Videokvalitet och videoprestanda

Permalänk
Melding Plague

Videokvalitet och videoprestanda

<font style="font-size: 10pt"><b>Videokvalitet och videoprestanda</b></font> <small class="small">onsdag 1 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
De flesta grafikkortstester fokuserar på 3D-prestanda. Men allt intressantare blir 2D prestandan, till exempel videouppspelningskvalitet. Påpassligt nog har Extremetech jämfört ett kort från ATI (X1800 XT) mot ett från konkurrenten Nvidia (7800 GTX) i just denna gren, videokvalitet och videoprestandan (hur mycket grafikkortet avlastar processorn). Intressant för den som till exempel planerar en HTPC.
<br />
<br /><i>”Both ATI and Nvidia have been touting their video quality and performance lately, and both have chosen to market the video experience. Nvidia has PureVideo while ATI has Avivo. Both are catch-all marketing words that describe the companies video efforts, from hardware to software (in ATI's case, the Avivo label also carries display output technologies under its umbrella).”</i>
<br />
<br />Se om hönan eller ägg..., förlåt, ATI eller Nvidia vann <a href="http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1916994,00.asp" target="_blank">duellen hos Extremetech</a>.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gillar inte heller codec-jungeln. Man har dålig översikt vad som används när.
Tycker det hade varit klart intressant att nämna skillnaden mellan hi och low-end korten. Man kanske inte vill lägga så mycket pengar på graffet i sin HTPC. X1300 eller X1600 är nog vanligare där, men de har tydligen begränsningar i accelerationen. De klarar inte 1080 upplösningar. Nvidia vet jag inte riktigt hur de ligger till.
Jag tror det kommer fler o bättre tester när de båda företagens video-drivrutiner mognat något. Tänk om man kunnat vara åtminstone hälften så install i videoprestandan som 3d-prestandan...

Permalänk
Medlem

Verkar som ATi ligger en bra bit före när det gäller videokvalitet och videoprestanda.
Skulle vara kul att se x1900 serien men antar att den är samma som x1800 serien.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

bygger ja en HTPC så köper ja då inte ett graffe för flera tusen! visst vore d nice o ha 1080HD men vettitusan när ja kommer o få råd me en tv som fixar d...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Discokungen

Ja jävlar... Var ju faktiskt mycket större skillnad än jag trodde. Avivo verkar ju grymt bra

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Avivo verkar ju grymt bra

Det ÄR grymt bra

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
Det ÄR grymt bra

Mja, det kräver lite mer jobb. HD-renderingen var ju lite off.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Jag tror ATi har fuskat på något sätt! Döp om applikationerna så lär Nvidia äga!

Bra jobbat ATi, om än jag inte bryr mig så mycket om denna del av korten så är det ju alltid trevligt om det erbjuder bra prestanda för dem som gör det

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Som sagt så kanske man inte köper ett X1800XT till sin HTPC.
Så hur står sig billigare kort? Var går gränsen för ett kort som klarar 1080 HDTV? Har väl också betydelse vilken processor man kombinerar det med. Sitter själv med en X2 3800+ överklockad till 2,4 GHz (motsvarar 4600+) men med ett Geforce2MX grafikkort...

Permalänk
Inaktiv

rätt meningslösa H.264 test då det står såhär:

Citat:

Our H.264 tests used the decoder included in Nero 7 Ultra Edition. ATI offers H.264 acceleration using a special CyberLink decoder, so we run tests using that as well (this is a $15 purchase). Nvidia does not yet offer a driver enabling H.264 acceleration.