Permalänk

Minnesflänsars effektivitet

Jag kör mina BH5/BH6-minnen på 3.3vdimm och högre och de blir enormt varma. Dessa kyls blandannat med en 80mm fläkt och det sitter heatspreaders på.

Min fråga är alltså, om jag tar bort headspreadern, blir kylningen mer effektiv? Jag läste någonstans att heatspreaders "isolerar" värmen som i sin tur gör att minnet blir varmare. Stämmer detta påståendet?

EDIT: Råkade hamna fel - skall stå under kylningsforumet.

Permalänk
Medlem

det stämmer som du har läst.

detta pga att tejpen som ska föra över värmen från flänsarna till heatspreadern e väldigt dålig.

plocka bort heatspreadern så kommer dom kylas bättre.

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk

Ok, tack för det snabba svaret.

Permalänk

jag skulle nog shälv ta bort värme tejpen och he dit vadlig kylpasta.
Den leder värmen mycket bätre

Permalänk
Medlem

Kan någon mer "vetenskapligt"bekräfta det här? En minneskrets (eller vilken annan krets som helst) förmåga att överföra värme till luft är ju väldigt dålig...

Vid lämpligt tillfälle (rengnig söndag) skall jag ta och mäta skillnaden med en sond.

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
jag skulle nog shälv ta bort värme tejpen och he dit vadlig kylpasta.
Den leder värmen mycket bätre

Anledningen till att man använder kylflänsar är för att omgivande luften skall få större kontaktyta mot "det varma". En minneskylfläns ökar inte ytan nämnvärt så även om du använder kylpasta så kommer det fortfarande inte hjälpa. Bort med flänsarna!

Permalänk
Medlem

Tror ni blandar begreppen lite nu. Heatspreader är dom som ofta sitter på från början, en sån här.

Flänsar är mer såna hära eller såna hära. Sitter iofs tejp på dom med.

Allra bäst tror jag det är att ta bort tejpen på flänsarna, och limma dom och sätta på lite kylpasta. Det bör ge bättre än bara "nakna" kretasar.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem

Jag fick små kylflänsar med en Zalmanfläkt till ett grafikkort. Dessa små minnesflänsar hade även de en tejp under sig.

Nu är problemet att tejpen släpper och dessa små kylflänsar dunsar ned i chassibotten, så jag letar ny tejp just nu.

Är det så att dessa inte har någon störra effekt? Varför i hela friden skulle då dessa följa med/säljas?

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870