LG Philips CRT-avdelning bankrutt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Tar nog inte lång tid innan det inte går att välja CRT.
Men visst beror det på vad man har för krav. Bättre svärta och kunna byta upplösningar är de enda fördelar jag ser. TFT:n har många fler.
Men, folk tycker uppenbarligen olika.

Audiofiler tramsar med att använda rörförstärkare till hifi också...

Priset är en annan viktig faktor, i mina ögon. Jag skulle lätt bytt till TFT, om det inte vore för att en TFT på 1600*1200 och minst 20", med resonabel uppdateringsfrekvens (<12ms) är mer än min plånbok klarar av.

Sen sägs det ju att TFT fortfarande är långt efter CRT när det gäller uppdateringsfrekvens. Personligen tror jag dock inte jag skulle se skillnad på en 8ms TFT och en CRT. Men det finns ju dom som gör det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
OLED ser ju hyfsat ut också, de på CES 2006 hittar ni på http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2665&p=17

OLED kan klart bli intressant om de löser att blåfärgen håller mer än knappt ett tusental timmar om jag minns rätt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt

Tar nog inte lång tid innan det inte går att välja CRT.
Men visst beror det på vad man har för krav. Bättre svärta och kunna byta upplösningar är de enda fördelar jag ser.

Responstid!!
Sen finns det ju andra som inte är riktigt lika viktiga för mig som betraktningsvinklar, högre upplösningar, högre uppdateringsfrekvens etc...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Är du en medelsålders mamma?

Skämt åsido, enkelhet har alltid en marknad men absolut inte lika stor som den "färgskärms"-marknaden vi har idag. En mobil med färgskärm behöver ju inte kosta mer än 6-700kr idag. Färgskärm är ju inte speciellt mycket dyrare än monokrom men den är mer tilltalande

Det är ju det som är grejjen, hade färgskärmen varigt lika bra som monokroma skärmen så hade allt varigt frid och fröjd. Då hade man bara kunna ha ett svartvitt 'skin' så hade det varigt som en gammal (men bra) mobil.

Men nu sitter jag med min mobil som har en färgskärm, jag måste trycka på någon knapp då och då för att se vad det står. Det behöver man inte på någon svartvit skärm och sen så är GUIet skitsegt bara för att det måste vara flashigt och ha en massa färger. Min mammas ultra-basic mobil med monokrom skärm är ju så mycket smidigare att använda.

GUIet blir ju om något sämre med färger. Och det bara för att de som designar det känner sig tvingade att använda varenda färg i paletten för att styla och resultatet blir förvånansvärt kasst..

OnT.
Ang. SED och LED.
Alla säger att SED är så enormt extremt überöverlägset mot allt som finns i dag. Detsamma brukar man säga om LED.

Men säg mig, om SED baserar sig på CRT varför är de då så extremt mycket bättre än dagens CRT skärmar?
Visst, de har säkert förfinat tekniken en del men den enda egentliga skillnaden borde vara uppdateringsfrekvensen. Och eftersom SED baserar sig på elektronkanoner så borde ju även SED flimra? Vad är frekvensen på SED?
Men om de nu har kommigt på något som förbättrar CRTn så mycket varför har de inte släppt eller tänker släppa en SED CRT?

Samma sak med LED. Det är så löjligt bra så att det inte är sant om man jämför med dagens TFT skärmar, trotts det så måste man ju komma ihåg att en bra TFT idag är riktigt bra och så bra som svärtan beskrivs i LED känns nära på en omöjlighet. Och då påstås SED vara extremt mycket bättre än LED också så :rolleyes:, ser ni min poäng?

I princip vartenda ord som står om SED har varigt reklam och detsamma med LED.

Det finns säkert oräkneliga anledningar till varför man inte visat SED på riktigt utan enbart i mörka rum. De kan ju även kompensera skärmens brister genom att specialanpassa demo-filmen. Det är ju inte direkt så att någon fått låna hem ett exemplar kunnat ta fram en valfri film och jämfört med en annan skärm.

Personligen hoppas jag att LED kommer ut snart och inte är alltför dyrt. Tillverkningskostnaderna är ju lägre så man får hoppas att de kan sjunka i pris fort (från det alltför höga introduktionspriset som ny teknik alltid har).

För LED ska ju förbättra mycket av TFTns svaga punkter (mycket välkomnat är färgåtergivningen som tydligen ska vara riktigt bra (finns lite mer objektiv information om LED än SED)). Samt att de kommer dra mindre ström.

Ang. upplösning på dagens skärmar så är TFT skärmar ett skämt.

1280x1024, vad hände med 4:3? Vad var det för ***** som bestämde att alla 17" skärmar och 19" skärmar skulle ha samma upplösning och att det inte får finnas några skärmar utan "standard"-upplösningen?

Jag har kört 1600x1200 sen 1998, inte en chans i världen att jag köper en ny skärm som inte har högre upplösning. Skulle jag lägga 8 000 kr på en TFT skärm (20-21") som inte har högre upplösning? Knappast.
Isåfall skulle jag:
få sämre färgåtergivning, vara låst till en upplösning och betala 8000 kr? Låter det logiskt i någons öron?
Jag har gott om plats på mitt skrivbord, visst är det snyggare med TFT men hur smidigt är det att utnyttja utrymmet bakom skärmen egentligen?
Dessutom har jag ett hörnbord så jag skulle få plats med en 30" CRT utan att den skribordsyta jag använder berörs.

Nä, ska det vara TFT så är det 24" widescreen som gäller (och anledningen till det är återigen att det inte finns några vettiga upplösningar till TFT skärmar) och en sådan kostar ~11kkr. Det är visserligen en riktigt fin skärm men då får jag något som blir föråldrat fort (i och med först LED och sen SED). Och ja, en så dyr skärm bör man inte köpa på impuls. Den ska hålla i många år, till skillnad från andra datordelar.
För spel duger både TFT och TFTns upplösning för mig, ser inget behov av att köra spel i 2048x1536 direkt, blir inte mycket bättre i den upplösningen heller. FUDen blir bara misshandlad m.m. Sen brukar inte frameraten bli så bra heller

edit: det här är förstås mina behov och jag tror inte att alla andra har samma, men finns ju inget utbud på tft skärmar bara samma sak med olika specifikationer.

Permalänk

Jag diggar då min Syncmaster 959NF, synd bara att jag lyckats få dit massa repor på mitten av skärmen. Dock något jag vänjt mig vid nu.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

De SED som visades på CES 2006 ska enligt uppgift "flimra", man ser "svepet" på bilderna. Men det är ju bara att höja frekvensen så ser man det inte självklart vill man inte köra på 50-60Hz.

SED har fast upplösning så hur perfekt det är återstår att se. Det blir ju inga geometrifel och den blir ju tunn och passar dagens konsumenter Storlek är väl den främsta fördelen, fast upplösning är lite av en nackdel, men det kanske kan tävla mot LCD skärmarna iaf, jag har inte sett en irl så svårt att spekulera, det som utlovas är likanande prestanda som CRT kontrast och responstid 1:1 pixel mapping är väl användbart för endel saker, men samtidigt förlorar man ju möjligheten att ändra upplösningen utan omskalning. Det verkar inte vara en särskilt mogen teknik hur som helst än så länge.

Vad ska en SED-CRT vara echo, SED har inga rör. De ändrar ju inte masken på skärmen avsevärt utan tar bort röret och placerar elektronemitters bakom varje pixel (subpixel). Då är det inte en CRT längre, mer än likheten att man använder elektronemitters. Hur ska du använda den tekniken i en CRT utan att det blir en SED? Det som är så mycket bättre är väl främst att det är en teknik för att göra skärmen tunnare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Vad ska en SED-CRT vara echo, SED har inga rör. De ändrar ju inte masken på skärmen avsevärt utan tar bort röret och placerar elektronemitters bakom varje pixel (subpixel). Då är det inte en CRT längre, mer än likheten att man använder elektronemitters. Hur ska du använda den tekniken i en CRT utan att det blir en SED? Det som är så mycket bättre är väl främst att det är en teknik för att göra skärmen tunnare.

Jo men som jag uppfattat det så är SED överlägset CRT (om man ska gå på reklamen, och det är jusst den jag ifrågasätter), och eftersom SED och CRT använder jusst elektronemitters så borde de förbättringar som SED gjort utöver CRT kunna användas i en CRT och därför innebära en CRT som är lika bra som en SED (bortsett från storlek och uppdateringsfrekvens och 1:1 pixel mapping (på gott och ont)).
Men anledningen till varför man inte ser någon sådan produkt är väl jusst precis därför att SED inte är jusst så häpnandsväckande som hypen försöker säga (konstigt va? ).

Jusst därför kan man väl tycka att det är lite motsägelsefullt då TFT-fans hyllar SED så mycket Om de nu tycker att TFT är så bra vad gäller färgåtergivning, svärta och responstid så borde ju inte SED ge dem något.

Hur är det med elektromagnetisk strålning och SED förresten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jo men som jag uppfattat det så är SED överlägset CRT (om man ska gå på reklamen, och det är jusst den jag ifrågasätter), och eftersom SED och CRT använder jusst elektronemitters så borde de förbättringar som SED gjort utöver CRT kunna användas i en CRT och därför innebära en CRT som är lika bra som en SED (bortsett från storlek och uppdateringsfrekvens och 1:1 pixel mapping (på gott och ont)).

Men snälla vad menar du?? Poängen med SED är ju just att använda en elektronemitter per pixel.
Gör du en CRT med en emitter per pixel så har du ju en SED i princip

Har man en emitter per pixel får man en mycket mindre o smidigare skärm, man slipper hela problemet med att behöva svepa strålen över hela skärmen och slipper då riskera konvergensfel och skärpeproblem ut mot kanterna, moire kanske blir ett mindre problem (osäker), och man borde logiskt kunna köra med bamsigt snabba refreshrates som gör CRT flimret till ett minne blott.
Detta borde vara de grejer som gör den bättre än en CRT. Alltså kanske inga massiva skillnader beroende på smaken, men det kompakta formatet är ju värt en hel del bara det!
Nackdelen är en fast upplösning då...

Frågan är hur mycket annat strålteknik som utvecklats i samband med SED som ens går att tillämpa rent tekniskt på en vanlig CRT... Dessutom är helt enkelt stora otympliga skärmar "ute" för gemene man så jag förstår delvis ifall bolagen inte lägger krut på att förbättra CRTn: folk köper helt enkelt plattskärmar just nu!

Håller med om det mesta andra du säger, även om just monsterupplösningar aldrig varit särskilt viktigt för mig...
Sitter med en 21 tummare CRT nu, och tycker 1152x864 är en ganska lagom desktopupplösning.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Mjo, möjligt att min CRT-SED var lite långsökt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Håller med om det mesta andra du säger, även om just monsterupplösningar aldrig varit särskilt viktigt för mig...
Sitter med en 21 tummare CRT nu, och tycker 1152x864 är en ganska lagom desktopupplösning.

Det där tycker jag är roligt, för det finns ju uppenbarligen folk (som jag) som vill ha riktigt höga upplösningar, samt folk som vill ha lägre. Trotts det finns det inte en enda 20"/21" TFT skärm som inte har 1600x1200 - om vi inte pratar widescreen och de kom ju 'nyss' (och de har ju alla samma upplösning i alla fall).

Och ännu lustigare är det att varenda 17" och 19" skärm som finns på marknaden har samma upplösning. Snacka om valfrihet :\

De kunde ju åtminstone försökt täcka de flestas behov genom att skapa en högupplöst, en normal och en lågupplöst. Så fungerar det ju på den bärbara marknaden så varför kan (läs: vill) man inte göra det på stationära?

Jag menar det är illa nog att man inte kan byta upplösning på TFT skärmar, men att inte ens kunna välja vid köptillfället är riktigt illa. Finns inte ens något företag som har som nisch att göra extremt högupplösta skärmar t.ex. vilket är lite konstigt tycker jag.

Kanske görs det för få olika sorters paneler till TFT skärmar för att man ska ha sådan valfrihet, fasst det stämmer ju inte in på bärbara marknaden heller.

Permalänk
Medlem

echo, där har du en glasklar poäng!

Skulle vara fint med tex en ren "gaming" LCD monitor, säg en 24 tum wide (förstås med genomtänkta funktioner för att köra 4/3 spel i 1:1 förhållande osv) med "lagom" upplösning (tex 1600x900?) med hög fokus på responstid...

Kontrastera det med säg en ren "desktop" LCD monitor på 21 tum (4/3) med hög upplösning (2048x1536 kanske?) och med färgåtergivning, kontrast och skärpa i fokus istället.

Varför görs inte såna?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
echo, där har du en glasklar poäng!

Skulle vara fint med tex en ren "gaming" LCD monitor, säg en 24 tum wide (förstås med genomtänkta funktioner för att köra 4/3 spel i 1:1 förhållande osv) med "lagom" upplösning (tex 1600x900?) med hög fokus på responstid...

Kontrastera det med säg en ren "desktop" LCD monitor på 21 tum (4/3) med hög upplösning (2048x1536 kanske?) och med färgåtergivning, kontrast och skärpa i fokus istället.

Varför görs inte såna?

Kostar pengar och gamermarknader är inte så stor

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Finns ju fina 24" TFT widescreens så alternativ börjar ju komma, men de kostar om jag ska vara ärlig minst dubbelt så mycket av budgeten jag har när jag köper nya datordelar. 15k för en skärm är ett alternativ om man har mycket att lägga på datorn, men knappast ett annars. 21"aren av samma märke/modell är visserliggen också fin med hyfsat hög upplösning (1680x1050), men 10k är fortfarande för mycket för min smak även om jag gillar skärmarna. Vad som gör high-end skärmarna så mycket dyrare kan man fråga sig när 32" LCD-TVs kostar 10k och har 1280x768 i upplösning och när små högupplösta widescreenskärmar finns på laptops. Storleken borde vara dyrare än att ha hög upplösning, men samtidigt finns det små skärmar med hög upplösning på bärbara.

Man får väl helt enkelt spara ihop till 10-15k, valen börjar komma åtminstonde även om de inte är perfekta än så finns det skärmar som jag gärna skulle lägga stora pengar på, men svennsons kommer ju inte köpa sånna skärmar så priset pressas ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrflash
...sålde den med 5000:- förlust 2 veckor sedan trodde att jag skulle få lika skarp skärm som på en bärbar dator....nee..du den sög ganska hårt...

Idag kan jag hålla med om att TFT har blivit mycke bra...men skulle jag få en TFT 22" för 600:-....eeeee....jag tror inte det...

Så den dagen jag kan köpa en profs TFT skärm på 24" för 3000:-...då kan jag tänka mej att gå över till TFT....

Just det...
hur kommer det sig att Samsung släppte en helt ny tv på CRT i 36"
den kom i december, och är HD upplösning!!! Pris Ca 6000:-
Gissa om jag vill ha den

Hur kan du få suddig bild på en LCD/TFT om du kör nativ upplösning? (bortsett från dåliga kablar)

Så kan du få en Flat 22" CRT för 600kr då?

Varför 24", de ju stort utav helvete. Visserligen har Dell nån för 15,000kr vad jag vet.

Stämmer bra det. Jag har sett den med.
Konkavare och skrevare bild får man leta efter. Den TV'n lider av alvarliga geometri-fel, det har Samsung själv konstaterat. Men visst är det HD.

Plasma is the shit när det gäller hemma-bio. En bra LCD-TV går bra det med om man inte är sånn finsmakare, finns dock mycke skräp på marknaden idag.

Dom flesta är trötta på CRT skärmar, dom är stora, varma, strömslukande, tunga, fula. Men CRT tekniken erhåller fortfarande bäst svärta och gråskale-färger. Men jag brukar inte inspektera röntgen-bilder här hemma, så jag bryr mig inte.

Permalänk
Medlem

Dåliga kablar = analogt vilket jag tror den här killen körde, det är en jäkla skillnad på att köra dvi och analogt...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730