MSI K8N Diamond, Problem vid divide av minnena

Permalänk
Medlem

MSI K8N Diamond, Problem vid divide av minnena

Hejsan! Mitt system (se sign) har alvarliga problem med överklockning. Jag har spårat felet till dividning av minnena, så fort jag kör med lägre index-value än 166 mhz går det helt enkelt åt skogen, men det händer att det blir problem redan på 166 mhz.

Jag har senaster bios-versionen (1.8) och det verkar inte finnas så många andra alternativ än det då det är först i just 1.8 som det finns stöd för opteroncpus.

Det enda alternativen jag kan komma på är att skita i att divida minnena, men det högsta jag har startat dom på är 246 mhz fsb, vilket känns lite väl lågt då jag vet ungefär vad prollen klarar av. Alternativ två verkar alltså vara att köpa minnen som är speccade till betydligt högre frekvenser (typ pc4400 eller mer) men det känns rätt som att det kan bli en rätt så dyr historia.
Finns det någon som känner till något alternativt bios där minnesdividningen går smidigare? Tell me!

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Läs denna tråd, så hittar du ett alterantivt bios med utökat antal minnesdividers.
http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=92437.0

-------------------------------------------------------------------------------------

THIS IS A MOD BIOS, MSI doesn't support it or any damages you cause, USE AT OWN RISK. Any discussion of this go to the Overclocking/Modding section of forums. DO NOT flash this BIOS unless you understand the consequences!! This is NOT for the new Diamond x16 board!!!

Phoenix-Award 6.0PG 7100MOD180
Neo4 Diamond SLI BIOS MOD
----------------------

Based on the Final 1.8 release by MSI.

Ensure your board is MS-7100.

CHANGE LOG
----------

(REV.1 1/15/05)

+Added 150Mhz and 183Mhz Memory Dividers.

+Removed 216Mhz Memory Divider.

+Show hidden BIOS features

+Disabled Full Screen Logo as Default

http://home.comcast.net/~aicjofs/7100MOD180.zip

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bejon2000
Text

Tack för tipset, men löser detta problemen jag får när jag dividar minnena genom att byta bios?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

150 dividern kan vara ett alternativ om du vill nå höga "FSB" och minnena inte klarar 166 dividern.
150 är bra då du slipper gå ner ända till 133 och tappa ytterligare minnesprestanda i onödan.
PS. 1T och 2T minnesläge påverkar också prestanda och stabilitet.

I samtliga fall bör du nog ge extra spänning till minnena typ 2.8v samt använda lägre 4x HT för "FSB" upp till 250 och 3xHT för 250 eller högre, men detta vet du säkert redan.

Säkraste kortet är att köpa ett par PC4000 eller bättre och köra "FSB" och minne i 1:1 ( 200) eller 183 dividern.

Med bios 1.8 kom officiellt opteron stöd, men även om jag inte har din moderkortsmodell vågar jag nästan lova att din E4 opteron även fungerar med dom äldre biosen, från bios 1.4 eller 1.5 och uppåt.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem

Jo, jag kördej u opteronen med 1.5 och 1.7 med. Men det kändes bäst att uppgradera när stödet blivit officielt.

Får hoppas att det fungerar bätre med ditt bios, har inte riktigt lust att köpa nya minnen

Edit:
Minnena vill fortfarande inte vara med på andra dividers än 200 och 166

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här