Gigabyte i-RAM testat

Permalänk
Hedersmedlem

Synd att den knappt finns att köpa på Europa-usa-marknaden. Gigabyte verkar endast vilja sälja den i Asien trots att intresset bland Europa är väldigt stort (speciellt i de skandinavien skulle jag tro).

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Jävligt tufft. Går bara minnespriserna ner lite så är den ju lätt värt pengarna.
Två sådana i RAID-0 ger 8GiB (ett minne är som ni vet inte 1GB, utan 1GiB eller 1024 Megabyte i det här fallet), och det lär räcka. Fast Vista lär väl ta upp en jävligt stor plats.

Lär nog köpa en sådan samtidigt som en Blu-Raybrännare om runt 1½ år.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Inaktiv

En sån skulle vara grymt intressant, och den kommande versionen med SATA-2 lär ju dessutom vara ordentligt mycket snabbare, eftersom det är gränssnittet i detta fall som begränsar.. jag fattar dock inte varför de inte kör trafiken genom PCI-e port direkt istället för att köra genom SATA. Borde ju vara ruggit mycket högre hastighet då eftersom PCI-e 1x har en bandbredd på ~500MB om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Tidigare (bättre?) test visade att det INTE är lönt att ha den som Swap (inte snabbare än raptor 74). Dock att ha den som os-disk var ok (snabbare än Raptor74). Har för mig att det var seriösa anandtech som utförde det testet.

Hur man kan göra ett sådant här test utan att jämföra antingen med raptor74 lr raptor 150, är rent av pinsam alt. sorglig journalistik.

Ok, tackar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Om du tänker efter lite så är det rätt korkat å sätta swapfilen på ramdisken, har man så pass lite minne i datorn att swapen måste användas så BÖR man fixa mer sådant innan man börjar fundera på att köpa en ramdisk. Systemminnet är en ANING snabbare än en ramdrive hehe.

Visste att någon skulle kommentera det men orkade inte gardera mig.

Grejjen är ju att windows använder inte swap-filen bara när internminnet tar slut utan även garderar sig och håller på. Jusst nu har jag över 2 gb ledigt ram minne, då borde ju inte swap filen ligga en byte över 0 byte, eller hur? (om man tänker som du resonerar)
Men swap-filen ligger jusst nu på 273 mb.

Om man har en dedikerad hårddisk för operativet (dvs. inga program eller egna filer) och kör all swap-acces på en ramdisk så fann jag anledning att tro att det kanske skulle vara lönsamt, eftersom diskaccessen till operativet i sig bortsett från swap, filer och program inte borde vara så omfattande.

Men beroende på hur testet Pudeln pratar om är utformat så hade jag nog fel. Fasst det beror nog mycket på vad man använder datorn till också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
En sån skulle vara grymt intressant, och den kommande versionen med SATA-2 lär ju dessutom vara ordentligt mycket snabbare, eftersom det är gränssnittet i detta fall som begränsar.. jag fattar dock inte varför de inte kör trafiken genom PCI-e port direkt istället för att köra genom SATA. Borde ju vara ruggit mycket högre hastighet då eftersom PCI-e 1x har en bandbredd på ~500MB om jag minns rätt.

Vanlig PCI. (133MB/s som delas med alla eventuella PCI-kort)

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
Med tanke på att jag har 66Mhz/64b-PCI i burken funderar jag på ett snabbt SATAraid-kort och köra 2st i-ram i raid-0 med OS och progg,och köra spelen på mina 15000rpm SCSI U320 i raid-0...

Bör bli sweet,men kommer kosta apa.

AJA,det får det vara värt..

lever du på risnudlar och vatten för att ha råd med dina konstanta uppgraderingar?

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolh_
I Q1, slutet på februari ska Gigabyte I-ram 2 komma. DDR2, 300mb/sek sata, 8 minnes platser á 2GB styck, 16Gb adresserbart minne. Ska vara en design som ska monteras i en 5,25" låda å anslutas me molex.

Nu börjar det likna något

Men kan man få pulver från en molexkabel utan att ha burken igång? (det gick ju tydligen från PCI-platsen om jag förstod recensionen rätt)

En möjlighet till extern kraftkälla vore ju oxå tacksamt som Mada nämnde...

I och för sig är väl DDR2stöd mest onödigt och lär bara göra det dyrt för oss användare?
De två enda viktiga faktorerna för RAM:et måste ju vara priset och tillförlitligheten - vilket skräpram som helst lär ju vara snabbt nog för att det inte ska vara en faktor alls!

16 gb är ju faktiskt hyfsat OK annars... Då får man ju in både OS, "scratchfiler" (Photoshop mm) plus ett par vanliga applikationer/spel åtminstone.

Man kan ju alltid ha en dualboot med samma OS på hårddisken, som man då kan använda som backup antar jag? (dvs starta upp från hårddisken och sen kopiera över installationen till RAMdriven igen om den skulle dö)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Vanlig PCI. (133MB/s som delas med alla eventuella PCI-kort)

Om, du läser vad jag skrev igen så skrev jag PCI-e 1x, dvs PCI-Express på en 1x port, vilka har en bandbredd runt 500MB. Inte vanlig gammal åldrad PCI.

Roger W: DDR2 är ju i dagsläget billigare än DDR, så det var väl smart i kostnadssynpunkt att det bytt till det.. fast samtidigt så är det väl många som byter moderkort till DDR2 kort, eller kommer att byta snart, som vill kunna använda den gammla ramen på i-RAM kortet då.

Permalänk
Medlem

Känns ganska ologiskt på något sätt.

Borde det inte vara lättare att köpa mer minne till sin dator och sedan köra ramdisk. I Windows har jag ingen erfarenhet av ramdisk, men i Linux skulle det fungera ypperligt. Det vet jag och då skulle jag dessutom spara 150$ på en produkt jag inte kan få tag på i Europa

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilken underbar nyhet för oss upplösningsfanatiska digitalfotografer som bygger panoraman på över 100MPix!

Det tar verkligen musten ur min stackars bärbara dator med 1GB RAM att jonglera runt med bildfiler som är 900MB stora.

In med skiten i en Shuttle och kör backup mot filserver över GBit. Underbart!

*glädjedans*

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
lever du på risnudlar och vatten för att ha råd med dina konstanta uppgraderingar?

Nej,jag säljer ungarna....:D

Bud nån?...

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
En sån skulle vara grymt intressant, och den kommande versionen med SATA-2 lär ju dessutom vara ordentligt mycket snabbare, eftersom det är gränssnittet i detta fall som begränsar.. jag fattar dock inte varför de inte kör trafiken genom PCI-e port direkt istället för att köra genom SATA. Borde ju vara ruggit mycket högre hastighet då eftersom PCI-e 1x har en bandbredd på ~500MB om jag minns rätt.

Tänkte det samma men enligt artikeln beror det förmodligen på att Gigabyte vill att produkten ska vara lika plug n play som en vanlig disk. Går den direkt via ett PCI eller PCIE så behövs det drivrutiner och shit. Och det tar bort lite av elegansen på det. Enligt artikeln allså.
Jag skulle inte bry mig.

S-ata2 i PCIE 1x och stöd för 2GiB minnen hade varit grejor.
Hur hög bandbredd har PCIE 1x förresten?

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perco
Känns ganska ologiskt på något sätt.

Borde det inte vara lättare att köpa mer minne till sin dator och sedan köra ramdisk. I Windows har jag ingen erfarenhet av ramdisk, men i Linux skulle det fungera ypperligt. Det vet jag och då skulle jag dessutom spara 150$ på en produkt jag inte kan få tag på i Europa

Visst har du en poäng. Men du har ju normalt bara fyra st. ramplatser på mobot. Och ska du utnyttja alla fyra så får du prestandaförluster (med A64 i alla fall).

Och normalt utnyttjar man ju dual channel har har således bara 2 stycken platser kvar för sin ramdrive.

Däremot är ju prestandan på en sådan ramdisk bra mycket bättre än den här produkten, fasst man kan väl säga att det här duger. Det är ju ett komplement till en hårddisk och den är ju löjligt snabb jämfört med en vanlig hårddisk, är nog främst processorn som sätter begränsningarna vid dagligt arbete på en sån här ramdisk.

btw. en sådan ramdisk fungerar finfint i windows också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
Om, du läser vad jag skrev igen så skrev jag PCI-e 1x, dvs PCI-Express på en 1x port, vilka har en bandbredd runt 500MB. Inte vanlig gammal åldrad PCI.

Roger W: DDR2 är ju i dagsläget billigare än DDR, så det var väl smart i kostnadssynpunkt att det bytt till det.. fast samtidigt så är det väl många som byter moderkort till DDR2 kort, eller kommer att byta snart, som vill kunna använda den gammla ramen på i-RAM kortet då.

My bad, läste snett nånstans.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Fast det är ju väldigt många som köpt på sig små DDR minnen för att kunna få 5% mer prestanda... slänga på 4st 256or på det där kortet känns ju inte så kul...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eilert
Tänkte det samma men enligt artikeln beror det förmodligen på att Gigabyte vill att produkten ska vara lika plug n play som en vanlig disk. Går den direkt via ett PCI eller PCIE så behövs det drivrutiner och shit. Och det tar bort lite av elegansen på det. Enligt artikeln allså.
Jag skulle inte bry mig.

S-ata2 i PCIE 1x och stöd för 2GiB minnen hade varit grejor.
Hur hög bandbredd har PCIE 1x förresten?

Som jag skrev i tidigare inlägget så har PCIE 1x runt 500MB/sec i bandbredd.. skulle de köra en 2x plats skulle det ju tom palla runt 1GB/sec, vilket inte skulle vara helt fel. Man borde ju dessutom få bättre latency genom PCIE länkarna.