Permalänk
Medlem

CL2 minne i cl3

Tjoho, hämtade mina corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM idag och enligt komplett och paketet så skall dom gå i cl2, men när jag satte i dom i burken så gick dom automatiskt i cl3 och jag har inte riktigt koll på varför, jag har ett gigabyte GA-K8NF-9 mobo och det har den senaste biosen, dvs f11, varför vill det inte som det skall ?

/mvh lazzen

Permalänk
Medlem

du får antagligen ställa in det manuellt i bioset.. eller med A64 tweaker
mitt gamla GA7 N400 pro2 vägrade låta mig ändra timings

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Provade precis med a64 tweaker och jag ändrade bara ifrån 3 till 2 och det superhängde sig när jag tryckte på set.

Permalänk
Medlem

Har du testat att ändra cas latency:n i bios då?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

jaddå och det verkar vilja lika lite, burken bara startar om och vill inte alls.

Permalänk
Medlem

Prova höya volten lite, typ till 2.75.Fikk gjöra så me mina twinmos twister för attt dom skulle gå i c2.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Avstängd

en fråga vad är c2/3 igenteligen?? och hur vet jag att mina nya ram till den bärbara går i c2 som dom skall (har fått uppfattningen av ju lägre desto bättre)

och ändrar detta värde sig efter det sämre i datorn liksom dess klockfreqvens gör
tex trycker i 400 och har kvar mina 333 så går hela huset i 333...

ursäktra för dålig och osammanhängandee stavning. sitter på jobbet och har inte all tid i världen att skriva m.m

tack

EDIT:
vad menas även med tex 3-3-3-8 osv???

har beställd detta (KVR333X64SC25/512) http://www.webhallen.com/prod.php?id=37316
funderar på att köpa till 1gb sen när jag får råd så vet någon var man kan få billiga 1gb ram av samma bra/dåliga kaliber som dessa är???

obs bärbar (sodimm 200pin)

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
en fråga vad är c2/3 igenteligen?? och hur vet jag att mina nya ram till den bärbara går i c2 som dom skall (har fått uppfattningen av ju lägre desto bättre)

och ändrar detta värde sig efter det sämre i datorn liksom dess klockfreqvens gör
tex trycker i 400 och har kvar mina 333 så går hela huset i 333...

ursäktra för dålig och osammanhängandee stavning. sitter på jobbet och har inte all tid i världen att skriva m.m

tack

EDIT:
vad menas även med tex 3-3-3-8 osv???

har beställd detta (KVR333X64SC25/512) http://www.webhallen.com/prod.php?id=37316
funderar på att köpa till 1gb sen när jag får råd så vet någon var man kan få billiga 1gb ram av samma bra/dåliga kaliber som dessa är???

obs bärbar (sodimm 200pin)

I FAQ står allt om latenser

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

Re: CL2 minne i cl3

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzen
Tjoho, hämtade mina corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM idag och enligt komplett och paketet så skall dom gå i cl2, men när jag satte i dom i burken så gick dom automatiskt i cl3 och jag har inte riktigt koll på varför, jag har ett gigabyte GA-K8NF-9 mobo och det har den senaste biosen, dvs f11, varför vill det inte som det skall ?

/mvh lazzen

Om du startar cpu-z så kan man se att dom är specade till cl2 i 133 mhz, men cl 2.5 skall gå fint att ändra till i bios.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Mina ADATA budgetminnen stod specade som CL2.5 hos db.com, men sen när jag kollar SPD-tabellen så är de bara specade till CL3 i DDR400, i DDR333 är de däremot specade till CL2.5.

Det hindrade mig dock inte från att mantuellt ändra till CL2.5 i bios, för de fungera finemang i det läget (till en viss och väldigt tidig gräns i fsbn..)

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

prova me o köra dom i 2,5 3 3 7 de ska funka om du höjer volten till 2,8 ser att du har ett gigagite o de är inte så snällt på oc så tror de finns i bios att du kan sätta minnena som bh 5or så gör de o öka voltan de du kan mina twinmos bh5or tog allt av de kortet ps de ligger på sidan nu köpte asus a8n-e istället

Visa signatur

sgas