Intel har fungerande 45nm-chip

Permalänk
Medlem

Nu har AMD varit på topp med de bästa processorerna i ca 2 år, känns som om det kanske börjar bli ett tronsskifte om inte allt för länge...

Permalänk
Medlem

Men lilla boris.Du fattar visst inte. Dom behöver inte ens ha ett sammarbete eller någonting som kan tolkas som det. För båda företagen vet att det inte är lönsamt att tillverka något som är så mycket bättre att dom inte kan slå sig själva inom ett år, utan att det kräver flera år bara för att utveckla något som är bättre. än vad dom precis släppt. Och rent ekonomiskt så lönar det sig heller inte för dom, därför att det kostar enormt mer att utveckla dessa "lösningar" som egentligen är tänkt att släppas om några år fram i tiden än att fortsätta mjölka pengar på sina nuvarande produkter och förbättra dom marginellt. Det blir alltså billigare att fortsätta på samma väg istället för att utveckla något mycket starkare än bättre än vad man redan har med tanke på att utvecklingskostnaderna är högre, och att försäljningen skulle påverkas året därpå. Såhär funkar det även på grafikkortsmarknaden mellan Nvidia och Ati fast där är det ännu värre för att dom släpper nya kort så mycket oftare. Där har du 2 enkla faktorer till varför utvecklingen av nya produkter ser ut som den gör. Det är inga teorier det är fakta, snacka med vem du vill som jobbar inom denna branschen så kommer du få höra samma sak. Du är inte den ende som motsätter sig mina argument, och heller inte den sista.

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
är inte 1^-9 =1 ???
1*10^-9 däremot är la 1nm...

Ja, naturligtvis. Nollan smet innan jag hann fånga den. Den kanske gömde sig i en kvantbrunn nånstans?

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt otroligt att de lyckas etsa korten på waffen med ljus ner till den nm, då ljuset har en våglängd på 192nm om ja inte minns fel och viket gör att bilden blir fel på faffen om man bara projicerar bilden men genom att de speglar på en "färdig-felad" bild så blir den rätt när den väll träffar ytan på waffen. Vll inte vara den som satt och beräkna baklänges på hur alla strålar träffar fel så det blir rätt...ushh

45Nm är ju faktiskt nanonteknik

nu är det lagerteknik som gäller å optik sedan har vi cpuer som i gämförelse mot dagens cpuer får dagens cpuer att likan miniräknare.

Frågan är dock hur man skall kunna få resterande system att jobba i dessa löjliga frekvenser

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Skulle inte Intel komma med nya prollar till hösten?

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk

Är det litografin som är den begränsande faktorn i krympningen av elektroniken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
nja nu blev de för mycket fanboyism:D

intel har inte så mycket att komma med just nu och det finns ingen som kan säga så mycket där, men suger gör dom inte. intel är bra märke , och lite dyra though. vet ej hur länge dom hänger kvar, dom måste börja göra nåt nu om dom ska slå konkurransen. men och andra sidan har dom som mycket pengar så det gör inte så mycket för intel

Var ironisk..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Var ironisk..

Ironi funkar inte på internet. Att folk aldrig lär sig det.

Ontopic: bra att utveckligen går vidare

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Men lilla boris.Du fattar visst inte. Dom behöver inte ens ha ett sammarbete eller någonting som kan tolkas som det. För båda företagen vet att det inte är lönsamt att tillverka något som är så mycket bättre att dom inte kan slå sig själva inom ett år, utan att det kräver flera år bara för att utveckla något som är bättre. än vad dom precis släppt. Och rent ekonomiskt så lönar det sig heller inte för dom, därför att det kostar enormt mer att utveckla dessa "lösningar" som egentligen är tänkt att släppas om några år fram i tiden än att fortsätta mjölka pengar på sina nuvarande produkter och förbättra dom marginellt. Det blir alltså billigare att fortsätta på samma väg istället för att utveckla något mycket starkare än bättre än vad man redan har med tanke på att utvecklingskostnaderna är högre, och att försäljningen skulle påverkas året därpå. Såhär funkar det även på grafikkortsmarknaden mellan Nvidia och Ati fast där är det ännu värre för att dom släpper nya kort så mycket oftare. Där har du 2 enkla faktorer till varför utvecklingen av nya produkter ser ut som den gör. Det är inga teorier det är fakta, snacka med vem du vill som jobbar inom denna branschen så kommer du få höra samma sak. Du är inte den ende som motsätter sig mina argument, och heller inte den sista.

Jag känner ingen som jobbar med att designa varken CPUer eller GPUer, hur många känner du? Däremot känner jag (eller iaf pratar med då och då) ett antal doktorander, lektorer och professorer som jobbar med forskning inom besläktade områden. Aldrig någonsin har jag hört dem yttra sig om att företagen egentligen har tillgång till teknik som de medvetet låter bli att använda i de produkter de utvecklar för att kunna göra det i framtiden istället.

Säg att dina teorier är riktiga. Ligger de då ett "konstant" antal år efter i forskningen när det gäller produkter, eller ändrar sig försprånget just nu? Om den ändrar sig, minskar avståndet eller ökar det? (Jag gissar på att det ökar, annars går ju utvecklingen lika snabbt som den borde men har ett konstant avstånd till forskningsfronten?). När började de med att medvetet sinka ner produkt-släppningen?

Hur har du fått de här idéerna? En trovärdig källa skulle sitta fint eftersom din trovärdighet just nu är ganska körd i botten (eller långt under botten kanske man skulle säga). Fast mest av allt så tror jag ju att du bara skriver massa strunt för att du tycker det är roligt när vi andra ödslar energi på att besvara dumheter utan koppling till verkligheten som du inte själv tror på. Antagligen så sitter du väl och gapskrattar när jag tar mig tid till det här svaret nu istället för att göra något vettigt.

Permalänk
Medlem

Dom där proffesorerna du nämner kan inte ett skvatt av hur ekonomi och affärer fungerar. Tror du verkligen att Ati och Nvidia inte hade kunnat tillverka x1800, 7800 GTX innan x800 serien släpptes respektive 6800?. Du kan inte ett skvatt om detta. Jag känner folk, även familj som är delaktiga i utveckling av flera produkter i olika företag som nämnts i denna tråden. Ingen ide att ens fråga vem vart eller vilket, för jag tänker inte säga något. Jag säger dock såhär, du behöver inte tro på vad jag säger, enda jag begär är att du använder ditt sunda förnuft, och dina åsikter för stå för dig själv.

Om jag precis kommit på något barnbrytande, och sedan försöker jag sälja det, låt oss säga att det är ett grafikkort. Tror du jag släpper värsting kortet direkt?

Nej såklart inte, släpper först en riktig bra version som dock är en "cutdown" version av orginalet, med kanske hälften av pipelinesen. Precis som Nvidia gör nu med 7900 serien som förmodligen kommer att ha 32 pipelines. Iaf GTX versionen. Dom hade kunnat släppa denna samma dag som släppte 7800 GTX, problemet är bara det att dom såklart vill mjölka pengar från oss konsumenter, samtidigt som dom insåg att ati inte har nåt bättre att komma med.

Nu tänker jag inte svara mer på era inlägg. Säger bara såhär, tro vad du vill, upp till dig, jag säger bara vad jag vet och så får du välja och tolka det hur du själv vill.

tack o hej.

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

Nä professorer ska klart bara slava åt de mindre begåvade som valde en humanistisk linje? Ekonomi om något är en 'osynlig' sak man kan beskriva oerhört bra med mattematik och logik, man kan 'hör och häpna' tom sätta upp en hel del modeller baserad på kvantmekaniken.

Hur som helst, det är inte helt orimligt att företagen besitter teknik att tillverka kraftfullare kort men inte släpper dem innan konkurrenten börjar nafsa dem i hälsenorna. Tex styrde Intel takten totalt på evolutionen av CPUs innan AMD gav sig in i leken. Men att någon skulle sitta med något banbrytande som ligger flera generationen fram är högst osannolikt.

De mindre kraftfulla korten som du nämner brukar helt enkelt vara defekta chips från tillverkningen av de mer kraftfulla, rimligtvis betyder det här också att vi har en större kvantitet på mainstream-kort än high-end-kort.

För att säga något taskigt. De där ekonomerna och affärsmännen vet inte ett skvatt om naturvetenskapliga ämnen.

Märkligt hur man kan dra paralleller här till hur miljöpartiet tänker: Vi sätter hög skatt på energi och stänger helt fungerande kärnkraftsverk, för alla miljövänliga tekniker poppar upp ur ingenstans då!

En viktig faktor du och miljöpartisterna inte har nämnt, priset. Du kan tillverka någonting oerhört kraftigt/miljövänligt idag, men till ett helt orimligt pris för vanliga konsumenter.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Men lilla boris.Du fattar visst inte. Dom behöver inte ens ha ett sammarbete eller någonting som kan tolkas som det. För båda företagen vet att det inte är lönsamt att tillverka något som är så mycket bättre att dom inte kan slå sig själva inom ett år, utan att det kräver flera år bara för att utveckla något som är bättre. än vad dom precis släppt. Och rent ekonomiskt så lönar det sig heller inte för dom, därför att det kostar enormt mer att utveckla dessa "lösningar" som egentligen är tänkt att släppas om några år fram i tiden än att fortsätta mjölka pengar på sina nuvarande produkter och förbättra dom marginellt. Det blir alltså billigare att fortsätta på samma väg istället för att utveckla något mycket starkare än bättre än vad man redan har med tanke på att utvecklingskostnaderna är högre, och att försäljningen skulle påverkas året därpå. Såhär funkar det även på grafikkortsmarknaden mellan Nvidia och Ati fast där är det ännu värre för att dom släpper nya kort så mycket oftare. Där har du 2 enkla faktorer till varför utvecklingen av nya produkter ser ut som den gör. Det är inga teorier det är fakta, snacka med vem du vill som jobbar inom denna branschen så kommer du få höra samma sak. Du är inte den ende som motsätter sig mina argument, och heller inte den sista.

Så du tror att företag väljer att komma efter i konkurrensen och bli utkonkurrerade för att det är kul?
Du tror att vissa företag ligger efter med vilje? Det är inte så att det är stenhård konkurrens?
Och eftersom ingen tillverkat fungerande 0.045µ chip innan, varför tror du då att dom kunnat det i flera år?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Dom där proffesorerna du nämner kan inte ett skvatt av hur ekonomi och affärer fungerar. Tror du verkligen att Ati och Nvidia inte hade kunnat tillverka x1800, 7800 GTX innan x800 serien släpptes respektive 6800?. Du kan inte ett skvatt om detta. Jag känner folk, även familj som är delaktiga i utveckling av flera produkter i olika företag som nämnts i denna tråden. Ingen ide att ens fråga vem vart eller vilket, för jag tänker inte säga något. Jag säger dock såhär, du behöver inte tro på vad jag säger, enda jag begär är att du använder ditt sunda förnuft, och dina åsikter för stå för dig själv.

Om jag precis kommit på något barnbrytande, och sedan försöker jag sälja det, låt oss säga att det är ett grafikkort. Tror du jag släpper värsting kortet direkt?

Nej såklart inte, släpper först en riktig bra version som dock är en "cutdown" version av orginalet, med kanske hälften av pipelinesen. Precis som Nvidia gör nu med 7900 serien som förmodligen kommer att ha 32 pipelines. Iaf GTX versionen. Dom hade kunnat släppa denna samma dag som släppte 7800 GTX, problemet är bara det att dom såklart vill mjölka pengar från oss konsumenter, samtidigt som dom insåg att ati inte har nåt bättre att komma med.

Nu tänker jag inte svara mer på era inlägg. Säger bara såhär, tro vad du vill, upp till dig, jag säger bara vad jag vet och så får du välja och tolka det hur du själv vill.

tack o hej.

Du vet inte heller ett skvatt om ekonomi. Och än mindre om teknik. Det skulle inte funka att företag medvetet ligger efter varandra eller släpper omogna produkter som dom ibland gör om det är som du säger. Företag gåt i konkurs där ute för att dom inte kan matcha dagens prestanda. Så ATIs förseningar med X1800 var med vilje då också eller?

Och du, varför tror du att dom hade kunnat utveckla 7900 och X1900 för flera år sedan? Visst hade man kunnat stoppa så många pipes på ett kort, men du skulle aldrig kunna tillverka det för en marknad eftersom bara en bråkdel skulle funka, och inte alls i höga frekvenser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
...
Om jag precis kommit på något barnbrytande, och sedan försöker jag sälja det, låt oss säga att det är ett grafikkort. Tror du jag släpper värsting kortet direkt?

Nej såklart inte, släpper först en riktig bra version som dock är en "cutdown" version av orginalet, med kanske hälften av pipelinesen. Precis som Nvidia gör nu med 7900 serien som förmodligen kommer att ha 32 pipelines. Iaf GTX versionen. Dom hade kunnat släppa denna samma dag som släppte 7800 GTX, problemet är bara det att dom såklart vill mjölka pengar från oss konsumenter, samtidigt som dom insåg att ati inte har nåt bättre att komma med.

...

Faktum är att det är mycket vanligt att high-end-produkterna släpps först, för det är dem man tjänar mest pengar på. Sedan kan man börja sälja medelbra prylar när de kräsnaste kunderna fått sitt. Om de billigare produkterna släpps samtidigt som de dyraste är det fler som nöjer sig med medelbra produkter. Sen håller de mycket riktigt liv i gamla produktserier genom att fintrimma dem, höja klockfrekvensen osv, men det är två parallella mekanismer.

Däremot har jag väldigt svårt att tro att Intel just nu skulle sitta med trumf på hand och låta AMD äta sig in på deras marknadsandelar med flit. Hade de bättre processorer än AMD skulle de släppa dem - det finns inga affärsmässiga skäl att förlora mark på det här sättet.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa igenom så noga men varför pratar folk om våglängder?
Med 45nm menas avståndet som är mellan ledningarna i chippet och inget annat. Grundläggande digitalteknik ju

Permalänk
Medlem

tekniken att etsa fast ledbanorna och transistorerna det görs med optik har jag läst mig till

Våglängden hos det ljus man använder är 193nm och rent statiskt så går det inte att göra mindre bilder än ljusets egen våglängd, ljuset interfererar med sig själv när det träffar bilden på waffen och då får man inte den bild som man först hade tänkt och chipet är värdelöst.

Det man gör är att räkna baklänges å skjuta ut en bild med rätt inteferering så att bilden när den etsas in blir korrekt. Man tippar på kretsar ner på 35nm runt år 2007.

Eter det är det dax att använda extremt-violett som ljus, dock är det väldigt svårt att få ljuset att fokusera på glaslinsen usom ljuset skall kalibreras igenom så det finns en del jobb kvar.

Det m,an nu forskar på å är rätt långt kommen med är att man gör ehlt sonika gjutformar i plast som man stöper prossecorerna i teoretiskt skal ldet inte vara några problem att få ner tillverkningen till runt 2nm

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramagon
Ironi funkar inte på internet. Att folk aldrig lär sig det.

Ontopic: bra att utveckligen går vidare

Om man anstränger sig så ser man att jag har en Pentium D i mitt primära system. Varför skulle jag ha något som jag tycker suger?

Permalänk
Medlem

Den dag jag köper denna proc tror att det är dags att sälja spisen på blocket..

Här finns mera snack och länkar till quantum computing

Visa signatur

= The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist! =

Permalänk
Medlem

Hoppas att de kan ge AMD en mach nu!

*bort*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Har inte orkat läsa igenom så noga men varför pratar folk om våglängder?
Med 45nm menas avståndet som är mellan ledningarna i chippet och inget annat. Grundläggande digitalteknik ju

Vilka ledningar?

Den enda layot jag gjort är i en gammal 0.35um process. Där var det iaf gatelängden som var just 350nm. Avståndet mellan metalledningarna är betydligt större.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez
Vilka ledningar?

Den enda layot jag gjort är i en gammal 0.35um process. Där var det iaf gatelängden som var just 350nm. Avståndet mellan metalledningarna är betydligt större.

Ja eller minsta tillåtna ledningsavstånd i ic-kretsen. Gör man banorna för nära blir det pannkaka av det hela Typ se denna bild:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/sv/2/2f/IC_%28400x%29.j...
Även om det är större avstånd på vissa sidor så är det minimala 45nm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Ja eller minsta tillåtna ledningsavstånd i ic-kretsen. Gör man banorna för nära blir det pannkaka av det hela Typ se denna bild:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/sv/2/2f/IC_%28400x%29.j...
Även om det är större avstånd på vissa sidor så är det minimala 45nm

Men vilka ledningar? Antar att det är metalledningarna du menar, men eftersom de olika metallagren vanligtvis är olika tjocka varierar ju också minsta avståndet.

Och varför döpa en ny hipp process efter en parameter som inte har någon inverkan på prestandan?

Permalänk
Medlem

Golliwog

157nm litografi maskiner har funnits ett tag, men de har valts bort helt enkelt. Dom föredrar DUV med 193nm tydligen med försjunken litografi. Som tidigare sagt var detta SRAM tillverkat med 193 nm torrlitografi dock. Verkar inte som industrin ens förväntar sig att använda 157nm litografi seriöst.

_2FST_
För att folk pratar om tillverkningsteknik och för att folk i början av tråden grovt har missförstått tillverkningstekniken. Därför har det utvärderas mer i tråden.