Företag investerar $10 miljarder USD i Itanium

Permalänk
Melding Plague

Företag investerar $10 miljarder USD i Itanium

<font style="font-size: 10pt"><b>Företag investerar $10 miljarder USD i Itanium</b></font> <small class="small">fredag 27 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Itanium Software Alliance är en förening företag, med medlemmar som Intel, HP, Silicon Graphics, NEC, Hitachimed flera. Nu har alliansen bestämt sig för att tillsammans investera $10 miljarder USD i Itanium-plattformen till och med år 2010, rapporterar <a href="http://news.com.com/Allies pledge 10 billion to boost Itanium/2100-1006_3-6031773.html?tag=nefd.top" target="_blank">CNET</a>. Pengarna skall användas för utveckling, marknadsföring och att hjälpa företag med att göra deras programvara Itanium-kompatibel.<br /><br /><i>”Itanium has been taking share from both IBM power and Sun Sparc. We're on the right trajectory, but we want to go faster," Tom Kilroy, general manager of Intel's Digital Enterprise Group, said at a press event here. "The $10 billion investment is a statement that we want to accelerate as a unified body”</i><br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Blä. Det gillar vi inte alls

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Blä. Det gillar vi inte alls

Gör vi inte? Eller är du aktieägare i Intel och vill inte att de ska förlora pengar?

Får jag säga mitt så tycker jag detta är bra. EPIC-arkitekturen verkar ganska intressant, och det är väl alltid bra med modernisering.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Skulle inte Itanium-serien läggas ner p.g.a ointresse?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt mycket pengar... Kan dom inte göra något vettigare för dom?

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Fruktansvärt mycket pengar... Kan dom inte göra något vettigare för dom?

Tänkte desamma. Man kan ju undra om de tjänar in de här pengarna sen.

Permalänk
Discokungen

Känns ju jävligt lönt attt lägga 10 miljarder på en död plattform

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Fanns det inte en nyhet för inte så längesen då folk gav sina vapen i mexico för att få en dator. Kunde dem inte köpa datorer? Kanske e bra ekonomiskt i längden, men aja.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
på en död plattform

Japp, tydligen är den död.

Itanium has been taking share from both IBM power and Sun Sparc..........

The Itanium® Solutions Alliance is a global community of hardware, operating system and application vendors dedicated to accelerating the adoption and ongoing development of Itanium solutions. Formed in September 2005, the Alliance is comprised of some of the most influential companies in the computing industry with a shared strategic commitment to deliver enterprise and technical computing solutions based on Itanium architecture. Initial membership includes Founding Sponsors Bull, Fujitsu, Fujitsu Siemens Computers, Hitachi, HP, Intel, NEC, SGI and Unisys and Charter Members BEA, Microsoft, Novell, Oracle, Red Hat, SAP, SAS and Sybase.

www.itaniumsolutionsalliance.org/about/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Förstog att AMD användare skulle börja gnälla ganska instantly:-))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Det är en nischad produkt idag och inte det naturliga steg för PC platformen som Intel hade hoppats på. Att branschen dessutom valt AMDs implementering av 64bitars instruktioner för PCs gör att det här bara är ett sätt att hålla den vid liv med konstgjord andning några år till.

En plattform som inte är ny där man måste gå ut och säga att flera företag satsar stora pengar på den är döende.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Japp, tydligen är den död.

Itanium has been taking share from both IBM power and Sun Sparc..........

The Itanium® Solutions Alliance is a global community of hardware, operating system and application vendors dedicated to accelerating the adoption and ongoing development of Itanium solutions. Formed in September 2005, the Alliance is comprised of some of the most influential companies in the computing industry with a shared strategic commitment to deliver enterprise and technical computing solutions based on Itanium architecture. Initial membership includes Founding Sponsors Bull, Fujitsu, Fujitsu Siemens Computers, Hitachi, HP, Intel, NEC, SGI and Unisys and Charter Members BEA, Microsoft, Novell, Oracle, Red Hat, SAP, SAS and Sybase.

www.itaniumsolutionsalliance.org/about/

Var det inte det de la miljarderna på?

Tycker iaf att x86-plattformen är någorlunda slutkörd nu. Kom på något nytt! (eller annonsera om det iaf )

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso

Tycker iaf att x86-plattformen är någorlunda slutkörd nu. Kom på något nytt! (eller annonsera om det iaf )

Jasså, du tycker att PC plattformen är slutkörd?

Tur att Itanium är baserad på IA-64 arkitekturen då.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

x86 är rätt död, det är därför de flesta idag köper x86-64 flamso.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
x86 är rätt död, det är därför de flesta idag köper x86-64 flamso.

x86-64 är också x86... Dessutom är det extremt få som använder x86-64-mjukvara även om processorn stöder det.

Man undrar ju vad Intel tänkte när de inte själva lanserade en x86-64-spec utan lät AMD komma först. Att de trodde att alla skulle gå över till Itanium/EPIC låter inte särskilt troligt imho.

Permalänk
Medlem

Nja, x86-64 kan köra x86 kod, men x86-64 kod går inte att köra på x86 och är därför inte heller x86.

Uppenbarligen satsade dom på att IA-64 skulle bli standarden mycket tack vare att dom inte längre hade full kontroll över x86 och med IA-64 kunde dom stänga ute konkurenter.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Nja, x86-64 kan köra x86 kod, men x86-64 kod går inte att köra på x86 och är därför inte heller x86.

Då antar jag att du menar att x86-arkitekturen dog ut iom att 286:an eller 386:an (IA32) såg dagens ljus?
Med x86 brukar man mena hela kedjan av instruktionsuppsättningar och processorns beteende från den första 8086 till x86-64.

Citat:

Uppenbarligen satsade dom på att IA-64 skulle bli standarden mycket tack vare att dom inte längre hade full kontroll över x86 och med IA-64 kunde dom stänga ute konkurenter.

Fast de har ju aldrig någonsin pushat för att få in Itanium i något annat än servrar (vad jag vet). Att Itanium dessutom hade fruktansvärt dålig prestanda på x86-kåd gör ju att iaf jag inte tror att de såg den som en ersättare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel

Uppenbarligen satsade dom på att IA-64 skulle bli standarden mycket tack vare att dom inte längre hade full kontroll över x86 och med IA-64 kunde dom stänga ute konkurenter.

Tja, varför inte då IA-32 är en standard idag.. så naturligtvis hoppades dom på IA-64 då Intel? inte insåg(/tyckte/ville, var dumma kanske?) att det gick att ytterligare utveckla x86 arkitekturen?

x86 arkitekturen har genomgått 2 förvandlingar vad jag förstått? x86-16 -> x86-32 -> x86-64

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jasså, du tycker att PC plattformen är slutkörd?

Tur att Itanium är baserad på IA-64 arkitekturen då.

Jepp, det är det verkligen. Dock inte speciellt användbart för Svenssons eller som något annat än server. Det är vad jag ->tycker<- iaf

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Jepp, det är det verkligen. Dock inte speciellt användbart för Svenssons eller som något annat än server. Det är vad jag ->tycker<- iaf

IA-64 är tydligen enbart för server applikationer tydligen, eller?

Vad var det nu för fel på x86 då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
IA-64 är tydligen enbart för server applikationer tydligen, eller?

Vad var det nu för fel på x86 då?

Jo, det skapar ju lite problem för hemmanvändning Dessutom är processorerna och plattformen väl ganska dyr?

x86 kommer säkert leva länge till men jag tycker vi behöver något nytt. Allt kan ju förbättras om det läggs mer tid på programmering och optimering till operativsystemet. 256MB minne XP som inte ser (om man stänger av effekterna, såklart) och är speciellt mycket mer krävande än Win2000 är ju lite dåligt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
x86 kommer säkert leva länge till men jag tycker vi behöver något nytt. Allt kan ju förbättras om det läggs mer tid på programmering och optimering till operativsystemet. 256MB minne XP som inte ser (om man stänger av effekterna, såklart) och är speciellt mycket mer krävande än Win2000 är ju lite dåligt.

Vad har x86 med WinXP att göra? Och vad menar du med "256 MB minne som XP inte ser"?

Sen så lönar det sig inte att optimera program speciellt mycket nu för tiden. Förr var hårdvara dyrt och program simpla. Då kunde man jobba med att optimera programmen. Men nuförtiden är hårdvara billigt och program komplexa. Om du köper 256 MB mer minne t ex blir kanske billigare än merkostnaden för WinXP om Microsoft skulle lägga mer kraft på optimering. Dessutom blir ju lanseringen av OS/program fördröjd om mer kraft skulle läggas på optimering.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Vad har x86 med WinXP att göra? Och vad menar du med "256 MB minne som XP inte ser"?

Sen så lönar det sig inte att optimera program speciellt mycket nu för tiden. Förr var hårdvara dyrt och program simpla. Då kunde man jobba med att optimera programmen. Men nuförtiden är hårdvara billigt och program komplexa. Om du köper 256 MB mer minne t ex blir kanske billigare än merkostnaden för WinXP om Microsoft skulle lägga mer kraft på optimering. Dessutom blir ju lanseringen av OS/program fördröjd om mer kraft skulle läggas på optimering.

Visst, detta är sant men jag saknar faktiskt drivkraften jag tyckte jag såg i program innan. Nu skapas program bara för att tjäna pengar, inte för att visa att man kan.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Visst, detta är sant men jag saknar faktiskt drivkraften jag tyckte jag såg i program innan. Nu skapas program bara för att tjäna pengar, inte för att visa att man kan.

Det tycker jag också är tråkigt. Det har blivit mer av en industri istället för hantverk som det var innan.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Det tycker jag också är tråkigt. Det har blivit mer av en industri istället för hantverk som det var innan.

Det kommer väl igen, tror dock aldrig det kommer komma i program-kretsar.

Detta kan man ju se igenom hela historien igentligen. Industrialiseringen: från hantverk med många hantverkare fast utspritt till massproducering med maskiner och samma produkt i stor uppsättning.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld