Permalänk
Medlem

namnet på amd!

jag satt och funderade innan lite på att jag ahr en amd 3000+ men varför heter de 3000+ egentligen? och hur förhåller sig namnet till mhz?

Visa signatur

eee 1005ha

Permalänk

Tror att det syftar på ungefärlig prestanda jämfört med intels processorer..

typ AMD 3000+ ~= en Intel på 3.0ghz

Visa signatur

MSI K8N Diamond Plus | AMD Athlon X2 4600+ 2.4ghz | 2048mb ram 2 st Corsair TWINX XMS-512 3200C2 | POV 7800GT 256mb

Permalänk

3000+ är modellbeteckningen, dvs AMD:s egna beteckning på hur den presterar ungefär jämfört med motsvarande Intel-variant. 3000+ innebär alltså att den presterar ungefär som en Intel-processor på 3 Ghz.

AMD har helt enkelt en bättre struktur, som är effektivare per Mhz och gör mer arbete i en sväng, kan man säga. Intel = råstyrka som inte håller i längden, AMD = smartare struktur som kan sköta det mesta med lägre klockfrekvens, och därmed en mer strömsnål CPU som håller sig svalare.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

okej!

ok! tack men jag ar clockat min 3000+ till 2714mhz vad motsvarar det en intel då?
och vad skulle den heta om det vore en amd?:S tack

Visa signatur

eee 1005ha

Permalänk
Medlem

Har för mig att det inte ska vara en jämförelse mellan amd och intel utan istället mellan dom nya processorerna från amd och dom gamla thunderbird:arna. Alltså är en amd 3000+ lika kraftfull som en thunderbird som ligger på 3000Mhz.

Visa signatur

C2Q Q6600 @ 3500Mhz | Gigabit P35 DS4 | OCZ DDR2 PC8500 4096MB Reaper HPC | BFG 8800GT 512 PCX | 2xSamsung SpinPoint F1 750GB| Seagate Baracuda 120Gb 7200rpm 8Mb | Seagate Baracuda 200Gb 7200rpm 8Mb| Samsung SpinPoint T166 400GB| Samsung SpinPoint T166 500GB | Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spunket
Har för mig att det inte ska vara en jämförelse mellan amd och intel utan istället mellan dom nya processorerna från amd och dom gamla thunderbird:arna. Alltså är en amd 3000+ lika kraftfull som en thunderbird som ligger på 3000Mhz.

officiellt, ja. i verkligheten, nej.

om jag inte minns fel så sade amd i pressreleasen att de nya pr-siffrorna skulle jämföras med intels p4. intel gillade inte alls detta, så amd fick gå ut med att de jämförde mot gamla thunderbird.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric

om jag inte minns fel så sade amd i pressreleasen att de nya pr-siffrorna skulle jämföras med intels p4. intel gillade inte alls detta, så amd fick gå ut med att de jämförde mot gamla thunderbird.

Fråga är väl hur de tänker göra nu med Conroe. För det kan väl inte vara så aktuellt att jämföra med T-bird mycket längre till? Sen vetefan hur de räknar på X2: orna. Är det motsvarande singlecore, eller vad?

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
AMD har helt enkelt en bättre struktur, som är effektivare per Mhz och gör mer arbete i en sväng, kan man säga. Intel = råstyrka som inte håller i längden, AMD = smartare struktur som kan sköta det mesta med lägre klockfrekvens, och därmed en mer strömsnål CPU som håller sig svalare.

Där har du väl lite fel i min mening.
Jag ser det så här AMD har råstyrka. Den har starka FPUer och stark decoder. Den äter ooptimerad kod lika bra som optimerad kod nästan. K7 och dess efterföljare är ju ganska kända för att dom gladeligen äter kod lika lätt oavsett hur dålig/bra koden är.

P4 är mer en riktigt klen konstruktion som behöver mycket hjälp. Själva innersta kärnan kring P4 är inte stark alls. Riktigt klen. Får den dåligt optimerad kod går den riktigt sunkigt. Den är däremot byggd så att den lättare får stöd av olika hjälpgrejer. Därför tjänar P4 mer på stora cacher, snabba minnen, optimerad kod, SSE 1-3, hyperthreading, och det behövs även högre frekvens för att kompensera.

Så vi kan säga att AMD har råstarka lite enklare men geniala konstruktioner. Medans P4 också är genial på sitt sätt. I många aspekter mycket mer genial än AMDs prollar. Men grejen är den att dom helt enkelt förlitar sig för mycket på allt krimskrams. Då klarar dom sig inte i längden.

Ett experiment jag skulle vilja göra är att man tar en P4 och en A64 som är likvärdiga i några tunga test. Sen kör man dom på 100MHz DDR Singel channel minne. Man tar även bort all L2 cache utom 128Kb. Och så kan vi deaktivera SSE, MMX och allt sånt på båda. Sen ser vi vad som hänt. A64 kommer ju självklart förlorat i prestanda. Men den utför fortfarande uppgiften hyffsat bra. Den har mer eller mindre blivit som en Duron med inbyggd minneskontroller. Inte alls så pjåkig prestanda. Medans P4an kommer gå från jämbördig till att vara totalt miserabel i jämförelse.

Permalänk
Avstängd

men det kan inte längre stämma eftersom det finns intel processorer som har 2 kärnor eller 64 bitar och 2 mb i chace så det kan ju omöjligt stämma på de äldre processorerna som 3700+ med bara 512 kb chace ocn en kärna!!!

Visa signatur

2.4 ghz - 1.57 gig ram - 200 gig hdd - 6600gt

Permalänk
Avstängd

Då får du jämföra AMDs dualcore med intels P4. Precis som du jämför Sempron mot Celeron.

Permalänk
Medlem

om AMD hade skitit i namn som 3000+ så kommer ju bara okunniga folk som endast räknar efter MHz att välja Intel, eftersom de alltid har högre klockfrekvens...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
om AMD hade skitit i namn som 3000+ så kommer ju bara okunniga folk som endast räknar efter MHz att välja Intel, eftersom de alltid har högre klockfrekvens...

Alltid? Med P4an ja.
Men inte med K7 mot P3. Och kanske inte i framtiden.
Alltid är en väldigt lång tid...

Permalänk
Medlem

Re: okej!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av abramion
ok! tack men jag ar clockat min 3000+ till 2714mhz vad motsvarar det en intel då?
och vad skulle den heta om det vore en amd?:S tack

Prova uAMDtool: http://home.btconnect.com/barneycomputers/amd/tool2a.zip

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Alltid? Med P4an ja.
Men inte med K7 mot P3. Och kanske inte i framtiden.
Alltid är en väldigt lång tid...

Tänkte på nyare cpuer..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Tänkte på nyare cpuer..

Conroe (Intel) som kommer i höst kommer förmodligen ha lägre frekvens än AMDs processorer. Det vet Boris att det kanske händer och det är ganska snart det, det han syftade på.

Permalänk
Medlem

Det kommer att bli jobbigt med namnet för AMD´s prollar om intel kommer att ha lägre frekvens

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Avstängd

AMD står för ''Advanced Micro Divise'' För dom som undrar Men vem vad det som ''kom på Amd''

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
AMD står för ''Advanced Micro Divise'' För dom som undrar Men vem vad det som ''kom på Amd''

Advanced Micro Devices kanske?

Permalänk
Medlem

Ska man ha en spelmaskin idag så bör man kanske vänta på Yonah?

Jag menar varför skaffa en processor som drar mycket ström & utvecklar mer värme bara för lite futtig mer prestanda?

www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2627&p=1

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Jo, men utbudet på grejor som finns till Yonah är så begränsat.
Billigare och enklare att ha en större fläns och fortfarande ha bättre prestanda.
Och det är ju inte så att AMD är varma.
En annan sak med P4 där värmen var ett problem. Men på A64 är inte värmen ett problem så där spelar ju inte den skillnaden lika stor roll helt plötsligt.

Permalänk
Medlem

Begränsat än sålänge, men huruvida det blir något av Yonah får tiden utvisa... men nu trillar argumenten såsom värmeutveckling samt effektförbrukning.. vad händer när (om?) Intel pumpar upp frekvensen på den? Dina farhågor kanske besannas?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Begränsat än sålänge, men huruvida det blir något av Yonah får tiden utvisa... men nu trillar argumenten såsom värmeutveckling samt effektförbrukning.. vad händer när (om?) Intel pumpar upp frekvensen på den? Dina farhågor kanske besannas?

sen kmr väl amd med nåt annat.
känns precis som amd vänder hela marknaden när det gäller processorer.
intel har nästan alltid vart bäst. men inte nu längre, och kmr förmodligen att ta några år till innan intel vänder det hela om dom nu gör de.

hur mycket tror du att yonah prollen kmr att kosta ?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
känns precis som amd vänder hela marknaden när det gäller processorer.
intel har nästan alltid vart bäst. men inte nu längre, och kmr förmodligen att ta några år till innan intel vänder det hela om dom nu gör de.

AMD har varit prestanda-ledande den mesta tiden dom senaste 7 åren.

Permalänk
Medlem

& Intel dom 25 åren innan så nu är det kanske AMD´s tur att leda i 25 år?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
& Intel dom 25 åren innan så nu är det kanske AMD´s tur att leda i 25 år?

Min poäng var att "nästan alltid" är lite fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Min poäng var att "nästan alltid" är lite fel.

Visst är det så, vi lever i nutiden & inte i det förgågna.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless