Jätteliten hårddisk rymmer 10GB

Permalänk
Melding Plague

Jätteliten hårddisk rymmer 10GB

<font style="font-size: 10pt"><b>Jätteliten hårddisk rymmer 10GB</b></font> <small class="small">onsdag 1 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Företaget Cornice har presenterat en hårddisk som mäter 40 x 30 x 3.5 millimeter och väger 10,5 gram (!). Trots detta rymmer den 10GB, och passar därför utmärkt i till exempel mp3-spelare, mobiltelefoner och bärbara datorer. Läs mer hos <a href="http://www.trustedreviews.com/article.aspx?art=2428" target="_blank">Trusted Reviews</a>.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Det där är ganska läskigt... Man skulle kunna klara sig på en disk på 40x30x3,5... Kommer det en sån på 40GB ska jag ha det som systemdisk. Måste vara enormt tyst.

Permalänk

Wow! Hoppas dem sätter en sån i nästa iPod

Permalänk
Medlem

eller att dom börjar sälja för PC marknaden. Tycker hårddiskarna är alltför klumpiga och högljuda. Stenålderns teknik.

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

skulle älska den ipoden mera än min mor om det kom en med en sån hdd i .. med tanke på att den jag har nu känns liiiite för stor ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
eller att dom börjar sälja för PC marknaden. Tycker hårddiskarna är alltför klumpiga och högljuda. Stenålderns teknik.

högljudda får du la skylla dig själv för du itne köper rätt märke sitter själv med 2 st seagate 250 diskar och dom är tystast i hela burken, måste hålla örat bredvid dom för att höra dom

Visa signatur

Intel Pentium 4 Prescott, 3.39 GHz | 1024MB DDR pc3200 | 2 st 250 Seagate Barracuda S-ATA | Radeon x600 pro 256 Mb | Hiper Type-R 580 W Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FilleMang
Det där är ganska läskigt... Man skulle kunna klara sig på en disk på 40x30x3,5... Kommer det en sån på 40GB ska jag ha det som systemdisk. Måste vara enormt tyst.

Om man skulle ha en sån hdd som system disk så lär inte datorn gå speciellt fort sen.

Skulle bara våga drömma om accestiderna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SPLiTi
högljudda får du la skylla dig själv för du itne köper rätt märke sitter själv med 2 st seagate 250 diskar och dom är tystast i hela burken, måste hålla örat bredvid dom för att höra dom

Inte direkt någon tyst dator du har då isf. Har själv 2st Seagate 160gb IDE och de är tysta, sen har jag två diskar ur deras SATA-serie också (2st 200gb) och de är inte alls lika tysta. De är de två diskarna som låter mest i min dator just nu. Tacka vet jag de gamla Seagate IDE-diskarna, de är ivf tysta.

sunnis:
Man får nog plats att ha 2st i Raid 0.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FilleMang
Det där är ganska läskigt... Man skulle kunna klara sig på en disk på 40x30x3,5... Kommer det en sån på 40GB ska jag ha det som systemdisk. Måste vara enormt tyst.

jag tror inte du vill ha en sådan som system disk, testa att starta ditt OS från en usb disk, det går snabbare ....

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Inte direkt någon tyst dator du har då isf. Har själv 2st Seagate 160gb IDE och de är tysta, sen har jag två diskar ur deras SATA-serie också (2st 200gb) och de är inte alls lika tysta. De är de två diskarna som låter mest i min dator just nu. Tacka vet jag de gamla Seagate IDE-diskarna, de är ivf tysta.

sunnis:
Man får nog plats att ha 2st i Raid 0.

Samma sak här. Min seagate IDE disk är tyst som en mus. Men börjar man göra något på min Seagate sata disk så rasslar det till. Dom lät tyst i början jävla skumt igentligen.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Inaktiv

Sant. Tänkte inte hastigheten så Det får vi veta mer om om det kommer några tester på dom.
Sen kan dom ju annars vara ett bra komplement till Gigabyte's I-ram 2

Permalänk

Har vi inte hört om minimalt små hårddiskar i typ 5år nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Har vi inte hört om minimalt små hårddiskar i typ 5år nu?

Jo men vad som anses minimalt har förändrats rejält under den tiden.

Permalänk
Medlem

Jävligt bra objekt de referar till.
Aja kul att kunna raida ett par hundra sådana och att de ändå inte tar mer än ett par stora tändsticksaskars utrymme

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Discokungen

Ah! Jag ser såna här diskar i mobiler Fuck flashminne! (även om det är snabbare och bättre så har det mindre kapacitet )

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv

mja..det står ju faktiskt inga specifikationer?

Permalänk
Medlem

Tänk va coolt att ha en sån i datorn.. borde i princip gå att sätta den direkt i sata kontakten i mobot Nog för att jag inte tror det är sata på sånna

Permalänk

Själv tycker jag inte 30x40x5 är sådär jätte litet.
Tjockleken är väll det mest intressanta. Det borde inte vara
helt omöjligt att krympa den ännu mer fysiskt. Snart kommer väll
även den nya tekniken vertikal lagring ( Hette det så? ) att komma ut
på marknaden och då ska man nog kunna klämma in samma utrymme
på en 20x30x5mm. Det kan ju knappast vara bekymmer med den mekansika
delen av disken med tanke på urverkens storlek =).
Ett steg i rätt riktning iallafall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Ah! Jag ser såna här diskar i mobiler Fuck flashminne! (även om det är snabbare och bättre så har det mindre kapacitet )

Fast tänk på att hårdiskar går sönder lättare också. Åtminstonde tror jag att så är fallet..

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Gibbler=-
Själv tycker jag inte 30x40x5 är sådär jätte litet.
Tjockleken är väll det mest intressanta. Det borde inte vara
helt omöjligt att krympa den ännu mer fysiskt. Snart kommer väll
även den nya tekniken vertikal lagring ( Hette det så? ) att komma ut
på marknaden och då ska man nog kunna klämma in samma utrymme
på en 20x30x5mm. Det kan ju knappast vara bekymmer med den mekansika
delen av disken med tanke på urverkens storlek =).
Ett steg i rätt riktning iallafall.

Skulle inte bli förvånad om den här redan har vinkelrät lagring. Seagate har ju redan släppt en 2,5" disk med det.

Permalänk
Avstängd

Det vore grymt om det kom en brygga så man minst kan ha 10st.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

.85" diskar finns ju redan så den är ju definitivt inte minst.

http://www.dpreview.com/news/0401/04010804toshibahdd.asp

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
.85" diskar finns ju redan så den är ju definitivt inte minst.

http://www.dpreview.com/news/0401/04010804toshibahdd.asp

Citat:

The new 0.85 inch HDD will have a capacity between 2 and 4 GB.

Kanske är en sån disk som sitter i iPod Nano?

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Kanske är en sån disk som sitter i iPod Nano?

iPod Nano använder flashminnen, inte hårddisk.

Visa signatur

-----=Mc Fille *vruum vruum*=-----
MSI Mega 865 | P4 Northwood 3.0 GHz | 2 x 512 MB Kingston PC3200 DDR RAM | Gainward 6800GT@Ultra 256 MB m. Zalman VF700-CU | Maxtor 160 GB SATA HD | Hyundai L90D+ 19" 8ms TFT

Permalänk
Medlem

Grejen är att det börjar bli lite onödigt med såna här hårddiskar om dom inte är bättre än flashminnen, för flashminnen börjar bli rejält billiga. Du får ju en Lacie Carte 8gb för ~1400:-, då slipper man problem med stöttålighet och mekaniska problem, samt att batteritider i flashbaserade enheter många gånger är många gånger bättre.

EIDT: Lite tydligare formulering på slutet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akius
Grejen är att det börjar bli lite onödigt med såna här hårddiskar om dom inte är bättre än flashminnen, för flashminnen börjar bli rejält billiga. Du får ju en Lacie Carte 8gb för ~1400:-, då slipper man problem med stöttålighet och mekaniska problem, samt att batteritider i flashbaserade enheter är många gånger många gånger bättre.

Kunde inte sagt det bättre själv..

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McFille
iPod Nano använder flashminnen, inte hårddisk.

Det stämmde bra de Men det var i alla fall samma tillverkare, så ett litet rätt hade jag åtminstone

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk

"Jätteliten".... Jättebra ord! Typ massa bra svenska och så liksom. Hurra för Lunarstorm-generationen!

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem

Det var ju rättstavat iaf LD, Kunde ju stått g3tt3lijten eller nått annat lunarizerat ord...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Hur vet du att det är rättstavat? "Jätteliten" är inte ett ord. Att använda "jättestor" i skriven text ser mycket dåligt ut, men att slänga till med jätteliten är ju bara helt tragiskt.

Är det föresten goda gamla Tempel från goda gamla TBG? Long time no see!

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!