Dell inte exklusivt Intel

Permalänk
Melding Plague

Dell inte exklusivt Intel

<font style="font-size: 10pt"><b>Dell inte exklusivt Intel</b></font> <small class="small">tisdag 31 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.channelregister.co.uk/2006/01/30/dell_says_no_inte..." target="_blank">The Register</a> rapporterar att Michael Dell nyligen yttrat att Dell inte har ett avtal med Intel som säger att enbart Intels produkter får användas. Det finns alltså inget som hindrar Dell att använda AMD-processorer i deras datorer. Det finns andra orsaker till att Dell håller sig till Intel. Michael Dell tillade dock att Dell inte har några nya produkter planerade, så AMD-system kommer inte att börja säljas än. Det ska bli intressant att se när/om Dell verkligen lanserar AMD-system. Det här är inte första gången Dell ger ledtrådar om ett eventuellt samarbete.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Borde ju göra att AMD får en rejäl knuff i marknadsandelar..

Permalänk
Geeks
SweClockers

Är inte det ganska självklart att Dell inte har något avtal med Intel som ger dom statusen som exklusiv leverantör. Han säger ingenting om vad de har för avtal med Intel. Kan lika gärna vara så att de får kraftiga progressiva volymrabatter som skulle gå förlorade om AMD-system skulle börja äta på Intels del av försäljningen. I praktiken ger det samma effekt som ett exklusivt avtal.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

När det gäller de bärbara systemen så förstår jag att de har intel iaf. stationära kan ju diskuteras.

Jäkligt lätt som hemmaanvändare att säga AMD64 är bäst men för Dell är det inte prestandan som gäller utan den ekonomiska biten, tror nog de gör det som är bäst för Dell själva som ett företag.

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem

Dell kan fara åt helsike!!!!!

Jävla Skitföretag!

Säljer dyrt köper billigt.

Bygg själv enkelt och billigt

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

Vad skulle det va för anledningar att holla sig till Intel e ju AMD som räknas

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

kanske att intel kan leverera multum mer än vad amd kan..

Permalänk

Att DELL pratar lite om att de eventuellt kan gå över till AMD gör ju att de får bättre avtal med Intel. Men jag tror inte AMD skulle kunna leverera lika mycket processorer som Intel.

Permalänk
Medlem

Med eller Utan AMD så kommer jag aldrig att köpa Dell, och det gäller nog de flesta här inne, så vem bryr sig?

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem

exakt.. who the fuck cares..!

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olur
Med eller Utan AMD så kommer jag aldrig att köpa Dell, och det gäller nog de flesta här inne, så vem bryr sig?

Tja, du tror inte en sådan affär skulle kunna påverka AMD oavsett om du är beredd att köpa en Dell eller ej?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boken
kanske att intel kan leverera multum mer än vad amd kan..

Det gäller inte sedan AMD fått igång produktionen i Dresden fabriken. Så hade Dell velat ha AMD-burkar då skulle det inte vara några problem med det. Intel har dock mycket att säga till om och så länge deras ställning håller sig på samma nivå lär vi inte få se AMD burkar från Dell.

Permalänk
Medlem

Ständigt detta tjat om DELL och vilken plattform de väljer.. känns som man bryr sig väldigt lite. Hade ni ens övervägt en DELL-burk även om den levererades med en A64 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olur
Med eller Utan AMD så kommer jag aldrig att köpa Dell, och det gäller nog de flesta här inne, så vem bryr sig?

Jag har haft 2st som fungerat klockrent, så jag skulle köpt/skaffat en till rätt pris/avtal.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag håller med Xphaze här. Det behövs inget speciellt avtall, det finns massor av andra sätt att få fram samma resultat.

OfT:
Angående om man någonsin skulle köpa en dell? Inte en chans, inte ens om det vore en AMD-dell... Intel gör rätt bra grejjer, eller iallafall finns det mycket sämmre, men dell lyckas ändå schabbla med det. Så varför skulle en AMD-dell funka bättre? De lär nog schabbla bort fördelarna med amd iallafall så resultatet är nog det samma...

enda anledningen till att köpa dell skulle väl vara skärmarna, och de är inte så himmla bra så de rättfärdigar köper iallafall imo...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Dell kan fara åt helsike!!!!!

Jävla Skitföretag!

Säljer dyrt köper billigt.

Bygg själv enkelt och billigt

En liten inblick i verkligheten skulle man kunna kalla det. Det är just det som genererar vinst i ett företag. Hur många företag skulla kunna köra efter modellen "köp dyrt - Sälj billigt" tror du?

Permalänk
Medlem

Om Dell varit exlusivt Intel så är dom det nog inte längre tack vare AMDs stämning.

Överlag verkar det Intel släppt sitt strypgrepp om marknaden, så det verkar som stämningen bäddat för en del framgångar för AMD redan innan någon rättegång påbörjats.

Permalänk
Medlem

Svar till dom som säger att dell suger.

A kanske det dell är inget för spelande eller moddande det har ju dom själva sagt så varför köper folk dell datorer sen klagar på dom för att det inte går att spela så bra på dom eller att dom inte presterar bra i 3d mark och sånt. Dell är gjorda för kontors arbete och sånna saker.

Dock deras Dell XPS vet jag inget om dom verkar vara låvande men tänker inte köpa en så dator när jag kan få en från datorbutiken.com som är mkt bättre. Så deras XPS kanske är ett misslyckande med tanke på att man betalar så högt pris för märket och designen.

Även om dell byter till AMD så ser jag bara det att det blir dyrare och ennu mera ovärt trots allt vem behöver en AMD64 3000 något + för kontors arbeten inte jag i alla fall.

Så vad jag anser om dell.

Bra för arbeten och kontor saker : Absolut för man kan få en jättre bra dell kontor dator för ett billigt pris.

Men för spel : Nej tack jag har sätt bättre men om man har stor budget och sånt så var så good testa dell XPS.

Så sluta klaga på dell

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Det gäller inte sedan AMD fått igång produktionen i Dresden fabriken. Så hade Dell velat ha AMD-burkar då skulle det inte vara några problem med det. Intel har dock mycket att säga till om och så länge deras ställning håller sig på samma nivå lär vi inte få se AMD burkar från Dell.

Hur förklarar du då att AMD har stora problem med att täcka behovet även utan dell?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Hur förklarar du då att AMD har stora problem med att täcka behovet även utan dell?

Har de? Vad jag vet så är det bara Opteron som inte går att få tag på och det beror helt enkelt på felsattsning av AMD. Dessa cpu:s var inte tänkta för vanliga burkar men när folk upptäckte att de presterade bättre än A64 så började man köpa dessa istället. Nu hade AMD en Opteron som konkurrerade med deras egna A64:or för deskopmarknaden. Därför begränsade man tillgången på billiga Opterons och försöker få folk att åtegå till A64 istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Tja, du tror inte en sådan affär skulle kunna påverka AMD oavsett om du är beredd att köpa en Dell eller ej?

Jo, men det rör inte mig. Det AMD plockar i andelar förlorar Intel och vice versa så ur ett socialt perspektiv vad gäller arbetstillfällen osv så går det på ett ut.

Personligen ser jag gärna AMD som underdog. (inte rätt uttryck i sammanganget iofs.)

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem

Många som tycker att dell är skit hit och dit. Men, om man får ett bra erbjudande på jobbet om en subventionerad ( är det så det heter?) hem-pc så blir det bra mycket billigare än om man bygger själv. 10k för en amd 64 x2, 2gb minne, 7800gtx, 23" tft skärm osv osv.. Det är ett BRA erbjudande som ni inte skulle kunna bygga själv för samma pengar..Visst, jag hade aldrig köpt dell ifall jag köpte till vanligt pris, men om det är en billig hem-pc, så why not.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Dell kan fara åt helsike!!!!!

Jävla Skitföretag!

Säljer dyrt köper billigt.

Bygg själv enkelt och billigt

Alla kan inte sätta ihop en dator själv sen tycker jag själv du ska starta ett företag likt dell men ett bra sådant om dell är så jääävla dåliga för i sånna fall om ditt företag är bra borde det gå bättre för dig än för dell. Du kan säkert få in delarna jättejättebilligt och sälja dem med förlust men ändå tjäna på detDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danne89
Många som tycker att dell är skit hit och dit. Men, om man får ett bra erbjudande på jobbet om en subventionerad ( är det så det heter?) hem-pc så blir det bra mycket billigare än om man bygger själv. 10k för en amd 64 x2, 2gb minne, 7800gtx, 23" tft skärm osv osv.. Det är ett BRA erbjudande som ni inte skulle kunna bygga själv för samma pengar..Visst, jag hade aldrig köpt dell ifall jag köpte till vanligt pris, men om det är en billig hem-pc, så why not.

Ja säkert, om det nu hade blivit 10k för en konfigen vid hem-pc köp. Men det blir det inte tyvärr.

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olur
Ja säkert, om det nu hade blivit 10k för en konfigen vid hem-pc köp. Men det blir det inte tyvärr.

Sant, det blir antagligen mindre. Plockade ihop en dator värd c:a 30 000kr i Kompletts byggare, total kostnad vid hempc köp blir omkring 15 000kr. Och det var 4400+, 2x7800GTX 512MB och 2GB RAM + en del annat. Dock ingen skärm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Därför begränsade man tillgången på billiga Opterons och försöker få folk att åtegå till A64 istället.

Man vill helt enkelt begränsa den enskilda individens valmöjligheter.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

sist jag så en så kallad "hem-pc" eller vad de nu heter så kostade den mer än 4 gånger så mycket än den jag sitter på nu.. och då var ändå denna bättre när det kom till prestna i verkliga livet (säger ingenting om vad det stod på pappret). Fast jag kan ju lova att polarn vart förbannad när hans splirrans nya 18K paketburk fick spö av min hembyggda budgetburk för 5K, speciellt eftersom det hade snackats vidt och mycket om hur "lönsamt" det var med hempc o sånt...

Visst kanske det ofta är så att paketdatorer i vilken form de nu kommer är skithäftiga på papper, men i verkliga livet så har jag aldrig varit med om när följande regel inte gällt:
"Antingen mer/bättre för samma pengar eller lika mycket/lika bra för mindre pengar"
om man bygger själv och sen ser till vad systemen faktiskt klarar...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
sist jag så en så kallad "hem-pc" eller vad de nu heter så kostade den mer än 4 gånger så mycket än den jag sitter på nu.. och då var ändå denna bättre när det kom till prestna i verkliga livet (säger ingenting om vad det stod på pappret). Fast jag kan ju lova att polarn vart förbannad när hans splirrans nya 18K paketburk fick spö av min hembyggda budgetburk för 5K, speciellt eftersom det hade snackats vidt och mycket om hur "lönsamt" det var med hempc o sånt...

Visst kanske det ofta är så att paketdatorer i vilken form de nu kommer är skithäftiga på papper, men i verkliga livet så har jag aldrig varit med om när följande regel inte gällt:
"Antingen mer/bättre för samma pengar eller lika mycket/lika bra för mindre pengar"
om man bygger själv och sen ser till vad systemen faktiskt klarar...

Hur menar du egentligen?
Till skillnad från bilar och sånt så har man ju allt på pappret när det gäller datorer. Det är inte så att bara för att Dell gör en dator så går processorn på var fjärde klockcykel eller något

Däremot så brukar de värsta hem-pc alternativen vara jusst värst och därför inte särskilt prisvärda som en dator som ligger ett eller ett par snäpp under det. Men hem-pc datorn i sig blir ju inte sämre för det och den presterar ju riktigt bra.

Sen en sak som gör det lite dumt att köpa det värsta i ett hem-pc paket är att man jusst betalar för det värsta, men sen när man får datorn, många månader senare så är det inte det värsta längre och kostar mindre. Men vid köptillfället så får man ju något prisvärt (jämfört med att köpa det i butik) och det presterar därefer såklart.

Om din polares dator och din budgetdator båda var nya så är det snarare mjukvarufel eller drivrutinesfel som gör att din dator presterade bättre. För det sitter ju trotts allt exakt samma delar i en hem-pc som ett hemmabygge (bortsett från moderkortet kanske).

Permalänk
Medlem

Min senaste DELL (Dimension 8200) kostade 504:-/mån i brutto.. (ja jag ligger över brytgränsen så jag har den högre marginalskatten)...så billig blev den med en 19" trinitron skärm (P991) + en HP Officejet G55, bara 19" skärmen & G55:an kostade tillsammans ~10.000:- (till "kund") när jag tog hempc paketet sen tillkom själva burken samt mjukvaran OS ink. Office XP professional... att man påstår att man kunde sätta ihop ett paket som slog det på fingrarna då, det var en lögn.

Min senaste burk kostar för enbart burken då 311:-/mån brutto... & ja, jag har fortfarande den höga marginalskatten.. för att upplysa dig så kostar enbart processorn & grafikkortet ~ 10.000:-... slå det med en budget som är 4ggr mindre än min netto kostnad.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Hur menar du egentligen?
Till skillnad från bilar och sånt så har man ju allt på pappret när det gäller datorer. Det är inte så att bara för att Dell gör en dator så går processorn på var fjärde klockcykel eller något

Däremot så brukar de värsta hem-pc alternativen vara jusst värst och därför inte särskilt prisvärda som en dator som ligger ett eller ett par snäpp under det. Men hem-pc datorn i sig blir ju inte sämre för det och den presterar ju riktigt bra.

Sen en sak som gör det lite dumt att köpa det värsta i ett hem-pc paket är att man jusst betalar för det värsta, men sen när man får datorn, många månader senare så är det inte det värsta längre och kostar mindre. Men vid köptillfället så får man ju något prisvärt (jämfört med att köpa det i butik) och det presterar därefer såklart.

Om din polares dator och din budgetdator båda var nya så är det snarare mjukvarufel eller drivrutinesfel som gör att din dator presterade bättre. För det sitter ju trotts allt exakt samma delar i en hem-pc som ett hemmabygge (bortsett från moderkortet kanske).

Jag menar att ofta (inte alltid men ofta) så verkar olika paket-burkar, oavsett var de är ifrån, vara ihopplockade för att se häftiga ut på papper. Jag menar det är ju helt meningslös att ha pc4000 minnen om moderkortet bara klarar 3200 iallafall, men det ser häftigt ut på papper... Precis som att bara för att man tar det värsta grafikkortet, de fetaste hårdiskarna, dyraste proppen m.m. så betyder ju inte det att de kommer prestera efter vad pappret säger. Bygger man ett genomtänkt system så kan man mycket lättare få ut allt man ska ur det, ibland mer tillomed...

Sen om det beror på mjukvara eller bara korkade byggare är ju lite svårt att avgöra. Jag vet att jag tycker dell har rätt bra grejjer, om man ser till delarna. Men när de sitter i samma burk med dells mjukvaror så känns min gammla barton som den har mer att ge, nästan iallafall. Det beror u lite på vad man jämför med... Men i vilket fall så tycker jag det är betyldligt lättare att bara använda de små grå lite granna och lära sig bygga ett system själv. Det är inte så fasligt svårt... som lego typ. Lite lego-skills och lite sunt förnuft så kommer man nog undan billigare, eller med bättre prylar för samma pris... Om man nu inte har turen att faktiskt hitta ett sånt där mirakelpaket som faktisk är vad de lovar.. billigare och bättre... men det var år sen jag såg ett sånt för min del, så de börjar kännas lite som en myt/legend...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.