Vad händer om en dator startar utan CPU?

Permalänk
Medlem

Vad händer om en dator startar utan CPU?

Har ett ovanligt problem.

När jag ska starta upp min ena dator så får jag ingen bild. Allting startar upp och hårddiskarna börjar ladda, men ingen bild. Vet inte ens om datorn kommer vidare in i windows, men jag kommer inte åt den via Radmin.

Jag har testat med:
2 olika moderkort
3 olika processorer
Olika minnen (DDR och SDRAM)
2 olika nätagg
2 olika skärmar
3 olika grafikkort (2 AGP + 1 PCI)

Jag tror mest det handlar om processorerna. 1 brände jag garanterat när jag startade upp utan kylfläns ( >_< ) och det rök ur den. Men jag har testat med 2 andra processorer men samma fel. Vad i hela friden kan problemet vara? Har just i stort sett bytt ut hela datorn men vägrar fortfarande fungera :S

Tacksam för all hjälp!

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Om du inte överdriver så är det ett väldigt allvarligt mysko fel. Har oxå en dator som vägrar starta eller jo allt snurrar å så men inget mer.

Om man startar utan cpu så ska det piipa i den lilla microfonen som finns på moderkortet "Om du har någon" skriv lite vad det är för saker.

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Har testat två pcspeakers med båda moderkorten. Ingen av dem ger av sig något pip-ljud. Men fläktar och allt snurrar när de är kopplade till moderkortet. Jag har svårt att tro att båda moderkorten verkligen är pajjade.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

En gammal P1 pentium som jag hade så skulle jag byta cpu så var den sönder (Cpu:n) när jag satt i andra processorn så gick den oxå sönder. Men vet inte hur det är med nya modekort,

Å eftersom du inte skriver va det är för saker så blir det svårare att förstå, Så sätt igång å skriv va det är för delar

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte en sak nu att när jag startade datorn utan CPU i (med HDD's och hela kittet i) så går ström och fläktar igång, men inget mer. Däremot med en av CPU-erna i så hör jag hur hårddiskarna börjar dra igång och alla anheter. Men fortfarande ingen bild

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Som du själv verkar upptäckt så funkar inte hdd och så utan en cpu. Jag tror ditt problem kan ligga hos grafik kortet. Merparten av dagens g-kort kräver ström från en molex kabel, har du kopplat i en sån och vet att det inte är nåt glapp eller så? Klarar din burk av att leverera ström till alla komponenter? Har du satt hdd:erna i rätt läge (master/slave)?. Jag hade själv nästan samma problem och då har jag för mig att det berodde på att diskarna inte var rätt kopplade som master respektive slave, detta skulle varit det första jag kollade om jag varit i din situation, om det inte varit det så hade jag gått vidare därifrån med att kolla ifall burken kan leverera ström till allt genom att ha dragit ut sånt som inte behövs. Finns så mycket som det kan vara, jag håller med trinitas ge så mycket info du bara kan för att få snabbare hjälp=).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Som du själv verkar upptäckt så funkar inte hdd och så utan en cpu. Jag tror ditt problem kan ligga hos grafik kortet. Merparten av dagens g-kort kräver ström från en molex kabel, har du kopplat i en sån och vet att det inte är nåt glapp eller så? Klarar din burk av att leverera ström till alla komponenter? Har du satt hdd:erna i rätt läge (master/slave)?. Jag hade själv nästan samma problem och då har jag för mig att det berodde på att diskarna inte var rätt kopplade som master respektive slave, detta skulle varit det första jag kollade om jag varit i din situation, om det inte varit det så hade jag gått vidare därifrån med att kolla ifall burken kan leverera ström till allt genom att ha dragit ut sånt som inte behövs. Finns så mycket som det kan vara, jag håller med trinitas ge så mycket info du bara kan för att få snabbare hjälp=).

Har som sagt testat 3 grafikkort, så dem är det inget fel på.

Hela saken är att jag inte får bild på skärmen. En dator startar upp utan hårddisk men säger sedan att den inte hittar OS. Mitt problem är att jag inte får någon bild alls, kommer inte ens in i BIOS.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
jag håller med trinitas ge så mycket info du bara kan för att få snabbare hjälp=).

Va ska vi göra så han förstår vad vi menar =/

Nu har vi sagt fyra gånger att du ska skriva vad du har för nått, men vi kanske var otydliga

så här är det. Vi måste veta vad det är för hårdvara i din burk, alltså du kanske pratar om en gammal 486DX kanske en mac eller en Pentium 3 dator. Det är helt olika saker så vi måste veta

Exempel på min dator

CPU: AMD XP 2500+ 1,8GHZ
Moderkort: ASUS A7N8X-E DELUXE
RAM MINNEN: Samsung 2x512 (1gb)
Hårdiskar: 2st Western digital 120gb & 200gb
Skärm: SyncMaster 753DFX
Grafik: Radeon 9800pro

Så skriv nu vad du har i din burk.

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Jo, jag förstår det men fattar inte det skulle hjälpa men visst:

CPU: AMD Ahtlon XP2400+ (T-bred), AMD Duron 1.0Ghz, AMD Duron 700Mhz
Moderkort: Soltek 75drv5, ASUS A7V
Ramminnen: 3x Samsung 256Mb SDRAM, 8x "random" 16Mb SDRAM, 1x Corsair 512 DDR PC2700
Hårddiskar: 3x Seagate 160Gb, WD 80Gb
Skärmar: "unknown" 15", EIZO 17" - VGA
Grafikkort: RivaTNT2, Radeon X800 PRO, Okänt PCI-grafikkort

Testat 2 olika kylare
Nätaggen ligger på 300w samt 360w

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Ska kolla up om det finns några kända fel

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk

Kommit åt nån bygel eller så på moderkorten? pröva nolla BIOSet för att utesluta det!

Permalänk
Medlem

hagbarddenstore: Redan provat nollställa BIOS:et. Och risken att jag kommit åt en bygel (samma isåfall) på två moderkort? Minimal

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Kanske strömmen i vägguttaget kan spöka?... en gång fick jag samma error msg när jag testade två HELT OLIKA datorer

det kusliga är att dom funkade hos en kompis

skulle inte förvåna mej om el-leverantören har nå sorts spionfiler på order från staten/telia

Visa signatur

Edsbyns IF - Bäst I Världen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xism
Kanske strömmen i vägguttaget kan spöka?... en gång fick jag samma error msg när jag testade två HELT OLIKA datorer

det kusliga är att dom funkade hos en kompis

skulle inte förvåna mej om el-leverantören har nå sorts spionfiler på order från staten/telia

Då borde väl inte min vanliga dator (som jag sitter vid nu) heller starta. Det är nämligen kopplat via samma vägguttag

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Ta ut alla minnen utom 1. Växla runt med de 3 minnena du har tills du får bild. Fortfarande ingen bild med något av minnena? Testa annat minne.

Vågar nästan garantera att det är minnena. Känner igen symtomen efter otaliga databyggen, med att allt går igång men ingen bild. Och det har alltid varit minnet.

PC-speakern har aldrig pipt för mig de gånger ett minne/minnen krånglat. Iaf på inget av de 4-5 olika moderkort jag fått minnesfel på. Lätt hänt att man stoppar in ett minne fel (med fel menar jag att man inte tryckt ner minnet tillräckligt långt), eller att ett minne bara kopplas ifrån av onaturliga orsaker. Det är ju ändå hårdvara vi snackar om här...

Ta reda på vilken bank som är DIMM1 och switcha runt olika minnen i den. Får du ingen bild blir jag hänförd. Då måste det vara nätagget. Allt annat vore orimligt?

EDIT: Såg att du redan testat olika minnen. My bad.

Permalänk

Du kanske har grilla nått på moderkortet när du brände cpun, sockeln kanske?

Permalänk
Medlem

Sen är det ju inte nå vidare bra att köra med SDRam i ett moderkort anpassat för DDR... Kan sluta illa dedär ;S

Permalänk

kolla om d-sub pinnarna inte har gått av och att det inte att glapp i d-sub sladden.
sedan kan båda moderkorten pajjat pga kortslutning!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Altså, en dator kan väl ändå inte starta och "tänka" utan CPU? Däremot kan väl kretsar i moderkortet se till så att fläktar och dylikt startar då man sätter igång PSU via power-knappen?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.