Diagnostisera en felande hårddisk

Permalänk
Melding Plague

Diagnostisera en felande hårddisk

<font style="font-size: 10pt"><b>Diagnostisera en felande hårddisk</b></font> <small class="small">måndag 30 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Att förlora data på grund av att hårddisken går sönder är inget roligt, men inte heller särskilt ovanligt. Det finns dock ett par sätt att diagnostisera sin hårddisk för att förutspå om den är frisk eller håller på att haverera. Sidan HDD Saver har skrivit en artikel i ämnet:
<br />
<br /><i>”Many times before a hard drive goes completely bad there are signs foreshadowing its demise. If these signs are observed and recognized there is a good chance that the data on the drive can be saved. The window of time in which action any will be useful is quite small but if the proper precautions are taken there is a chance than a real problem can be avoided.”</i>
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.hddsaver.com/content/20/index.html" target="_blank">HDD Saver</a>.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Bra att veta. men jag har för mig att det funnits en liknande post för 1-2 år sen

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Uibi
Bra att veta. men jag har för mig att det funnits en liknande post för 1-2 år sen

kanske hänt en del sen dess..

bra för mig, har just nu 280 gb data som jag inte kan komma åt p.g.a. skadade master file tabeller..

orka krashande hårddiskar

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Är hårddiskar verkligen så känsliga?
jag har lyckas krascha 1 hårddisk och det var ca 8-10 år sen min 1.3gb seagate HD dog då.. sen dess har ingen hårddisk jag haft kraschat eller ens fått trasiga kluster inte heller förlorat någon data på annat sätt än att jag själv vart slarvig vid ompartitionering eller liknande misstag men de räknas inte då det inte är hårdvarufel precis.

En sak till, jag var in på Maxtors hemsida för nån månad sen strax för jul eftersom jag tänkte köra något sånt där diagnostik program för att kolla mina maxtordiskar men det enda programmet jag hittade på Maxtors hemsida är för IDE diskar och hittar alltså inte mina 2 Maxtor S-ATA diskar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk

Ja blir inte särskilt arg om en hårddisk slutar funka. Så länge inte disken pajat rejält så är de inte så stor fara. Klart de är synd igentligen men händer de så händer de.

Tog även till diagnostic program när ja hjälpte farsan med att rädda en wdc disk. Han hade väl blivit tokig om viktigt material blivit korrupt

Edit: programmet man använder för maxtor's s-ata diskar heter PowerMax. Ja använde de själv till att scana genom min maxtor 200Gb sata disk. Nu funkar den klockrent i Raid 0

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd

Den artikeln var väl i princip helt utan information. Där stod nästan bara att om hårddisken är kass så är den sönder och du bör försöka kopiera ut informationen. Är väl ganska underförstått att man inte väntar någon månad innan man försöker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McZ
Är hårddiskar verkligen så känsliga?

Mjo de är de faktiskt. Sen att tillverkarna lyckas hålla en såpass hög kvalitet på dem är förvånansvärt med tanke på omständigheterna i en hårddisk

Behövs inte mycket för att en hårddisk ska gå sönder, kan även hända den extremt försiktige. Jag fick en trasig disk från en butik för 2 månader sen men annars har jag väl haft rätt tur. Bortsett från 75GXP diskarna förstås :\
Köpte den första utav dem för 3600 kr också (46 gb), sen en till likadan för ca 3000 kr. Båda rök strax före och efter ettårsdagen (så jag kunde bara få pengar för den ena disken, gissa hur sugen man var på en annan IBM disk då ).

Permalänk
Medlem

hehe samma här köpte ibm DEATHstar, 2 stycken, och bytte de ca 2-4 ggr VAR. Tills jag fick en från Thailand, och en nyare från Hitachi..

Fick inga pengar, men fick nya diskar i ca. 3 år eller 2..hmm hur som helst, bra service på ETT vis.