Permalänk
Melding Plague

ATi licensierar HDMI

<font style="font-size: 10pt"><b>ATi licensierar HDMI</b></font> <small class="small">onsdag 1 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.analogix.com/press/press060109.html" target="_blank" >Analogix Semiconductor</a> tillkännagav igår att ATi har fått licens för att använda Analogix HDMI-gränssnitt (High Definition Multimedia Interface).
<br />
<br />HDMI används normalt på DVD-spelare men ATi planerar säkerligen att använda det i kommande All-In-Wonder-grafikkort. HDMI är inte helt olik DVI-signaler men den har även egenskapen att man kan skicka digitalt ljud via den. Hur ATi tänker implementera ljudöverföringar via AIW-grafikkorten återstår att se.
<br />
<br />"<I>Santa Clara, Calif., January 30, 2006 – Analogix Semiconductor announced today that ATI Technologies, Inc. (NASDAQ: ATYT) (TSX: ATY) has licensed Analogix’s HDMI™ receiver technology. The terms of the agreement were not disclosed.</I>"
<br />
<br />Läs pressmeddelandet hos <a href="http://www.analogix.com/press/press060109.html" target="_blank" >Analogix</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Intressant, kanske inte låter så himla användbart just nu, men fatta sen när du har en fin tv med HDMI-ingång Ganska smidigt om du frågar mig.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Discokungen

WTG ATi! HDMI är framtiden. Förhoppningsvis har AIW-kortet en intern ljud-in också.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med kopieringsskydd och HDMI? Har för mig det fanns något inbyggt skydd i den standarden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Hur funkar det med kopieringsskydd och HDMI? Har för mig det fanns något inbyggt skydd i den standarden.

Jepp HDMI har kopieringsskyddet HDCP(High Bandwith Digitasl Content Protection) inbyggt. Dock är det inte standard, men rekommenderas starkt av HDMI-specificationerna att implementera för att kunna vara kompatibel med andra HDCP-produkter. Minns att Sapphire visade upp ett X1600 PRO med hdmi-utgång på CES-mässan i början av detta år.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Hur funkar det med kopieringsskydd och HDMI? Har för mig det fanns något inbyggt skydd i den standarden.

Du lär behöva en skärm och ett grafikkort med HDMI för att kunna kolla på tex HD-DVD/Blu-Ray i PCn.

Permalänk

Känns lite missvisande i nyheten eftersom även vissa dvi-standarder kan överföra ljud....

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk

Personligen förstår jag inte riktigt vitsen med att ha samma kabel för ljud och bild då man ändå måste dra 2 sladdar. Först måste man ju dra en HDMI kabel från projektor/LCD/plasma till DVD spelaren. Sedan måste man dra en till HDMI eller optisk kabel från DVD spelaren till receivern för ljudet.
Då är hela poängen med samma kabel för ljud och bild borta. Ska man köra med plasma TVns inbyggda högtalare så kanske det funkar men vem vill det

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Personligen förstår jag inte riktigt vitsen med att ha samma kabel för ljud och bild då man ändå måste dra 2 sladdar. Först måste man ju dra en HDMI kabel från projektor/LCD/plasma till DVD spelaren. Sedan måste man dra en till HDMI eller optisk kabel från DVD spelaren till receivern för ljudet.
Då är hela poängen med samma kabel för ljud och bild borta. Ska man köra med plasma TVns inbyggda högtalare så kanske det funkar men vem vill det

Fast det finns ju recievers med HDMI växling, då kopplar du ju DVDn till recievern som sedan skickar vidare bildsignalen via en ny HDMI till skärmen/projektorn. Ganska smidigt tycker jag iallfall...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
WTG ATi! HDMI är framtiden. Förhoppningsvis har AIW-kortet en intern ljud-in också.

ATI har laggt ner sin produktion och utvekling av AIW-kort.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."