Permalänk
Medlem

skillnaden på DDR och DDR3?

vad topicen säger ... vad är skillnaden på DDR och DDR3? ... alltid viljat veta

Permalänk
Medlem

Hastigheten....

Permalänk
Medlem

är du säker? ... jag hörde att det handlade om temperaturen eller nåt ... DDR blir lättare överhetad, men att det är samma hastighet på dom ... kan det stämma ?

Permalänk
Medlem

Nej.. Du ser att DDR2 är snabbare än DDR. Då är DDR3 snabbare. Också rent logiskt om man tänker efter.

Permalänk
Medlem

GDDR3 är väl det du menar? Det som sitter på grafikkort? Sen ska det väl komma DDR3 att sätta på moderkortet också, men finns inte än vad jag vet. Kan ha fått allt om bakfoten också...

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

sökte lite på google och hitta det här.

"there is no difference between DDR and GDDR3. The benefit is reduced power consumption, less cost to make for the manufacturer, and more overclocking/overhead."

Permalänk
Medlem

Latenserna (cas osv du vet...) är oxå högre på DDr2 och 3 jämfört med DDR vilket verkar vara ett nödvändigt ont för att få de högre frekvenserna.

Permalänk
Medlem

Hej

Vill inte starta en ny tråd så ja postar vidare på denna.

Jag har sökt på forumet efter mer info om DDR3 som påstås ska vara bättre. Jag är i tankarna att köpa ny dator med blandannat AMD X2 processor mm.. Den stödjer dock bara DDR.

Nu har jag läst att DDR2 inte är så väldans mycket bättre och ibland inte ett dugg bättre så de ger jag fanken i (AND stödjer ju ändå inte DDR2). Men nu börjar ju grafikkorten stödja DDR3. Kommer processorerna/moderkorten stödja detta också? När kommer AMD stödja denna teknik? Är det värt att vänta på denna teknik? Jag har försökt googla men har inget hittat (hittar bara om DDR3 för grafikkort).

Eller ska man bara glömma DDR3 i dagsläget och låta det komma när det kommer och köpa datorn ändå?

Tack för mig

med vänlig hälsning
Johan Linnarsson

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Hedersmedlem

GDDR3 som sitter på grafikkorten är en förbättrad variant av DDR2 (trots namnet). Glöm DDR3 i dagsläget, och DDR2 oxå för den delen, och satsa på ett A64-system med DDR ifall du ska köpa nytt idag.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
GDDR3 som sitter på grafikkorten är en förbättrad variant av DDR2 (trots namnet). Glöm DDR3 i dagsläget, och DDR2 oxå för den delen, och satsa på ett A64-system med DDR ifall du ska köpa nytt idag.

Men ifall DDR2 har bättre hastigheter än DDR, varför ska man då inte ha det? Jag har inte riktigt förstått det hela

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.

Permalänk
Avstängd

DDR3 är väll 3X snabbare än vanliga ddr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bottle
Men ifall DDR2 har bättre hastigheter än DDR, varför ska man då inte ha det? Jag har inte riktigt förstått det hela

DDR2 har snabbare hastigheter men något högre latenser i minnet.
Det är även högre timings på en DDR2-sticka.

I början när DDR2 kom så var ett vanligt DDR-minne överlägset DDR2.
Nu på senare tid har hastigheterna blivit såpass höga i samband med att timings har sjunkit på DDR2-minnena att det står o väger mellan vilket som är bäst.

Många lever fortfarande på den gamla skrönan om DDR2-minnen (hur dåliga och dyra de är), men de blir nog "bra" när AMD börjar leverera moderkort som har DDR2-stöd

I dagsläget kan du köpa dig en DDR2-sticka på 667Mhz med timings 3-3-3-8 för 1350:- vilket får anses som riktigt bra!

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
DDR2 har snabbare hastigheter men något högre latenser i minnet.
Det är även högre timings på en DDR2-sticka.

I början när DDR2 kom så var ett vanligt DDR-minne överlägset DDR2.
Nu på senare tid har hastigheterna blivit såpass höga i samband med att timings har sjunkit på DDR2-minnena.

Många lever fortfarande på den gamla skrönan om DDR2-minnen (hur dåliga och dyra de är), men de blir nog "bra" när AMD börjar leverera moderkort som har DDR2-stöd

I dagsläget kan du köpa dig en DDR2-sticka på 667Mhz med timings 3-3-3-8 för 1350:- vilket får anses som riktigt bra!

Men sen har nog oxå DDR minnena kommit sig upp i hastighet ganska duktigt. Man får DDR500 minnen till ganska sakliga priser idag.

Citat:

Belsibub
sökte lite på google och hitta det här.

"there is no difference between DDR and GDDR3. The benefit is reduced power consumption, less cost to make for the manufacturer, and more overclocking/overhead."

Där står ju allt. Lättare att nå högre frekvenser (högre hastigheter), drar mindre ström och kostar mindre att producera. Men själva funktion är samma jo, båda arbetar i 64-bit.

Om jag minns rätt så tänker Intel gå in för DDR3 till nångång mot mitten av 2007. Och de kommer att försöka hålla kvar DDR2 system till mitten av 2008. AMD sku få följa deras väg och gå över till DDR3 snabbt!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Men sen har nog oxå DDR minnena kommit sig upp i hastighet ganska duktigt. Man får DDR500 minnen till ganska sakliga priser idag.

Jepp, men vad jag vet så har 1-gigs stickorna (DDR500) exakt samma timings som DDR2-stickorna (DDR667).

Hur mycket övriga fördröjningar i minnet slöar ner vet jag inte.

Svårt att jämföra detta idag när de är helt olika plattformar man använder sig av.
Blir intressant att testa detta när AMD kommer med DDR2-stöd.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
DDR2 har snabbare hastigheter men något högre latenser i minnet.
Det är även högre timings på en DDR2-sticka.

I början när DDR2 kom så var ett vanligt DDR-minne överlägset DDR2.
Nu på senare tid har hastigheterna blivit såpass höga i samband med att timings har sjunkit på DDR2-minnena att det står o väger mellan vilket som är bäst.

Många lever fortfarande på den gamla skrönan om DDR2-minnen (hur dåliga och dyra de är), men de blir nog "bra" när AMD börjar leverera moderkort som har DDR2-stöd

I dagsläget kan du köpa dig en DDR2-sticka på 667Mhz med timings 3-3-3-8 för 1350:- vilket får anses som riktigt bra!

Okej Tack för att du redde ut det hela

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bottle
Men ifall DDR2 har bättre hastigheter än DDR, varför ska man då inte ha det? Jag har inte riktigt förstått det hela

Ifall man ska köpa nytt idag ska man inte ha DDR2 sa jag. Eftersom det innebär att man köper Intel-baserat nu när det imho är A64 som gäller.

Som mikerrer påpekat så börjar nu DDR2 prestera bättre än DDR men jag tycker ändå inte prestandavinsten är värd övergången, än. Vi får se när AMDs nya sockel kommer, blir den tillräckligt försenad kanske timingen blir bra ändå.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Ifall man ska köpa nytt idag ska man inte ha DDR2 sa jag. Eftersom det innebär att man köper Intel-baserat nu när det imho är A64 som gäller.

Som mikerrer påpekat så börjar nu DDR2 prestera bättre än DDR men jag tycker ändå inte prestandavinsten är värd övergången, än. Vi får se när AMDs nya sockel kommer, blir den tillräckligt försenad kanske timingen blir bra ändå.

Ok, jag visst inte att man inte kunde ha DDR2 om man körde amd

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.

Permalänk

Jag har byggt en del kontorsdatorer med 667MHZ minnen och en Raptor som HDD. Otroligt trevliga att arbeta med. Uppstart av XP tar ca 36 sekunder!

Kör man Everest så ser man att de är bra på att smeta ut data också!

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
Jag har byggt en del kontorsdatorer med 667MHZ minnen och en Raptor som HDD. Otroligt trevliga att arbeta med. Uppstart av XP tar ca 36 sekunder!

Kör man Everest så ser man att de är bra på att smeta ut data också!

Och kör man lite riktiga applikationer märker man att syntetiska test säger ganska lite om prestandan.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

A64-architekturen har mer nytta av tightare timings än hög bandbredd på minnena. HT-bussen är redan väldigt hög med sina 1000MHZ i DDR dessutom.

Har sett tester där folk ändrat mellan bra timings/sämre bandbredd och sämre timings/högre bandbredd. AMD-systemet hade överlägset bäst prestanda med bra timings istället.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.