250GB hårddisk-roundup

Permalänk
Melding Plague

250GB hårddisk-roundup

<font style="font-size: 10pt"><b>250GB hårddisk-roundup</b></font> <small class="small">fredag 3 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
StorageReview har testat fem hårddiskar på 250GB med SATA-gränssnitt från de fem största tillverkarna; Seagate, Western Digital, Hitachi, Maxtor och Samsung. Testet är omfattande och består förutom av en drös prestandatester, även mätningar av ljudnivån och strömförbrukning.
<br />
<br /><i>”As of this writing, the 250 gigabyte capacity point represents a sweet spot at which consumers receive the most space per dollar spent. All five major SATA manufacturers offer a 250 GB model with a street price that hovers around $100.”</i>
<br />
<br />Läs roundup:en hos <a href="http://www.storagereview.com/articles/200601/250_1.html" target="_blank">StorageReview</a>.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt att jag valde en samsung till min tysta dator......

Permalänk

En väldigt intressant grej som man ser i de flesta av testerna är att HDn är bättre UTAN NCQ än med, undrr vad det beror på.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
En väldigt intressant grej som man ser i de flesta av testerna är att HDn är bättre UTAN NCQ än med, undrr vad det beror på.

Inte när det är flera samtidiga processer som använder hårddisken.

Från sista sidan i artikeln:

Citat:

The Caviar is the only review drive that does not offer NCQ - while this is no drawback in single-user applications, the drive's scores suffer under multi-user patterns.

Visa signatur

Test

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamblor
Inte när det är flera samtidiga processer som använder hårddisken.

Från sista sidan i artikeln:

Ne men i dom flesta av testerna, som spel och officeapps. så var det bättre utan, alltså, så länge dom inte sitter i typ en server så bör amn inte ha NCQ på.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Orkar du inte läsa testet? Här får du en minisammanfattning:

Hitachi Deskstar T7K250: The Deskstar 7K500 is easily the fastest 7200 RPM drive around.

Maxtor's drives tend to enjoy a cost advantage.

Samsung SpinPoint P120: placing near the top in both the Office and High-End tests.
The SpinPoint's noise levels and power consumption are among the best around.

Seagate Barracuda 7200.9: Cuda is a relatively poor performer.

Western Digital Caviar WD2500KS: Offers above-average performance and offers the coolest overall operation.

Absolute fastest? Hitachi.
Least expensive? Maxtor.
Quietest? Samsung.

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Medlem

Kör enbart med Hitachi och det är super fina grejor. Seagate har i mina ögon gått ner väldigt mycket. Dom är inte tysta och deras prestanda är inte övertygande. Måste säga att jag är besviken lite. Samsung är kandidat nr.2 har ifs en 300gb Samsung som är en kanon HD. Maxtor är inte mitt första eller andra val. Sist jag skulle välja är Western Digital (förutom Raptorn som enastående disk).

1. Hitachi SATA
2. Samsung ATA

Så är min inköpslista när jag handlar HD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Kör enbart med Hitachi och det är super fina grejor. Seagate har i mina ögon gått ner väldigt mycket. Dom är inte tysta och deras prestanda är inte övertygande. Måste säga att jag är besviken lite. Samsung är kandidat nr.2 har ifs en 300gb Samsung som är en kanon HD. Maxtor är inte mitt första eller andra val. Sist jag skulle välja är Western Digital (förutom Raptorn som enastående disk).

1. Hitachi SATA
2. Samsung ATA

Så är min inköpslista när jag handlar HD.

Jag trodde Samsung inte hade större hårddikar än 250 GB? Vad har du för modell? Jag har Samsung som första val numera. Både relativt tysta och har hög transfer rate vilket är bra när jag videoredigerar. De är också lite billigare än konkurrenterna vilket gör dem prisvärda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
1. Hitachi SATA
2. Samsung ATA

Så är min inköpslista när jag handlar HD.

Kan bara hålla med, dock inte av samma skäl som du..

Fint också att se den lilla kängan till folk som tjatar om Seegaste 5-års garanti; "While we do not necessarily believe that a longer warranty automatically translates into a more reliable product, it is clear that many readers do"

Det är tröttsamt att höra det tjatas om garantin när den i verkligheten är så litet värd. Kul att få en ny drive om allt ditt data är borta.. En splitter ny 30-giggare... Vad ska man med den till?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Jag trodde Samsung inte hade större hårddikar än 250 GB? Vad har du för modell? Jag har Samsung som första val numera. Både relativt tysta och har hög transfer rate vilket är bra när jag videoredigerar. De är också lite billigare än konkurrenterna vilket gör dem prisvärda.

Sata är kanske upp till 250gb men IDE/ATA så har dom 300gb HD.

Permalänk
Medlem

Där blev Samsung min nya favorit. Genomsnitt bättre prestanda än Seagate, drar bland 250GB nästan minst energi och låter minst av de testade diskarna.

Iofs så skall man inte dra slutsatser bara på ett test men storage review brukar man kunna lita på.

Permalänk
Medlem

Instämmer med DualCore och lincoln.. Hitachi gör underbara hårddiskar, för min egen del så är det dessa som har fungerat längst. Hade två WD diskar som krashade förra året. Så någon sådan blir det inte mer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffy
Iofs så skall man inte dra slutsatser bara på ett test men storage review brukar man kunna lita på.

Sen kan man ju alltid kolla på exempelvis SilentPCReviews där man både på hemsidan och på forumet rekommenderar just Samsung-diskar bland de 3,5"-diskar som fortfarande tillverkas.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem

Sant, Seagate tappade stinget totalt när de införde SATA (inte för att SATA har något med ljudnivåer att göra men för Seagate blev det så).

Samsung är det enda valet för en _tyst_ burk. Om man vill ha en modern 3,5" hårddisk.

Permalänk