Förbeställ din HD DVD-spelare redan idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Nu till formatet. Nej, det är ingen spelare för "vanliga" DVD, utan en "HDDVD"(High Definition)-spelare. Stor skillnad, då HDDVD rymmer 15 GB per lager, medans en DVD rymmer ungefär 4,7.
Blu-Ray rymmer däremot 25GB per lager.

Ehh 25/50gb var det väll?

http://www.blu-ray.com/info/

Edit:
The format was developed to enable recording, rewriting and playback of high-definition video (HD), as well as storing large amounts of data. A single-layer Blu-ray Disc can hold 25GB, which can be used to record over 2 hours of HDTV or more than 13 hours of standard-definition TV. There are also dual-layer versions of the discs that can hold 50GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redemp
Ehh 25/50gb var det väll?

http://www.blu-ray.com/info/

Edit:
The format was developed to enable recording, rewriting and playback of high-definition video (HD), as well as storing large amounts of data. A single-layer Blu-ray Disc can hold 25GB, which can be used to record over 2 hours of HDTV or more than 13 hours of standard-definition TV. There are also dual-layer versions of the discs that can hold 50GB.

det var ju det han skrev att blu-ray håller 25GB per lager.

___________

när jag läste nyheten först tyckte jag att det stod "föreställ dig HD DVD-spelaren redan idag!" o_O tog några sekunder av djupt funderande för att komma på att det stod något helt annat.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk

Självklart väntar man på en kombinerad Bluray/HD-DVD spelare, är ju redan på gång som jag fattat det. Sedan finns det i teorin 9 lager på Bluray vilket ger 25x9GB=225GB på en skiva, men vi lär väl bara se 25 och 50GB skivor från början. Frågan är om det behövs mer i dagsläget.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

[SIZE="-2"]Inlägget är redigerat av xphaze. Bröt mot regel §7.[/SIZE]

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Discokungen

Hur fan organiserar du det?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

allvarligt talat behöver jag inte bättre bild på min 32" Sony tv än vad jag har idag med dvd. är det okej att vara nöjd med sina tekniska apparater?

men, om jag skaffar en projektor så är bättre kvalitet aldrig fel. jag hoppar på det sena tåget när det kommer till nästa generation hd-dvd, blu-ray eller vilket format som kommer bli stort i framtiden.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [lum]
Förmodligen onödig tillverkningskostnad med flashminne. Det som gör en dyr cdspelare bra är avkodarna och DACarna (och klockor som hör till). Som är helt andra delar i spelaren. Och kanske mer påkostad motor/motorstyrning som gör att man kan spola snabbare/smidigare.

I en riktigt dyr spelare så är det inte materialkostanden som spelar in, för även om chipen skulle gå på ett par hundringar styck så är det ju designprocessen du betalar för. Och då menar jag inte visuell design, utan komponentsdesign. Eftersom man säljer bra färre av en dyr spelare måste man ha myckett större förtjänst per enhet.

Okej. Men onödigt dyr tillverkningskostnad?
1GB lär knappast kosta mer än 1500:- extra, har man mindre minne (exempelvis 256mb där delar av låten läggs till) så kan man nog få det hela ännu billigare. Och då pratar jag som sagt inte om billiga spelare.

Men hur är det med DVD-spelare då? Hur kan en billig dvd-spelare ge sämre bild/ljudkvalité än någon för 10k? Ettorna och nollorna läses ändå på precis samma sätt...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pi
allvarligt talat behöver jag inte bättre bild på min 32" Sony tv än vad jag har idag med dvd. är det okej att vara nöjd med sina tekniska apparater?

men, om jag skaffar en projektor så är bättre kvalitet aldrig fel. jag hoppar på det sena tåget när det kommer till nästa generation hd-dvd, blu-ray eller vilket format som kommer bli stort i framtiden.

MEN VAFAN E DU DUM I HUVET JÄVLA BAKÅTSTRÄVARE DU KAN VÄL INTE SITTA DÄR OCH VA NÖJD!!!!!!!?????

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olur
MEN - !! BAKÅTSTRÄVARE DU KAN VÄL INTE SITTA DÄR OCH VA NÖJD!!!!!!!?????

Korrekt, man kan inte säga att man är nöjd om man inte har sett hur det kan bli. Det är ungefär som att säga att man är nöjd med sin 40 år gamla TV, då den funkar bra, utan att se på dagens apparater.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Men hur är det med DVD-spelare då? Hur kan en billig dvd-spelare ge sämre bild/ljudkvalité än någon för 10k? Ettorna och nollorna läses ändå på precis samma sätt...

Ja precis, de läses av på samma sätt men de visas inte på samma sätt. Där är skillnaden.

Det är inte själva DVD-läsaren i DVD-spelaren som gör att det blir sämre bild på en dålig DVD spelare. Det har med resten att göra och jusst *resten* kan man göra med en processor och grafikkort som har något mycket mer prestanda än en stationär DVD-spelare.

Då kan man skala upp materialet och hålla på å leka samt pyssla med löjligt många inställningar för att få det perfekt. Det kan du inte ens på de dyrare DVD-spelarna och på de riktigt skitdyra så går kanske nästan allt men då är de också löjligt dyra
(har hört en siffra på 50 000 kr, skulle kunna vara lite mindre men skulle inte förvåna om de också ligger på det dubbla).

Sen har jag undrat varför man inte kan decoda med processorn istället för att man måste ha stöd för det i grafikkortet. Mitt grafikkort dog en gång och då körde jag med ett PCI-grafikkort och så tänkte jag att jag ville se en DVD men chi fick jag.
Visserligen har jag för mig att det finns jusst en sån decoder (i alla fall under utveckling) någonstans
Man tycker ju att om en 450 MHz P2 med TNT grafikkort klarar av en DVD så borde en dualcore 2 GHz processor fixa det själv

Om den så måste emulera ett TNT kort på ena kärnan

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur det är nu, men i början så var det standalone chipp som skötte mpeg2 avkodningen. En tillräckligt snabb dator borde nog fixa biffen i software med men eftersom nästan alla ny GPU:n har det inbygt så antar jag att man ansåg det onödigt?

Problemet med en dvd-dator ligger i EMI störningar, DAC:ar och portar. Problem som kan lösas med lite planering.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

Du har nog rätt i det du skriver.

Men ang EMI-störningar så tror jag det är begränsat till ljudet.

Skicka digitalt från dvd-läsaren internt i datorn är ju inga problem, och att behandla digital information klarar datorn av utmärkt. Att sen skicka datan ut digitalt (ex. DVI) är inga problem heller ens för extremt högupplösta monitorer som piskar skiten ur allt vad HD och uppskalad DVD heter. Så video kan det inte vara något problem för datorn att hantera.
Möjligt att det kan bli lite problem att få ut analog signal, men det beror snarare på att det är såpass ovanligt med komponentutgångar i en dator.
Man kan i och för sig köra RGB via VGA porten (med bl.a. ATis kort) och där har det ju bara blivigt bättre kvalitet med åren, vet inte hur hög kvalitet de har mot stationära enheter men med tanke på hur stor bandbredd VGA utgångarna klarar av idag så borde de kunna erbjuda väldigt bra kvalitet där också.

Sen är väl ljudet en annan fråga och där är jag inte särskilt insatt. Men om vi pratar hemmabioentusiaster nu så har de ju troligen en hyffsat fin förstärkare som man troligen kan skicka ljudet digitalt till via ex. optik vilket inte borde påverkas nämnvärt? (då ljudet inte behandlas i datorn, mer än som en digital ström)

Sen är det ju jusst ljudet som verkligen utmärker de finare DVD spelarna mot de billigare. Och kör man optisk från dvd-spelaren till förstärkaren så borde man förlora den fördelen i och med att man skyfflar över allt till förstärkaren.
Men det kanske inte den insatte gör i och med att en fin DVD-spelare kanske kan behandla ljudet bättre än förstärkaren - precis som fina CD-spelare (är väl jusst det som kostar, och inte själva cd-läsaren).
Och hur fina ljudkort står sig mot fina dvd-spelare vet jag inte men ljudkorten har i vilket fall, som du säger, sämre förutsättningar.

Permalänk
Medlem

Coax är att föredra över optiskt av en hel hög källor att dömma. Har inte riktigt läst på varför. Problemet kan vara t.ex en ojordad dator eller om DVI/coax ligger nära strömsladden vad jag förstår.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [lum]
Coax är att föredra över optiskt av en hel hög källor att dömma. Har inte riktigt läst på varför. Problemet kan vara t.ex en ojordad dator eller om DVI/coax ligger nära strömsladden vad jag förstår.

Tvivlar inte på det du säger men har alltid föreställt mig att optiskt är att föredra där eftersom optik inte leder ström och därför borde eliminera eventuella jordfel och sånt som kan uppstä.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Tvivlar inte på det du säger men har alltid föreställt mig att optiskt är att föredra där eftersom optik inte leder ström och därför borde eliminera eventuella jordfel och sånt som kan uppstä.

Tydligen har det med problemet att återskapa klockan CD-spelaren använder sig av. Detta leder till jitter vid överföringen. Dessutom är jittret inte slumpmässigt utan det påverkas av signalen, vilket är mycket negativt (om man är löjligt mån om bra ljud). Vet inte varför det drabbar optisk överföring värre än elektrisk, men kanske det har att göra med omvandlingen från elektriskt->optiskt och tillbaka igen.

Sen förstår jag fortfarande inte varför det inte finns en digital buffer i förstärkaren...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
<font style="font-size: 10pt"><b>Förbeställ din HD DVD-spelare redan idag</b></font> <small class="small">lördag 28 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
<a href="http://www.engadget.com/2006/01/27/pre-order-your-toshiba-hd-..." target="_blank">Engadget</a> rapporterar att man kan förbeställa en HD DVD-spelare från <a href="http://www.amazon.com/gp/product/B000E1PTGK/ref=amb_link_3337..." target="_blank">Amazon</a>. Det är Toshiba som skrivit in sig i historieböckerna genom att erbjuda den första kommersiellt tillgängliga stationära HD DVD-spelaren, priset är måttliga $499 USD. När spelaren finns i lager är dock inte känt.<br />

Snackar vi HD DVD med inspelningsfunktion nu lr?

Isf e överskriften något missvisande. samsung säljer ju
redan HD DVD utan recorderfunktion, Samsung DVD-HD950.

/Aure

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk

importerade min första dvd genaration1 spelare från usa när det begav sej fick ge ca: 8000:- för den och det va endå hyffsat billigt och det va pioneers första snik dvd...
på den tiden fanns det inte ens en enda reg2 dvd film att köpa så man importerade reg1
så 499 dollar är riktigt billigt för en hd-dvd

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide