Hur stor hårddisk klarar Abit KT7A-RAID av?

Permalänk
Medlem

Hur stor hårddisk klarar Abit KT7A-RAID av?

Har ett gammalt Abit KT7A-RAID-moderkort med en TB 1100 MHz processor som jag tänkte göra filserver av, alltså köpa några nya hårddiskar till då.

Men frågan är att hur stor hårddisk klarar moderkortet av? 160/200GB?

Eventuellt kunde jag ju köpa ett kort med SATA-interface på också... rekommendationer?

Visa signatur

There's a fine line between "It's a hobby" and "mental illness"!

Permalänk
Medlem

Kolla på Abits hemsida. www.abit.com.tw tror jag det är. Kolla under BIOS/DRIVER/FAQ till det kortet, där bör du hitta det du letar efter!

EDIT:

Jag fick flasha mitt gamla Abit BD7II-RAID för att det skulle gilla stora diskar, det måste du nog också göra om det är ett gammalt kort.

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Kolla på Abits hemsida. www.abit.com.tw tror jag det är. Kolla under BIOS/DRIVER/FAQ till det kortet, där bör du hitta det du letar efter!

Hahaa... varför tänkte jag inte på det.

BIOS: kt77n.exe
Support up to 137GB HDD and above.

Så det går utmärkt att smälla dit 200GB:s diskar!

Men vilket märke ska man köpa? Hitachi? Samsung?

Och modell?

Visa signatur

There's a fine line between "It's a hobby" and "mental illness"!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celery
Hahaa... varför tänkte jag inte på det.

BIOS: kt77n.exe
Support up to 137GB HDD and above.

Så det går utmärkt att smälla dit 200GB:s diskar!

Men vilket märke ska man köpa? Hitachi? Samsung?

Och modell?

Se till att du har rätt BIOS version på moderkortet, annars flashar du med den senaste till det kortet.

Vilka diskar du kör med är av mindre betydelse för funktionen och de flesta har inte bruk för någon större prestanda på dem när det gäller en filserver hemma. Det går fort nog ändå.

Ta de billigaste som har utrymmet som passar dig. Cache är alltid bra och de flesta ligger på 7200RPM. 10000RPM är overkill då du förmodligen inte märker skillnaden mer än att plånboken blir lättare. Tyst är trevligt, speciellt om lådan är tyst.

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Jep, jag har senaste BIOS-versionen. Jag vet nog vad det är för skillnad på diskarna, tänkte bara vilka diskar man ska köpa "nuförtiden", har inte hängt med på sistone.

Senaste diskarna jag köpte var 2 st Samsung Spinpoint 160GB, är det Samsung som gäller ännu om man tänker på livslängd och allmän funktionalitet? Håller dom alltså? IBM och Maxtor rör jag inte mera...

Visa signatur

There's a fine line between "It's a hobby" and "mental illness"!

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]

Men vilket märke ska man köpa? Hitachi? Samsung?

Och modell? [/B]

edit: ^hehe klippte lite för mycket men men...

samsung för tyst prestanda, hitachi för bara prestanda,

jag skulle gå på samsung om jag va du svala tysta och snabba
hitachi är varmare väsnas mer och är ungefär lika snabba..

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snubbe
edit: ^hehe klippte lite för mycket men men...

samsung för tyst prestanda, hitachi för bara prestanda,

jag skulle gå på samsung om jag va du svala tysta och snabba
hitachi är varmare väsnas mer och är ungefär lika snabba..

...och Western digital för svalhet, och driftsäkerhet

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Vad har ni för åsikt om Seagate diskar? 5 års garanti har dom ju...

Visa signatur

There's a fine line between "It's a hobby" and "mental illness"!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celery
Tack för tipsen! Vad har ni för åsikt om Seagate diskar? 5 års garanti har dom ju...

Om du har kvar hårddisken efter 5 år är det något som inte stämmer!!

Nej, allvarligt så är de också bra! Spelar inte så stor roll vilken du köper faktiskt, det är marginell skillnad mellan de flesta.

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Om du har kvar hårddisken efter 5 år är det något som inte stämmer!!

Heh heh! Du har så rätt, jag har blivit "hjärntvättad" med/av (riktiga) servers och sånt, där räknar man i de flesta fall med lite längre livslängd. Men nu handlar det ju om ett hemmasystem.

Men tack än en gång.

Visa signatur

There's a fine line between "It's a hobby" and "mental illness"!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
...och Western digital för svalhet, och driftsäkerhet

å WD är allt annat än svala. samt så är samsung minst lika bra i driftsäkerhets synpunkt

har både WD maxtor och samsung där sistnämnda är överlägsna på alla områden... alla diskar är på 200Gb och inköpta samtidigt och körda 25/7 i över ett år nu när WD jobbar så hör man högfrekvent gnäll från den, maxtor diskarna knastrar , samsung knastrar ochså men inte ens hälften så högt.

ang seagate så har jag inga erfarenheter av dem men de sägs ju va tysta iaf.. dock så sägs samsung va tystare ...

....

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Medlem

Jag har inte kollat exakt hur många grader mina WD diskar är, men jag vet att de är betydligt svalare än min kroppstemeratur när jag känt på dem.
Skulle gissa på runt 30-32 grader. En av hårddiskarna har jag i min xbox, och man kan ju inte precis säga att det är bra luftflöde i den, men svala är dem.

De kanske inte är så himla tysta, men svala och driftsäkra är dem iaf.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Jag har bara seagate diskar i min burk och en till är på ingående.
Har barracuda 60, 80 och 2 120, en 250 SATA2 på ingående.
Kan ju bara prata för dom diskar jag har och dom är fina. Har haft 60 giggaren riktigt länge nu, minst 5 år och funkar som en ny. Tysta är dom och ligger kring en 34-35 grader (inte så konstigt med tanke på att det är 34-35 grader i lådan). Nästan irriterande tysta. Min windows är lite sönderkörd och behöver sig en format c: så systemdisken får jobba lite onödigt mycke så allt går skitslött. Måste kolla på låda och se om det är någon hårddisk som swappar för jag här inte läs/skriv-ljudet.

För mig blir det Seagate i fortsättningen!

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81