning när man pratar om växelström.
Då krävs det beräkningar med komplexa tal, något som du aldrig ens kommer prata om
i matten om du pluggar el på gymnasienivå.

Aja.. slut på detta offtopic-tjafs nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wizzzie
Sry, måste bara rätta din ström/spänning mening...

ström mäts i ampere
spänning mäts i volt
effekt mäts i watt

så om du talar om watten är det effekt inte ström eller spänning

Jag vet mycket väl vad sorten är för ström, spänning och effekt. Du har bara missuppfattat vad jag försökte säga, så nu kan vi lägga ner den diskussionen.

Permalänk

Enermax galaxy ger 1000W vet ngn vart man kan hitta den ? måste köpa den

Visa signatur