Permalänk
Medlem

AMD vs Intel

Är det sant som min kompis säger...........................................................................

koka ägg = amd
frysa ihjäl = intel

Visa signatur

AMD Athlon64 X2 6000+ 3.0GHz - ASUS M2N-E SLI - 2048 DDR2 800MHz - Leadtek GeForce 8800GTS 640MB GDDR3

Permalänk
Avstängd

Nja, intels dekstop-CPUer är väl dom varmaste någonsin. Mer än tre gånger så varma som motsvarande AMD.

Permalänk
Medlem

Tänk vad man kan göra med en ny p4 då. Mmmmmm helstekt gris låter gott.

Visa signatur

AMD Athlon64 X2 6000+ 3.0GHz - ASUS M2N-E SLI - 2048 DDR2 800MHz - Leadtek GeForce 8800GTS 640MB GDDR3

Permalänk
Medlem

Tror din kompis lever kvar på 90-talet. Palaminon var den varmaste cpu'n som gick att ha i en normal burk ett tag. Sen tog AMD sig i kragen, och gjorde nånting åt det. Ett par år senare kommer Intel med en cpu med samma problem. Istället för att försöka göra nånting åt det, lanserar man istället en ny chassi / moderkortsstandard... Jäkla korkat, men de påstås ha börjat göra nånting åt det nu, äntligen. Om ett par år ser vi kanske frukterna av det. Missförstå mig rätt. Intel gör bra cpu'er. De är varma, och lite långsamma jämfört med AMD's, men de är inte dåliga. För dyra för att vara konkuranskraftiga dock. De kommer förhoppningsvis tillbaka, del för att det skulle spräcka min Intel fan image om jag köper en AMD, och dels för att om Intel fortsätter sälja jämförelsevis kass prestanda för dyra pengar, kommer AMD att kunna göra det samma, vilket leder till högre priser över lag... hu.

B!

Edit
Nog för att man ska skriva under på saker o ting, men det räcker med en gång.
B!

(jaja, två, bara den här gången)
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Re: AMD vs Intel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av phoox
Är det sant som min kompis säger...........................................................................

koka ägg = amd
frysa ihjäl = intel

Snarare tvärtom, skulle jag tro.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Tror din kompis lever kvar på 90-talet. Palaminon var den varmaste cpu'n som gick att ha i en normal burk ett tag. Sen tog AMD sig i kragen, och gjorde nånting åt det. Ett par år senare kommer Intel med en cpu med samma problem. Istället för att försöka göra nånting åt det, lanserar man istället en ny chassi / moderkortsstandard... Jäkla korkat, men de påstås ha börjat göra nånting åt det nu, äntligen. Om ett par år ser vi kanske frukterna av det. Missförstå mig rätt. Intel gör bra cpu'er. De är varma, och lite långsamma jämfört med AMD's, men de är inte dåliga. För dyra för att vara konkuranskraftiga dock. De kommer förhoppningsvis tillbaka, del för att det skulle spräcka min Intel fan image om jag köper en AMD, och dels för att om Intel fortsätter sälja jämförelsevis kass prestanda för dyra pengar, kommer AMD att kunna göra det samma, vilket leder till högre priser över lag... hu.

B!

B!

hmm inte palomino men thunderbird va väl ändå varmast?

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Han säger att man kan göra en maj brasa på AMD

Visa signatur

AMD Athlon64 X2 6000+ 3.0GHz - ASUS M2N-E SLI - 2048 DDR2 800MHz - Leadtek GeForce 8800GTS 640MB GDDR3

Permalänk
Medlem

Thunderbird toppade i enstaka exemplar (1400Mhz) 65watt, Palaminon börjar på 66w,(1500+) och toppade 72w(2100+)... det var de här som det gjordes diverse filmklipp där folk faktiskt "stekte" ägg. Ingen bedrift i sig, då ägg stelnar vid relativt låg temp.. Självklart fick inte äggen som det experimenterades med någon stekyta, och det tog en evig tid...

Efter Palaminon fick AMD bukt med tempen, Thuroughbreed börjar på 53w (1600+) och slutar på 74w med deras 333FSB version på 2800+. Förlåtligt, då prestandan gått upp i stor utsträkning med.

På hela taget, är värmeutveklingen illa sedd, men av fel anledning. Skit i hur varm den är, så länge den bara tål det. Om den är 600 grader varm, och lyser som en strålkastare, men 100% stabil 24/7, så får vi kyla den på ett sätt så att värmen inte besvärar oss. Problemet ligger i energiförbrukningen.. det syns liksom på elräkningen. (ja, jag överdriver, men om cpu'n är 45, eller 55c spelar inte i sig nån roll, utan energiförbrukningen är som självändamål, anledningen till att få fram mer energisnåla cpu'er.)

Mycket av anledningen till att Palaminon fick så dåligt rykte tror jag hade med att göra att folk började exprimentera med cpu'erna, och de hade ingen vana, så det där med hur bra de tålde värmen / hur bra kylningen monterades åsidosattes, och utan intern temp sensor som kunde hindra den från att stekas, fick den ett lite oförskylt rykte.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Citat:

Han säger att man kan göra en maj brasa på AMD

då har han välldigt fel fast inte vet jag vilka temperaturer man kan komma upp i med lite vcore och oc

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

En Venice drar inte mer än 30W load. Jag har sett tester där P4 varit uppe i det femdubbla. Men det är ju extremfall.

Edit: Vid samma testsida har jag sett 3-4 gånger strömförbrukningen.

Permalänk
Medlem

Älskar sånna här påståenden!

I nästan samma nivå kommer den klassiska "Vad motsvarar en Amd 3500+ i Ghz?"

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Avstängd

Ha han driver ju bara med er fattar ni inte det:-)

Och opox?

Jag vet inte om det är klassiskt men min INTEL Pentium M motsvarar iafall en AMD64 4800+ rent prestandamässigt i 2400mhz:-))

Kolla sign om du inte tror mig:))

MvH alban:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Ha han driver ju bara med er fattar ni inte det:-)

Och opox?

Jag vet inte om det är klassiskt men min INTEL Pentium M motsvarar iafall en AMD64 4800+ rent prestandamässigt i 2400mhz:-))

Kolla sign om du inte tror mig:))

MvH alban:-)

Det stämmer ju inte alls. Bara för att den matchar i vissa saker så betyder ju inte det att den är lika snabb. Kör en runda med flertrådade saker och se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox

I nästan samma nivå kommer den klassiska "Vad motsvarar en Amd 3500+ i Ghz?"

2,2Ghz naturligtvis.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det stämmer ju inte alls. Bara för att den matchar i vissa saker så betyder ju inte det att den är lika snabb. Kör en runda med flertrådade saker och se.

Har jag gjort sen lång tid tillbaka och min cpu matchar fullständigt mina krav utan vidare.

Jag bränner konverterar och tankar allt samtidigt utan att jag märker kännbara förluster.

Men framförallt så är P-M snuskigt snabb i alla spel jag kör online och det är där det gäller främst:-)

MvH alban:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Har jag gjort sen lång tid tillbaka och min cpu matchar fullständigt mina krav utan vidare.

Jag bränner konverterar och tankar allt samtidigt utan att jag märker kännbara förluster.

Men framförallt så är P-M snuskigt snabb i alla spel jag kör online och det är där det gäller främst:-)

MvH alban:-)

Att matcha dina krav och att matcha en 4800+ i flertrådade program är inte samma sak.

Permalänk
Hedersmedlem

alban: Har du möjlighet att länka till ett test som styrker det du säger? Att en P-M @ 2,4GHz är lika snabb som en X2 4800+ menar jag? Generellt menar du hoppas jag, inte bara i nåt litet entrådigt specifikt test?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phoox
Han säger att man kan göra en maj brasa på AMD

Nice försök att få folk på krigsstigen, men det verkar inte fungera idag.

EDIT: Vad är detta jag ser om att en P-M 2,4GHz skulle kunna mäta sig med en Athlon64 X2 4800+? Är det ett skämt? På single-threadade program kan den självklart mäta sig med och vara snabbare än en 4800+, men i multithreadade program har den inte en chans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
2,2Ghz naturligtvis.

Självklart är det så men du förstog nog inte humorn i det hela

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
Självklart är det så men du förstog nog inte humorn i det hela

Naturligtvis.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Bra

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

*reglerna* aja baja

"Meningslösa inlägg för att flytta en tråd längre upp på forumets indexsida är inte tillåtna (s.k. bumping)"

Permalänk
Medlem

Intel nya CPU:s verkar riktigt lovande. Core Duo som Apple använder har en medeleffekt på runt 30 watt och ändå riktigt riktigt snabb.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Hjälpsam

Re: AMD vs Intel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av phoox
Är det sant som min kompis säger...........................................................................

koka ägg = amd
frysa ihjäl = intel

Klassiskt exempel av forumtroll

tror tråden kan låsas nu...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Japp.

*tråd låst*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |