Datorn rebootar sig själv helt på måfå.

Permalänk
Entusiast

Datorn rebootar sig själv helt på måfå.

Ibland kan det ta 30 min ibland 60 min efter jag satt på datorn så startas den om, detta har börjat för några dagar sen och jag förstår ej varför. Den funkar helt som den ska innan den startar om.

Datorn jag har är den i signen, är den helt enkelt för gammal och sönder eller nåt? Borde jag uppdatera bios? kanske nånting med windows å göra? Nätagget kasst? Har inte råd å köpa ny dator så skulle vara förjävligt om det bara blev värre eller nått från och med nu.

Saker jag testat:

Klockat ner processorn till 11x166.
virus scannat(nod32) å ad-aware
mer än det är väl det mesta på default.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

* Kör Memtest i några timmar
* Kolla så kondensatorerna på moderkortet inte buktar eller läcker
* Testa att installera om på en annan disk och stresstesta med ett tungt spel

Duedate

Permalänk
Entusiast

Såg andra tråden och där sa dom att man skulle damsuga datorn, vilket jag gjorde(inte gjort på evigheter) var väldigt dammig får se om det funkar nu. annars får jag testa det du sa duedate.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag]
Såg andra tråden och där sa dom att man skulle damsuga datorn, vilket jag gjorde(inte gjort på evigheter) var väldigt dammig får se om det funkar nu. annars får jag testa det du sa duedate.

Damsuga datorn ska man aldrig göra eftersom damsugaren ger datorn (och dess komponenter) en massa statisk elektricitet som kan skada datorn.

Har själv damsugit datorn och skadat ett moderkort samt ett nätverkskort.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Men det är väl bara om man nuddar komponenterna?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Nej statisk elektricitet kan hoppa från munstycket till komponenterna ändå utan att man nuddar dem.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Entusiast

jag kopplar ur munstycket och själva metall slangen, körde med den böjda plast grejen. Så borde inte förstört. men datorn har inte startat om sig än iaf.

Edit: Nu har den börjat igen. Efter jag gjort rent i datorn så hoppa temperaturen enr med typ 15 grader å allt är bra men den rebootar ändå.

Ska jag testa med att installera om windows å allt sånt eller bios?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Wow sjönk tempen med 15grader efter bara ha damsugit? låter rätt mkt lr hur mkt damm hade du i burken? Nyfiken bara..Inte ett klassiskt för hög temp fel? kolla så det inte är som jag hade det att kablen till hdd sitter löst lr andra kablar. Va nått skumt med min sata kabel så minsta vibb gjorde att datorn startade om sig

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI,AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB,Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16,MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6GB GAMING X,Corsair RM750X 750W v2,Samsung 860 EVO 1TB, Win 10

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Direkta
Wow sjönk tempen med 15grader efter bara ha damsugit? låter rätt mkt lr hur mkt damm hade du i burken? Nyfiken bara..Inte ett klassiskt för hög temp fel? kolla så det inte är som jag hade det att kablen till hdd sitter löst lr andra kablar. Va nått skumt med min sata kabel så minsta vibb gjorde att datorn startade om sig

tackar, ska testa det.

och datorn var som högst 60 grader när jag spela nu ligger den högst runt 45-50.

Och det var en del damm i fläktarna och luft gallret i fronten(gammalt chieftech chassi)

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Okej bra temp sjunkning=)..Hoppas det löser sig för dig annars får du väll testa uteslutningsmetoden om du har tillgång

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI,AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB,Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16,MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6GB GAMING X,Corsair RM750X 750W v2,Samsung 860 EVO 1TB, Win 10

Permalänk
Medlem

plastmunstycke på sugaren is the shit

Visa signatur

Intel Core 2 Quad 9550, 4GB Corsair, Gigabyte Radeon HD4870 1GB, 2x Seagate 500GB hd