Permalänk
Medlem

Datorn vägrar starta!!

Asrock dual sata (bios1.2)
Opteron 144
Asus 6800GE

Fläkterna snurrar men längre en så kommer jag inte,
jag har satt in 4 pins kontakten försökt flytta på minnena
utan framgång. Nätdelen är en tagan 420 w och det finns folk här som använder den med asrock dual sata utan problem.
Kan det va att biosen måste uppdateras?
Men som jag har läst i forumet så ska det hoppa igång med
med 1.2 biosen och känner inte till att folk har haft problem med det.Snälla hjälp börjar gråta snart

Permalänk

har du nån bild på skärmen överhuvudtaget?
piper det om PC:n?

Visa signatur

AMD64 Athlon 3000+, MSI K8T Neo-Fis, POV GeForce 6800GS, 2 *Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB,
Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA2 + Maxtor 200GB S-ATA

Permalänk
Medlem

zlatan har samma problem men ingen lösning =(

Visa signatur

intel i7 920 @ 2666mhz | asus 4850 CF | 6gb corsair twinx 1333mhz | Asus rampage 2 X58 | Antec 1200 | WD velociraptor 150 GB | Xonar dx 7.1

Permalänk
Medlem

Ingen bild helt svart..
Inget piper heller så det är skumt med ..
Börjar tro att min opty är trasig men då borde
moderkortet ge ifrån sig nåt ljud..
Kan va biosen som inte känner igen min cpu
men jag har ingen annan cpu att starta upp den
och flasha biosen. Nån som har förslag eller som har haft samma problem.

Permalänk
Medlem

mjo.. min piper 1 gång varje gång man startar den... men nu funkar allt annat men inget ljud ingen bild =/ vet inte riktigt vad du du ska göra.. kolla på moderkortssidan om det står nåt om vilken version av bios du måste ha för en opteron

Visa signatur

intel i7 920 @ 2666mhz | asus 4850 CF | 6gb corsair twinx 1333mhz | Asus rampage 2 X58 | Antec 1200 | WD velociraptor 150 GB | Xonar dx 7.1

Permalänk

Har den varit igång alls? Annars har du nog bara kopplat den fel tror jag, hade det problemet med morsans dator, visade sig att jag satt 20 pins kontakten från nätagget fel i 24 pins på moderkortet. Den ska vara kopplade mitt i, sök så hittar du.

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ | Geforce 6800 Gt leadtek | Asus K8N| Antec Sonata | 1024 Corsair pc3200

Permalänk
Medlem

Bios 1.4 och uppåt men som sagt har ingen annan cpu att starta och
flasha om biosen. Men jag är osäker att man måste ha de biosen för många säger att de har fått igång den utan att behöva flasha om till bios 1.4. Darför är jag nervös att min opty är död.
Jag vet att halva sweclockers använder asrock dual sata, så är
det nån som har behövt flasha om till 1.4 för att få igång opty 144.

Permalänk

vet att om man köper ett dfi så funkar inte en opteron165 om man inte flashar den först . det kan vara samma problem för ditt mobo . har du ingen kompis med en amd64prolle som kan hjälpa dig ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hmm tror inte den e död.. mer troligt på bioset isf.. mjo den har varit igång i 3 dagar... resetta bios sen dess e det ingen bild =(

Visa signatur

intel i7 920 @ 2666mhz | asus 4850 CF | 6gb corsair twinx 1333mhz | Asus rampage 2 X58 | Antec 1200 | WD velociraptor 150 GB | Xonar dx 7.1

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt en ny cpu en amd 64 3000+.
Stoppar i den gissa vad fotfarande samma sak detta är så sorgligt..
Nu vet jag inte vad jag ska göra..
Kan va nätdelen det är en tagan 420w i-xeye...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlatan6
Nu har jag köpt en ny cpu en amd 64 3000+.
Stoppar i den gissa vad fotfarande samma sak detta är så sorgligt..
Nu vet jag inte vad jag ska göra..
Kan va nätdelen det är en tagan 420w i-xeye...

Men asso jag tror fortfarande du kopplat fel bara, kolla moderkortsmanuallen eller be någon som kan kolla på det.

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ | Geforce 6800 Gt leadtek | Asus K8N| Antec Sonata | 1024 Corsair pc3200

Permalänk
Medlem

skulle kunna vara grafikkortet oxå om du har otur

Permalänk
Medlem

Akta så det inte är något som ligger mot och ger kortslutning någonstans. Jag hade samma problem och då hittade jag en lös skruv på baksidan av moderkortet :/ Var tvungen att byta både nätaggregatet som smällde efter ett X antal försök att starta datorn och moderkortet.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad 9550, 4GB Corsair, Gigabyte Radeon HD4870 1GB, 2x Seagate 500GB hd

Permalänk
Medlem

Distanser

Hade samma problem med Opto 165 med asrock dual. testade med ett gammalt pci grafikkort men funkade inte heller. Skruvade loss mobot igen och såg att distanserna passade inte riktigt. Skruvade bort fyra som satt där det inte var hål i moderkortet och fick bända bort en som inte gick att skruva bort. Sedan fick jag bild på skärmen och kom in i bios. Men den är väldigt seg och det kommer upp bluescrren när jag försöker starta windows xp från min gammla ide hd. Har bios v1.2. är det någon som har nått förslag varför den är så seg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Back_Door_Man
Men asso jag tror fortfarande du kopplat fel bara, kolla moderkortsmanuallen eller be någon som kan kolla på det.

Instämmer.