Permalänk
Medlem

x2 3800+ för slö?

Hur kommer en x2 3800+ klara sig tillsammans med ett 7800 GTX 256MB kort och 2 gig i minne? Räcker systemet till dagens spel eller kommer processorn bli flaskhalsen?

Det är en hempc och därför kan jag inte välja en annan processor. Tacksam för svar.

Permalänk

Jag tror de kommer att trivas bra ihop

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk

blir flaskhals så klart, eftersom inga spel (vad jag vet) än så länge i windows xp stöder dualcore så blir prollen en flaskhals, likadant många stänger av ena coren när dom lirar för prollen presterar bättre under vissa spel med 1 core ist för 2 och det säger rätt mycket.

helt meningslöst att köpa dual core om man ska lira idag. vänta hellre med det. singelcore äger dual core i spel, inget snack om saken.

Däremot ska du sitta med vanliga windowsapplikationer och program m.m då är ju klart dual core överlägsen i arbete. men du nämnde själv spel så jag hade dumpat dual core.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det blir inte en så stor flaskhals.. Finns det inte någon drivrutin till grafikkortet som gör att de kan använda sig mera av dual core ?
eller har jag helt fel nu ?

Men hur som helst så hade jag hellre tagit en 3800+ dual core istället för en single.. fastän jag spelar.. då den är mycket mera framtidssäker.. och så är den ju mycket bättre om man använder flera program på samma gång..

Visa signatur

3200+ Venice | DFI LP Nf4 Ultra-D | 4*512mb | Gainward 6600gt | tot. 490gb | Tagan 430W | + en bärbar
Super pi: 26.875

Permalänk
Medlem

Att dual core är kass vet jag inte om jag håller med om:). Vissa behöver stänga av ena kärnan för att det är en programvara som fattas. detta har jag ringt o frågat om. För jag kör dualcore och det funkar hur bra som helst till alla spel.

Visa signatur

Amd Athlon x2 4400+ @ 221x11- asus gf 7800gtx 256mb - msi rs842 - 2x1024 PC3200 - 2x250gb+300gb extern sata - | 18763p 3dmark03 | 9008p 3dmark05 | 4704p 3dmark06 |

Permalänk
Medlem

Slappna av. Dual core slöar INTE ner och kommer du en dag köra SLI så kommer den andra coren hjälpa till väldigt mkt.

Med Q4 får du även runt 85% prestandaökning mot en core utan SLI. Så visst kommer det dual-core-spel sakta MEN SÄKERT.

Det sköna med dual core är idag multitaskningen. Häftigt att kunna tabba ut och in ur spel snabbt osv. Köra en massa torrents och en hög med andra appar samtidigt som du spelar mm.
2gig minne är trevligt...

Själv kör jag win xp X64 och har inte behövt installera några fixar lr nått. Operativet är snabbt som bara den.

Jag installerade Cnq dock då jag gillar tystnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
blir flaskhals så klart, eftersom inga spel (vad jag vet) än så länge i windows xp stöder dualcore så blir prollen en flaskhals, likadant många stänger av ena coren när dom lirar för prollen presterar bättre under vissa spel med 1 core ist för 2 och det säger rätt mycket.

helt meningslöst att köpa dual core om man ska lira idag. vänta hellre med det. singelcore äger dual core i spel, inget snack om saken.

Däremot ska du sitta med vanliga windowsapplikationer och program m.m då är ju klart dual core överlägsen i arbete. men du nämnde själv spel så jag hade dumpat dual core.

Som det ser ut nu så finns det ingen anledning att hänga kvar i single core då alla spel får ökad prestanda med 2 kärnor tack vara att de nya grafikkorts-drivrutinerna är optimerade för detta. Skillnaden är minst mellan en och två kärnor är minst när du ENDAST kör bara spelet, skulle du känna för att ha DC++ igång i bakgrunden och lite annat småtjafs så kommer skillnaden bli ännu större.

Processorn är för övrigt främst en flaskhals när du kör i låga upplösningar utan ögongodis så om du ska spela och inte tävla i 3Dmark så kommer du knappast vara processorbegränsad över huvu taget.

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem

Kolla min burk i sign.

Jag kan köra typ alla spel maxade och kör ofta med torrents/winamp mm igång.

Shit vad alla ska vara overkill nuförtiden

Permalänk

Det lyckades jag sammanfatta med en rad

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sille
Kolla min burk i sign.

Jag kan köra typ alla spel maxade och kör ofta med torrents/winamp mm igång.

Shit vad alla ska vara overkill nuförtiden

Tillåt mig att betvivla att du kan lira typ alla spel på max... F.E.A.R med shadows aktiverat måste lagga röv på den datorn i 1200x1024

Permalänk
Medlem

Kommer ärlit talat inte ihåg vilken grafik jag körde i FEAR. Men de var inte långt ifrån maxat iaf.

Men sedan så är jag inte så noga med upplösningen tycker ofta att 1024 duger lika bra som 1280.

De som kräver mycket kraft är ju AA. Även detta tycker jag inte spelar så stor roll.

Permalänk
Medlem

En X2 3800+ är som en 3200+ i enkeltrådade program. Det funkar helt okej. Vill du så kan du klocka upp den lite. Jag har 4200+ som kör i 200Mhz högre frekvens vilket funkar ypperligt. Kör på!

För övrigt, jag kan spela BF2 i 1600x1200 med allt på max. FEAR är däremot en annan sak, dock spelade jag bara demot vilket jag inte alls gillade.

Alla andra spel jag testat maxar jag allt på i 1600x1200. Dock är jag ingen som letar efter 100fps konstant. Som många som fastat för gamla CS verkar göra.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Avstängd

Spel som inte är krävande behöver du inte bry dig om. Där presterar ju alla dagens processorer tillräckligt.
Spel som är krävande gynnas en hel del av dualcore bland annat genom grafikdrivrutiner. Och spel som optimeras för Dualcore kan du få över 80% boost i. Vlket är jävligt nice.
Sen så är det inte så mycket spelen idag som är det man ska tänka mest på vid ett datorköp. Hur länge tänker du behålla processorn? Ett halvår? Ett år? 2 år? Oavsett vad du väljer så kommer fler och fler spel stödja dualcore under den perioden.
Finns ingen anledning att inte köpa dualcore om man inte är för fattig dvs.