Permalänk

I-ram2 skulle va kul o ha men fatta va fläskigt dyrt det skulle va om man kunde få tag i någon sådan i dagsläget. Dom billigaste 2x1024GB ddr2 kostar ju ca 1800kr o ska man då ha 16GB så blir det ju runda slingor 15000kr bara för det...

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk

tja, raid0 kräver inget speciellt av kontrollern direkt, inte som raid5

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Kan någon förklara för mig varför dom väljer DDR2? SATA-IO pallar 3 gigabit, men en vanlig DDR-sticka klarar ju långt över det. O_o
Eller är det bara för att DDR2 är billigare eller nått?
Skulle ju vara najs om dom gjorde en DDR-version av den där prylen också så vi med massa minnesstickor över kan använda dom till något vettigt.

Har för mig att DDR2 drar mindre ström och är lite billigara att tillverka.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Vissa tycker att tekniken går fort frammåt, o visst gör den det i ett väldigt tempo dessutom. Detta är ju dock bara början, all processorer och grafikkort och minnen och allt annat är ju rena stenåldern vid det här laget om vi blickar 10 år in i tiden, eller varför inte bara 2 år ? :).

Människan har funnits en oändlig period sett från när vi senast uppfann datorn. Inte klokt om man tänker att vi endast tillgång till tekniken i endast dryga 50 år nu. Tänk er 50 år fram i tiden? eller 500 år fram i tiden... etc etc.

Som sagt vi har inte ens sett början av vad som komma skall, och ingen av oss kommer förmodligen heller inte se slutet heller :=), miljoner av generationer o generationer.... jag känner mig rätt obetydlig i sådana enorma tidssammanhang, nån som delar min negativa känsla ?

Det är rätt läskigt om än väldigt underbart Var är vi om 50 år? Då är man "bara" ~70år. Only time will tell.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Jag tror inte de har någon hårdvaru-raidfunktion på själva kretskortet. Att köra mjukvaru-raid0 på dessa är nog förmodligen rätt ineffektivt. Dock om man kopplar in dem till en SATA-kontroller som stödjer RAID borde det fungera utmärkt, dock tror jag det inte är så bra på vanliga moderkort som har rätt sunkiga raid-kontrollerkort.

SCSI? Fibrechannel? Ungefär lika realistiskt som gigalan på ett AsRock

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Gigabyte i-RAM 2 kommer att använda sig av DDR2-typ av minnen samt att ha stöd för SATA-IO vilket betyder att man kan uppnå hastigheter upp till 3 gigabit per sekund. Att i-RAM 2 stödjer SATA-IO är den absolut största nyheten med i-RAM 2 då just gränssnittet var det som begränsade överföringshastigheterna. Vilken RAM-hastighet som stöds får vi inte reda på men troligen handlar det om DDR2-533-minnen.

Hmm, nån som vet vad SATA-IO är, och vad för moderkort/kontrollerkort som stödjer det?
Sata2 klarar väl "bara" 300MB/sek? ... och betyder det här att de stödjer vanligt sata2 också?

Åsså var det RAMvalet då: är verkligen ddr2 det absolut billigaste man kan skaffa?

Nån som vet om det finns extra slöa billiga höglatensminnen att köpa nånstans? (gränssnittet lär ju ändå fortsätta vara flaskhals)

Klart en cool produkt iallafall

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det skulle bara vara dumt att försöka köra någon form av raid på ett sånt här kort. Ska man börja raida så ökar accesstiden alltid en gnutta, och när du har en accesstid på <1ms så är det stor skilnad om kontrollern lägger till en extra ms.
150mb/s, 300mb/s, whatever, det är tillräckligt snabbt för alla behov.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Hmm, nån som vet vad SATA-IO är, och vad för moderkort/kontrollerkort som stödjer det?
Sata2 klarar väl "bara" 300MB/sek? ... och betyder det här att de stödjer vanligt sata2 också?

Åsså var det RAMvalet då: är verkligen ddr2 det absolut billigaste man kan skaffa?

Nån som vet om det finns extra slöa billiga höglatensminnen att köpa nånstans? (gränssnittet lär ju ändå fortsätta vara flaskhals)

Klart en cool produkt iallafall

SATA IO är det korrekta namnet på det uppgraderade SATA-gränssnittet.
SATA2 finns inte på marknaden ännu. Levde själv under den villfarelsen tills för någon vecka sen bara.

on topic: Grymt roligt med en sån. Skulle vart gött om det gick att ha 2Gi-moduler i varje slot bara.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

Dom borde gjord en sånt där i en vanlig hårddisklåda istället så att den hade kunnat placerats som en venlig hårddisk. Lite surt med ett extra PCI-kort.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dool
Dom borde gjord en sånt där i en vanlig hårddisklåda istället så att den hade kunnat placerats som en venlig hårddisk. Lite surt med ett extra PCI-kort.

Att klämma in 8 minnesmoduler på ett kretskort som passar på en 3.5"-plats blir nog väldigt trångt men det gör ju inget att de tar upp en hel 5.25"-plats ( sånna finns det gott om i cm-stacker ).

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Så sant, ca 350-400MByte/s är ju lite i klenaste laget

350MB/s räcker mer än nog. Dagens CPUer klarar inte av att behandla så mycket data/s ändå...

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Vissa tycker att tekniken går fort frammåt, o visst gör den det i ett väldigt tempo dessutom. Detta är ju dock bara början, all processorer och grafikkort och minnen och allt annat är ju rena stenåldern vid det här laget om vi blickar 10 år in i tiden, eller varför inte bara 2 år ? :).

Människan har funnits en oändlig period sett från när vi senast uppfann datorn. Inte klokt om man tänker att vi endast tillgång till tekniken i endast dryga 50 år nu. Tänk er 50 år fram i tiden? eller 500 år fram i tiden... etc etc.

Som en liten jämförelse, läste i senaste Moore (seriös källa...) att om bilar hade utvecklats i samma takt som datorerna skulle en bil idag kosta 250 kr att köpa och gå 100 mil på en liter bensin.

Hur som helst vill jag gärna ha en i-RAM.

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnet
Som en liten jämförelse, läste i senaste Moore (seriös källa...) att om bilar hade utvecklats i samma takt som datorerna skulle en bil idag kosta 250 kr att köpa och gå 100 mil på en liter bensin.

Hur som helst vill jag gärna ha en i-RAM.

Jaaaa! Vart är du i-ram2??? Eller börjar i-ram 3 komma på intåg?
Vill ni på red. kolla upp vad som hänt?

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage