Permalänk
Medlem

HJÄLP med AMD FX-60

Tjenis allihopa!!!! Skulle behöva lite hjälp,,,,jag har satt ihop en ny dator,,, funkade PRIMA med gamla processorn, nu när jag har bytt till AMD FX-60 så funkar ingenting. När jag slår på den så kommer DFI loggot fram, men jag kan varken installera Windows XP eller uppdatera eller nåt. Jag har clearat CCMOS med det funkar inte endå ,,,
Och moderkortet hittar varken minnerna eller cpu`n inte floppyn heller.Allt e rätt installerat vad jag vet för det funkade ju innan. Nån som kan hjälpa mig??? Kanske måste ändra i BIOS??

Visa signatur

Lian LI PC767,DFI Lanparty UT SLI-DR EXPERT,OCZ PC 4000 2Gig Platinum,XFX 7900GTX 512Mb,Amd FX-60+.Raptor 74G X2,WD 400gig X2,Fatality1,

Permalänk
Medlem

jag utgår ifrån att du flashade DFI-kortet med senaste biosen innan du bytte CPU?

Permalänk
Medlem

Nop det gjorde jag inte....Måste ja fixa en äldre AMD PROCESSOR och göra det?

Visa signatur

Lian LI PC767,DFI Lanparty UT SLI-DR EXPERT,OCZ PC 4000 2Gig Platinum,XFX 7900GTX 512Mb,Amd FX-60+.Raptor 74G X2,WD 400gig X2,Fatality1,

Permalänk
Medlem

japp det måste du.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tillbaka till topic. Tråden handlar inte om trådskaparens ekonomi.

*Tråd rensad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

OK Kom precis hem från jobbet,,,Ska prova o Flasha nu mm!!!! Får ja igång den kanske ja kan posta lite bilder.

Hmm!! Har haft problem i några timmar nu,,, Jag har flashat senaste bioset till FX-60`n... Moderkortet hittar både ram och cpu nu men han startar inte.
Får upp hela tiden

" BIOS ROM checksum error"

Detecting Floppy drive A media...
INSERT SYSTEM DISK and press ENTER

(Sitter ingen diskett eller nåt i)

Om jag minns rätt så e det nån inställning i bioset man ska ändra,,, men jag k´kan inte komma in i bios längre... Vad ska jag göra???

OK!!! FIXAT nu äntligen,,,tur att man inte jobbar imon, va klockan går fort när man pillar. Flashade om bioset det var nån bugg me det förra tror ja, nu laddade ja hem det från DFI`s hemsida o det funkar PRIMA!!!,,,, Får fortsätta imon,,, ja orkar int mer ida,,,,

Visa signatur

Lian LI PC767,DFI Lanparty UT SLI-DR EXPERT,OCZ PC 4000 2Gig Platinum,XFX 7900GTX 512Mb,Amd FX-60+.Raptor 74G X2,WD 400gig X2,Fatality1,

Permalänk
Medlem

jag tycker du borde göra lite research, läsa manualer och tillgänglig info innan du ger dig på prylarna.. jag undrar lite vad du skall med 2gb OCZ och ett DFI expert till.. när du inte vet vad "BIOS ROM checksum error" innebär .det är ju ingen nybörjarequipment direkt. '

anledningen till att du får checksum error är helt enkelt att du inte valt "load setup defaults" eller resettat CMOS efter flashen, "Detecting Floppy drive A media...
INSERT SYSTEM DISK and press ENTER" innebär bara att du inte har en disk inkopplad eller biosen pekar på fel bootenhet som#1...

Permalänk
Medlem

Nu hittar han allt men istället får jag upp nu

DISK ROM CMOS checksum error,,,,vilket kan bero på??????
(JAG vet att jag måste reseta här men det blir samma sak efter installationen sen igen).Jag har senaste bioset i,,,som stödjer
FX-60..

När jag börjar installera windows så bryts det, och datorn startar om och det kommer ingen bild alls, så ja måste reseta bios igen,....

Nån som vet nån länk kanske om vad jag måste ställa in i bios??
CPU Klockfrekvenser ram mm??? Vore tacksam för all hjälp...

Har aldrig satt ihop en dator förr MUAHAAA,,,, kul att börja med riktiga grejer.

Snart ångrar jag att jag köpte FX-60,,,, den funkade fint med förra processorn.....SNYFT!( Kör bärbara sålänge,funkar bra)

Minnenrna är OCZ PC-4000 Platinum 500mhz(3-3-2-8)
AMD FX-60
DFI Lanpart UT NF4Expert

Jo föresten jag behöver en sån här dator för jag vet inte hur många timmar jag spelar nätverk varje dag,,,,,MÅNGA!!
Spel som kräver utrustning mmm mmm.

PS!!!Jag misstänker ett trasigt mobo eller har jag fel?

Visa signatur

Lian LI PC767,DFI Lanparty UT SLI-DR EXPERT,OCZ PC 4000 2Gig Platinum,XFX 7900GTX 512Mb,Amd FX-60+.Raptor 74G X2,WD 400gig X2,Fatality1,

Permalänk
Avstängd

prova att installera windows med en gammal cd rom..

Permalänk
Medlem

Du kasnke kan hitta lite hjälp i denna fakta tråden på svenska om DFi korten:
http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?t=90668

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem

Nähäää jag har provat allt nu fel på bioset tydligen,,, gjorde det jag inte ville göra,skicka in moderkortet där jag köpte det ifrån för kontroll.Jahaa nu får man vänta ännu längre innan man får igång den.Sånt e trist, får väl köra P4 så länge....

Visa signatur

Lian LI PC767,DFI Lanparty UT SLI-DR EXPERT,OCZ PC 4000 2Gig Platinum,XFX 7900GTX 512Mb,Amd FX-60+.Raptor 74G X2,WD 400gig X2,Fatality1,

Permalänk
Medlem

alltså inget illa menat. Men du ska nog börja ta och läsa igenom en guide och surfa runt här lite före innan du sätter dig in i att börja leka med DFI moderkort. Vet du itne va du ska göra så lämna in den till närmsta datorverkstad, jag tror inte att du har något fel på dina delar. Jag tror alla dina delar fungerar, det är nog bara att du inte klarar av att ställa in dom.

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk
Medlem

Tro mig jag har pluggat många timmar för att få det att funka,varit inne i alla forums som finns ute på nätet typ,,, har haft den inne i butik också men dom kunde inte fixa den heller tydligen nåt fel på moderkortet sa dom.

Till vidare får mitt "SCRIMSTATION" vila i nån vecka. SNYFT!

Visa signatur

Lian LI PC767,DFI Lanparty UT SLI-DR EXPERT,OCZ PC 4000 2Gig Platinum,XFX 7900GTX 512Mb,Amd FX-60+.Raptor 74G X2,WD 400gig X2,Fatality1,

Permalänk
Discokungen

Sött Har du bild på inredningen? (alltså i chassit )

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

plaockat isär den nu...senare när jag får hem moderkortet igen och plaockar ihop den, då kommer det lite bättre bilder med.

Visa signatur

Lian LI PC767,DFI Lanparty UT SLI-DR EXPERT,OCZ PC 4000 2Gig Platinum,XFX 7900GTX 512Mb,Amd FX-60+.Raptor 74G X2,WD 400gig X2,Fatality1,

Permalänk
Discokungen

Rau! Vill ha nya delar! *snyft* Alltid roligt att leka

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld