Dual-boota en Intel-Mac och vinn $7000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Enda anledningen till att det finns grafikkort med mer än 16MB minne i Macar är väl för att hantera all grafik i operativsystemet. Nej, skämt åsido. OSX är ett schysst operativsystem. Unix för nybörjare får man väl kalla det. Det lär dock inte vara så många som använder terminalen för att göra något kreativt.

Tack för den...
Jag använder terminalen för i stort sätt allt i OS X. Till och med starta program. Finner det enklare än finder ofta.
Jag vet en hel uppsjö utav folk på bland annat BTH som använder macar som utvecklingsplatform för *nixapps.
Det är jävligt många som användet terminalen och OS X som ett riktigt *nix system. För det fungerar ju.

Synca din kalender i Linux med tex Gnome med din mobiltelefon. Se vad som som fungerar bäst.
OS X är det oerhört mycket enklare på. Varför skulle inte seriösa unixtomtar sitta i os x då? Tror du de tycker om att jävlas med syncning 3gånger om dagen varje dag 24/7 eller?

Permalänk
Medlem

Men för fan, sluta klanka ner så jävligt på XP, att man ska behöva bli arg

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde

Tack för den...
Jag använder terminalen för i stort sätt allt i OS X. Till och med starta program. Finner det enklare än finder ofta.
Jag vet en hel uppsjö utav folk på bland annat BTH som använder macar som utvecklingsplatform för *nixapps.
Det är jävligt många som användet terminalen och OS X som ett riktigt *nix system. För det fungerar ju.

Synca din kalender i Linux med tex Gnome med din mobiltelefon. Se vad som som fungerar bäst.
OS X är det oerhört mycket enklare på. Varför skulle inte seriösa unixtomtar sitta i os x då? Tror du de tycker om att jävlas med syncning 3gånger om dagen varje dag 24/7 eller?

Det är det jag gillar med OSX, man kan vara en leisure user eller poweruser och ändå få ut så mycket av operativet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sobe
Men för fan, sluta klanka ner så jävligt på XP, att man ska behöva bli arg

Sorry, men kan inte låta bli: Cry me a river...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
<font style="font-size: 10pt"><b>Dual-boota en Intel-Mac och vinn $7000</b></font> <small class="small">torsdag 26 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
En hängiven Mac-fantast har startat en tävling där den som lyckas klura ut hur man installerar Windows XP på en Intel-baserad Mac vinner en insamlad pott, skriver <a href="http://www.informationweek.com/news/showArticle.jhtml?article..." target="_blank">Information Week</a>. Colin Nederkoorn som startade tävlingen lade själv in $100 dollar i potten, där alla kan bidra, som i skrivande stund är den uppe i över $7000.
<br />
<br /><i>”Among his requirements, Nederkoorn said, were that the user must be able to boot either OS X or Windows XP at startup; and boot XP, not Vista or other versions. The process cannot rely on virtualization software.”</i>
<br />
<br />Läs mer om tävlingen på <a href="http://winxponmac.com/The Contest.html" target="_blank">tävlingens officiella hemsida</a>.
<br />

Hängiven mac-fantast skulle jag inte kalla honom... snacka om att vara kåt på att få köra WinXP snarare

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordXeno
$7000 i prispengar? Då har man ju nästan fått tillbaka vad man fick lägga ut på sin Macintosh

ja lyckas du köpa en macbook eller imac för 53000, så har du antingen blivit lurad eller köpt allt man kan köpa till, alla tillbehör osv
förstår att du skämtar, men apple är inte SÅ dyra längre, som de var för några år sedan utan är mycket mer prisvärda.

o kan för övrigt bara hålla med Tempel, hade han varit hängiven Mac användare så hade han ju inte uppmanat till att försöka köra windows

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

1. Varför ska man säga svaret till någon, då denne ENKELT kunde googla fram detta? Jag skulle kunna ge alla mina pengar till mina framtida barn så de slipper jobba, men inte fan hade det hjälpt i längden? Att lära någon att andvända sig Google är många gånger mer tidseffektivt i längden än att servera allt på ett fat.
2. Anledningen till att man vill installera Windows XP på en Mac är ganska enkel: det finns en stor mängd program, och majoriteten av alla spel, till windows. Ingen som gillar spel vill exempelvis gå över till Mac, då mycket få spel släpps till OS X. Självklart så byter man inte till Win XP, man dualbootar. dvs. OS X hela tiden förutom när man vill spela eller andvända något program som bara finns till windows.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Sen kanske dom vill göra det för at det är kul. Att få XP att boota fast det inte alls ska gå.

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Snälla, sluta opp med alla hemgjorda marknadsanalyser! Hade de kunnat tjäna miljarder så är det väl självklart att de hade gjort det.

Tja, om man ser på utvecklingen av persondatormarknaden så är det inte svårt att åtminstone ha en förståelse för de som tycker att Apple gjorde ett dåligt val som höll sina operativsystem till sin egna hårdvaruplattform. Visserligen finns det fler variabler i den ekvationen, men min personliga åsikt är att Apple gjorde ett misstag när de inte lät andra företag använda Mac OS. De flesta standarder/format som bara skapats/använts av ett företag har dött ut(jämför tex med Sonys ATRAC och MiniDisk, ZIP-diskar mfl) medan öppna standarder och format eller sådana vars skapare varit smarta nog att licensiera ut till andra aktörer(som tex MP3 och CD, USB-minnen mfl) har klarat sig bra. Det finns skitmycket pengar att tjäna på att äga rättigheterna till ett populärt format eller en utbredd standard. Problemet är att Apple vägrar inse detta. De har fått för sig att de endast är ett hårdvaruföretag vars mjukvara bara är till för att sälja hårdvaran. Idag är det dock många som vill köra OSX, men som inte vill överge urvalet av komponenter som finns till PC. De flesta brukar tappa hakan när de så videos på OSX och alla häftiga(och smarta) effekter och funktioner som finns. Detta har dessutom funnits tillgängligt i flera år! Trots detta så har ingen massmigration skett. Jag är övertygad om att OSXs marknadsandel hade varit betydligt större om det hade varit möjligt att installera(och ingen OSx86-hackad version) på PC.
Apple vägrar dock inse detta, och de kör på samma spår när de vägrar licensiera ut FairPlay, DRM-skyddet bakom iTMS, till andra tillverkare av mp3-spelare. Visst, de har 70% av marknaden, men under tiden har MS byggt upp stöd för sitt WMA10-DRM hos de flesta större tillverkare, och snart kommer de att lansera en ny musiktjänst tillsammans med MTV. Jag skulle inte bli förvånad om Apple tappar marknadsandelar efter detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Tja, om man ser på utvecklingen av persondatormarknaden så är det inte svårt att åtminstone ha en förståelse för de som tycker att Apple gjorde ett dåligt val som höll sina operativsystem till sin egna hårdvaruplattform. Visserligen finns det fler variabler i den ekvationen, men min personliga åsikt är att Apple gjorde ett misstag när de inte lät andra företag använda Mac OS. De flesta standarder/format som bara skapats/använts av ett företag har dött ut(jämför tex med Sonys ATRAC och MiniDisk, ZIP-diskar mfl) medan öppna standarder och format eller sådana vars skapare varit smarta nog att licensiera ut till andra aktörer(som tex MP3 och CD, USB-minnen mfl) har klarat sig bra. Det finns skitmycket pengar att tjäna på att äga rättigheterna till ett populärt format eller en utbredd standard. Problemet är att Apple vägrar inse detta. De har fått för sig att de endast är ett hårdvaruföretag vars mjukvara bara är till för att sälja hårdvaran. Idag är det dock många som vill köra OSX, men som inte vill överge urvalet av komponenter som finns till PC. De flesta brukar tappa hakan när de så videos på OSX och alla häftiga(och smarta) effekter och funktioner som finns. Detta har dessutom funnits tillgängligt i flera år! Trots detta så har ingen massmigration skett. Jag är övertygad om att OSXs marknadsandel hade varit betydligt större om det hade varit möjligt att installera(och ingen OSx86-hackad version) på PC.
Apple vägrar dock inse detta, och de kör på samma spår när de vägrar licensiera ut FairPlay, DRM-skyddet bakom iTMS, till andra tillverkare av mp3-spelare. Visst, de har 70% av marknaden, men under tiden har MS byggt upp stöd för sitt WMA10-DRM hos de flesta större tillverkare, och snart kommer de att lansera en ny musiktjänst tillsammans med MTV. Jag skulle inte bli förvånad om Apple tappar marknadsandelar efter detta.

>IN EVERYBODYS FACE<

Ne, men seriöst. Lägg ner denna tjafstråd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoXon2
Offtopic;

Jag tycker snarare det är drygare att skriva " Googla" än att skriva orka?

När man sitter inne på svaret kan man lika gärna skriva det, när det tar en mening.

Nej det är det fan inte.... Vill man ha information får man fan ta o leta oxå....

inte så svårt att gå in på google.se o skriva ett sökord.. men det är väldigt många som inte fattar det... därför försöker man lära dom genom att säga googla!

Visa signatur

Peter Naame

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Har du kört BeOS elelr NextStep på din peze?
Det är trevliga operativ och de finns/fanns för peze.
Inte det? Varför då släppa OS X när folk inte orkar brys sig om det som redan finns?

Sen är MAC något helt annat än Mac - men det är överkurs så det tar vi en annan gång.

Jag har kört BeOs vid ett flertal tillfällen, är du sugen kan du t o m få min orginal kopia
Hur ditt resonemang sen är funtat får du själv stå för. Orsaken till att BeOs in slog igenom var det begränsade program utbudet, vilket du knappast du kan anklaga Mac OS för att inte ha.

Jo jag vet vad MAC är för något, men hade du använd lite mer av din hjärnkapacitet så hade du begrippit att man skriver hela ord med stora bokstäver för att göra en markering.

Btw: Peze? Är det en nya lunar term du har lärt dig? Stavas PC annars.. Ha en trevlig kväll

Permalänk

Vilket verklighet lever ni som snackar om OS X:s vara eller icke bara till beige-PC!?

Ni sitter och pratar om hur många som vill välja sin egen hårdvara, hur många som skulle byta vara det gick att köra på deras nuvaranda burk. Löjligt! Hur många promille tror ni den marknaden utgör!?

Att sitta hemma och tro sig veta bättre än de med gedigen utbildning och mångårig erfarenhet, men 250 gånger bättre insyn i marknaden än någon av oss någonsin kommer att ha är kul!

Visa signatur

Frälsaren kommer inte längre besvara frågor angående hans sätt att skriva. Detta eftersom de diskussioner han deltar i snabbt övergår till pajkastning. Kommentarer skickas istället via PM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frälsaren
Vilket verklighet lever ni som snackar om OS X:s vara eller icke bara till beige-PC!?

Ni sitter och pratar om hur många som vill välja sin egen hårdvara, hur många som skulle byta vara det gick att köra på deras nuvaranda burk. Löjligt! Hur många promille tror ni den marknaden utgör!?

Att sitta hemma och tro sig veta bättre än de med gedigen utbildning och mångårig erfarenhet, men 250 gånger bättre insyn i marknaden än någon av oss någonsin kommer att ha är kul!

Jo, för att ni med "gedigen utbildning" har aldrig fel?

"Computers in the future may weigh no more than 1.5 tons."
-- Popular Mechanics, forecasting the relentless march of science, 1949

"I think there is a world market for maybe five computers."
-- Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

"There is no reason anyone would want a computer in their home."
-- Ken Olson, president, chairman and founder of Digital Equipment Corp., 1977

"But what ... is it good for?"
-- Engineer at the Advanced Computing Systems Division of IBM, 1968,commenting on the microchip.

"So we went to Atari and said, 'Hey, we've got this amazing thing, even built with some of your parts, and what do you think about funding us? Or we'll give it to you. We just want to do it. Pay our salary, we'll come work for you.' And they said, 'No.' So then we went to Hewlett-Packard, and they said, 'Hey, we don't need you. You haven't got through college yet.'"
-- Apple Computer Inc. founder Steve Jobs on attempts to get Atari and HP interested in his and Steve Wozniak's personal computer.

"640K ought to be enough for anybody."
-- Bill Gates, 1981

"$100 million dollars is way too much to pay for Microsoft."
-- IBM, 1982

Tillåt mig att lägga en väl tillagga spya på din förmåga att se in i framtiden

Permalänk
Medlem

Jag förstår varför frälsaren har sin tagline iaf... Dom övergår inte till pajkastning, han kastar första pajen ju...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Jag förstår varför frälsaren har sin tagline iaf... Dom övergår inte till pajkastning, han kastar första pajen ju...

Är inte ofta jag håller med dig, men just nu gör jag det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frälsaren

Att sitta hemma och tro sig veta bättre än de med gedigen utbildning och mångårig erfarenhet, men 250 gånger bättre insyn i marknaden än någon av oss någonsin kommer att ha är kul!

Finns många som tror att det bor en gammal farbror uppe bland molnen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Discokungen

Marknadsanalytiker i all ära men det är ju vad folket vill ha som bestämmer vad som lyckas och vad som går åt helvete

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

bara for alla domdar citaten var den har tjafsiga bjabb traden "worthwhile"

men jag tycker det ar en bra ide, en del vill ha ett grymt snyggt chassi utan ett OS som ar sapass begransande

IMO, sa behover inte braka, jag vill kunna lira spel

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjafjan
IMO, sa behover inte braka, jag vill kunna lira spel

Jag också Men det är faktiskt mycket roligare att spela det nyaste spelet när man vet att datorn man spelar på är välbyggd, även om man gjort den själv eller det är massproducering.
Själv vill jag vara lite mer unik och tycker det är roligare att bygga datorn och sen använda den än att köpa en färdig och använda. Då kanske man inte får som man vill heller.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Får höra din hyper-intelligenta förklaring på det hela då? Av vad jag har sett dom sista åren på flertalet siter och forum så har intresset för OSX ökat lavinartat. Det enda stoppar folk att byta i 90% av valen är begränsningen som flytten till MAC innebär i form av bristen på hårdvaru alternativ.

Det här är precis vad jag pratade om i mitt förra inlägg, broder. Så här är det. De allra flesta har inte datorn som bästa kompis, utan mer som ett verktyg att surfa, skriva, maila och låta ungarna lira lite spel på. Där har vi marknaden. Sen finns det några entusiaster, men den gruppen är väldigt liten. Det är entusiasternas åsikt du hört. Här finns ett till problem. De som jag känner som är entusiaster köper väldigt sällan något. De laddar ner det från Internet. Noll inkomst till Apple med andra ord.

I ett litet större perspektiv kan vi se det så här. Apple ägs av dess aktieägare. Aktieägarna är rika narcissistiska kapitalister som blir tända av att se deras förmögenhet växa. Alltså. Finns det någon chans att få mer pengar i kassan tas varje chans till det. Vad tror du de skulle säga om Apple inte tog chansen att tjäna de grova pengar du pratar om?

De ska tilläggas att Apple är en stor tillverkare av datorer och har även ganska högt satta priser. De tjänar rejält med pengar just nu. Värre var det för ett par år sedan.

Ha en bra. Det behövs nog.

Puss och kram.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Jag förstår varför frälsaren har sin tagline iaf... Dom övergår inte till pajkastning, han kastar första pajen ju...

Du förstår ingenting. Det hela handlar om att jag under en period skrev i treje person vilket retade gjorde många här inne riktigt upprörda. Förstår däremot inte varför.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Finns många som tror att det bor en gammal farbror uppe bland molnen.

Alldeles för många...

Visa signatur

Frälsaren kommer inte längre besvara frågor angående hans sätt att skriva. Detta eftersom de diskussioner han deltar i snabbt övergår till pajkastning. Kommentarer skickas istället via PM.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frälsaren
I ett litet större perspektiv kan vi se det så här. Apple ägs av dess aktieägare. Aktieägarna är rika narcissistiska kapitalister som blir tända av att se deras förmögenhet växa. Alltså. Finns det någon chans att få mer pengar i kassan tas varje chans till det. Vad tror du de skulle säga om Apple inte tog chansen att tjäna de grova pengar du pratar om?

Kommer att ta lång tid att komma ifrån det här men just nu har vi det och det får vi leva med. Kapital är makt och som du säger kommer de förlora mycket pengar på att göra OS X tillgängligt för alla. MEN det kommer vara andra som köper det. Igentligen är det absolut inte mjukvaran som är haken här, det är att aktieägarna vill sälja hårdvara och tjäna mer pengar. Visst det är en engångskostnad men de tjänar mer på detta än att sälja mjukvara.

Så OS X utan Apple-maskinvara: It ai'nt going to happen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frälsaren
Det här är precis vad jag pratade om i mitt förra inlägg, broder. Så här är det. De allra flesta har inte datorn som bästa kompis, utan mer som ett verktyg att surfa, skriva, maila och låta ungarna lira lite spel på. Där har vi marknaden. Sen finns det några entusiaster, men den gruppen är väldigt liten. Det är entusiasternas åsikt du hört. Här finns ett till problem. De som jag känner som är entusiaster köper väldigt sällan något. De laddar ner det från Internet. Noll inkomst till Apple med andra ord.

I ett litet större perspektiv kan vi se det så här. Apple ägs av dess aktieägare. Aktieägarna är rika narcissistiska kapitalister som blir tända av att se deras förmögenhet växa. Alltså. Finns det någon chans att få mer pengar i kassan tas varje chans till det. Vad tror du de skulle säga om Apple inte tog chansen att tjäna de grova pengar du pratar om?

De ska tilläggas att Apple är en stor tillverkare av datorer och har även ganska högt satta priser. De tjänar rejält med pengar just nu. Värre var det för ett par år sedan.

Ha en bra. Det behövs nog.

Puss och kram.

Jag är mer än säker på att folk i största allmänhet hade varit sugna på köra OSX ifall det bara hade fungerat på en vanlig PC. Fördelarna med mindre virus/trojaner/spyware, samt att det är minst lika enkelt att använda som Windows hade gjort det till en storsäljare.
Orsaken till att Apple inte satsar på PC marknaden vill jag snarare härledda till att MS har investerat i Apple. Ingen bra ide att försöka konkurrera med ett bolag som har skjutit till cash till ditt bolag.

Jag känner också många enthusiaster, väldigt många t o m... Speciellt från LAN-föreningar där jag sitter som ledamot här i södra skåne.
De köper allt som de huvudtaget har råd till. Det gäller allt från spel till dvd och program.

Btw: Kalla mig inte din broder. Jag är varken släkt med dig, eller kristen för den delen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frälsaren
Du förstår ingenting. Det hela handlar om att jag under en period skrev i treje person vilket retade gjorde många här inne riktigt upprörda. Förstår däremot inte varför.

Är inte det första symptomen på schizofreni ?

Permalänk
Medlem

Frälsaren, jag ser vad du har skrivit och det var inget annat än pajkastning big time.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Discokungen

Orka pajkastning. Folk köper och använder det de tycker är bäst. Så är det helt enkelt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Jag är mer än säker på att folk i största allmänhet hade varit sugna på köra OSX ifall det bara hade fungerat på en vanlig PC. Fördelarna med mindre virus/trojaner/spyware, samt att det är minst lika enkelt att använda som Windows hade gjort det till en storsäljare.
Orsaken till att Apple inte satsar på PC marknaden vill jag snarare härledda till att MS har investerat i Apple. Ingen bra ide att försöka konkurrera med ett bolag som har skjutit till cash till ditt bolag.

Jag känner också många enthusiaster, väldigt många t o m... Speciellt från LAN-föreningar där jag sitter som ledamot här i södra skåne.
De köper allt som de huvudtaget har råd till. Det gäller allt från spel till dvd och program.

Btw: Kalla mig inte din broder. Jag är varken släkt med dig, eller kristen för den delen.

Är inte det första symptomen på schizofreni ?

Ingen jag känner utan datorintresse skulle ö.h.t. tänka sig att slänga in något annat än XP på sin dator. Ingen. Jag vet inte hur det är med dig, men med tanke på att är ledamot i en LAN-förening kanske ditt umgänge inte sträcker sig längre än till andra datorfrälsta. I allafall, de verkar ju vara vänliga och i allafall betala för sig. De med datorintresse jag känner skulle aldrig tänka tanken, i allafall inte med nuvarande ekonomiska resurser.

2004 gjorde Apple en vinst på 46 miljoner dollar, jämfört med 14 miljoner 2003. Och det var inte så länge sedan det var snack om att Apple skulle lägga ner verksamheten. Vore intressant att se hur det gick 2005.

Men jag tycker du ska höra av dig till Apple och berätta vad du lyckats klura fram. Har du tur får du en liten del av miljardkakan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Frälsaren, jag ser vad du har skrivit och det var inget annat än pajkastning big time.

Å andra sidan har jag en tanke bakom vad jag skriver, till skillnad från vissa som jag inte nämner namnet på, vilka tar för givet att övriga världen ter sig precis som de som döljer sig bakom häftiga namn på diskussionsforum här på nätet. Och i ett LAN-arrangemangs styrelserum.

Visa signatur

Frälsaren kommer inte längre besvara frågor angående hans sätt att skriva. Detta eftersom de diskussioner han deltar i snabbt övergår till pajkastning. Kommentarer skickas istället via PM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frälsaren
Å andra sidan har jag en tanke bakom vad jag skriver, till skillnad från vissa som jag inte nämner namnet på, vilka tar för givet att övriga världen ter sig precis som de som döljer sig bakom häftiga namn på diskussionsforum här på nätet. Och i ett LAN-arrangemangs styrelserum.

Svårt att se hur du kan ha nån tanke som helst bakom det du skriver, det blir ju lite av självmål för det är ju inte direkt så att du använder ditt namn i nån form som nick här.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frälsaren
Ingen jag känner utan datorintresse skulle ö.h.t. tänka sig att slänga in något annat än XP på sin dator. Ingen. Jag vet inte hur det är med dig, men med tanke på att är ledamot i en LAN-förening kanske ditt umgänge inte sträcker sig längre än till andra datorfrälsta. I allafall, de verkar ju vara vänliga och i allafall betala för sig. De med datorintresse jag känner skulle aldrig tänka tanken, i allafall inte med nuvarande ekonomiska resurser.

2004 gjorde Apple en vinst på 46 miljoner dollar, jämfört med 14 miljoner 2003. Och det var inte så länge sedan det var snack om att Apple skulle lägga ner verksamheten. Vore intressant att se hur det gick 2005.

Men jag tycker du ska höra av dig till Apple och berätta vad du lyckats klura fram. Har du tur får du en liten del av miljardkakan.

Din bekantskaps krets måste sträcka sig till fem personer eller mindre då, kanske medlemmarna i kyrkan som fortfarande går på söndagsmässan
Någonsin hört om Linux? Unix kanske? Nej tänkte det..

Beror på hur gamla ens vänner är antar jag. Min köper allt de huvudtaget har råd till. Speciellt dom som spelar mycket online spel.

Btw: Var det för svårt att läsa min text angående MS investeringar i Apple? Tänkt nog det med.. kom tillbacka när du läst på dig om den saken...

Permalänk

Kom igen nu, lägg ner det här skitsnacket.

Anledningen till att Apple inte kör igång produktion av sitt OS är många.
1. Det skulle sänka anledningarna till att köpa Mac.
2. Antalet möjliga, icke testade konfigurationer ute på marknaden som man måste ge support ökar lavinartat.
3. Storleken och otympligheten på OS kommer att öka eftersom man måste stödja många fler olika typer av möjliga hårdvara.
4. Piratkopieringen av OS riskerar att förta den initiala ökningen man behöver för att sno åt sig en bit av MS kaka.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Din bekantskaps krets måste sträcka sig till fem personer eller mindre då, kanske medlemmarna i kyrkan som fortfarande går på söndagsmässan
Någonsin hört om Linux? Unix kanske? Nej tänkte det..

Beror på hur gamla ens vänner är antar jag. Min köper allt de huvudtaget har råd till. Speciellt dom som spelar mycket online spel.

Btw: Var det för svårt att läsa min text angående MS investeringar i Apple? Tänkt nog det med.. kom tillbacka när du läst på dig om den saken...

För ett par år sedan, under den tiden jag gick under ett annat namn här på Sweclockers, pysslade jag en hel del med Linux. För närvarande kör jag ett operativsystem som bygger på Darwin. Jag har kört BeOS, Debian, Slackware. Jag har konfat servrar. Jag har gjort det mesta man kan. Men frågan är vad fan det har med det här ämnet att göra?

Ett bevis på att folk helt enkelt inte byter operativsystem kanske? Absolut ingen av de jag känner kör Linux på sin dator. Och det är några stycken. Om du och dina polare gör det i ert LAN-sällskap låter jag vara osagt, men skulle gissa att andelen är betydligt högre där. Men återigen, det är bara en pyttedel av marknaden. Den stora marknaden vill inte lära sig något annat.

I kyrkan har man tillräckligt med moral för att inte piratkopiera, däremot i andra kretsar som jag rör mig i saknar man det. Men ett exempel är alla entusiaster i min klass som har köpt ny dator under våra tre år tillsammans. Ingen köpte något operativsystem vad jag har förstått. Och ska jag vara helt ärlig tror jag du pratar ganska mycket goja om du allvarligt menar att dina LAN-polare inte piratkopierar ö.h.t.. I allafall, i den övriga världen är piratkopiering ett problem som minskar inkomsterna betydligt för de företagen som pysslar med produkter som kan piratkopieras.

Angående Apple är det nog du som ska skaffa dig lite kött på benen istället. Det du snackar om var en uppgörelse, inget välgörenhetsdrag från Microsoft. Man bytte $150 miljoner i aktier och 5 års utveckling av Office-paketet mot att Apple drog tillbaka ett antal stämmnigar. Microsoft hade ingen rösträtt med dessa aktier. De är för övrigt sålda och därmed har MS inte mycket med Apple att göra, mer än att båda företagen har ett gäng produkter för varandras plattformar.

Ha en bra kväll och hitta på en riktigt klurig nöt tills imorgon! Och återigen, om Apple nu skulle tjäna miljarder på att släppa OS X för beige-PC, slå en signal och berätta. Du kanske kan få anställning som ekonomichef eller nånting. Kompetensen tror du dig onekligen ha!

Visa signatur

Frälsaren kommer inte längre besvara frågor angående hans sätt att skriva. Detta eftersom de diskussioner han deltar i snabbt övergår till pajkastning. Kommentarer skickas istället via PM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frälsaren
För ett par år sedan, under den tiden jag gick under ett annat namn här på Sweclockers, pysslade jag en hel del med Linux. För närvarande kör jag ett operativsystem som bygger på Darwin. Jag har kört BeOS, Debian, Slackware. Jag har konfat servrar. Jag har gjort det mesta man kan. Men frågan är vad fan det har med det här ämnet att göra?

För att du skrev och jag citerar "Ingen jag känner utan datorintresse skulle ö.h.t. tänka sig att slänga in något annat än XP på sin dator". Jag känner en hel del människor, både entusiaster och helt vanliga svenssons, en hel del av dessa kör med linux, förvisso bara Suse eller Ubuntu.. men linux trots allt.

Citat:

I kyrkan har man tillräckligt med moral för att inte piratkopiera, däremot i andra kretsar som jag rör mig i saknar man det. Men ett exempel är alla entusiaster i min klass som har köpt ny dator under våra tre år tillsammans. Ingen köpte något operativsystem vad jag har förstått. Och ska jag vara helt ärlig tror jag du pratar ganska mycket goja om du allvarligt menar att dina LAN-polare inte piratkopierar ö.h.t.. I allafall, i den övriga världen är piratkopiering ett problem som minskar inkomsterna betydligt för de företagen som pysslar med produkter som kan piratkopieras.

Undrar hur det gick med din läsförmåga igen. Jag skrev " Mina köper allt de huvudtaget har råd till. Speciellt dom som spelar mycket online spel." .. Vet inte vilken svenska du har lärt dig, det betyder inte de köper allt de har på sin dator.
Angående det här om minskade vinster. Oh ja.. Visa en enda vetenskaplig rapport då den faktan, där kan du nog bara få medhåll av APB. Har kommit flera rapporter förra året om detta, både från EU och från doktorander på KTH. Ingen av dom kommer ge dig medhåll på den punkten.

Citat:

Angående Apple är det nog du som ska skaffa dig lite kött på benen istället. Det du snackar om var en uppgörelse, inget välgörenhetsdrag från Microsoft. Man bytte $150 miljoner i aktier och 5 års utveckling av Office-paketet mot att Apple drog tillbaka ett antal stämmnigar. Microsoft hade ingen rösträtt med dessa aktier. De är för övrigt sålda och därmed har MS inte mycket med Apple att göra, mer än att båda företagen har ett gäng produkter för varandras plattformar.

Det är nog mer än jag som inte tror att MS bara gjorde detta för att köpa sig fri från en enventuell rättegång..
http://www.chron.com/content/chronicle/business/97/08/09/appl...

I det skicket som Apple var i vid tillfället hade MS bara kunnat låta företaget dö ut

Citat:

Ha en bra kväll och hitta på en riktigt klurig nöt tills imorgon! Och återigen, om Apple nu skulle tjäna miljarder på att släppa OS X för beige-PC, slå en signal och berätta. Du kanske kan få anställning som ekonomichef eller nånting. Kompetensen tror du dig onekligen ha!

Onekligen kan jag inte ha sämre kompetens än dig.. eller hur var det nu lät?

"Att sitta hemma och tro sig veta bättre än de med gedigen utbildning och mångårig erfarenhet, men 250 gånger bättre insyn i marknaden än någon av oss någonsin kommer att ha är kul!"

Haha... vilket skämt.. Konstigt att världen drabbas av ekonomiska kriser, spekulationsbublor, att telefon operatören 3 inte kan gå med vinst, eller att Ericsson inte är världsledande när det sitter folk med gedigen utbildning i toppen...