Permalänk
Medlem

Har skaffat SCSI...

Hejsan,

Jag håller på att bygga ett nytt system som skall bestå av bland annat 2 st 36GB Ultra320 10000RPM SCSI diskar i RAID0. Mitt SCSI kort är ett Adaptec 29320-R.
Har testat att koppla in detta i min nuvarande dator i en vanlig PCI plats, mest för att testa osv. Det fungerar bra, men nu när mobot skall köpas till det nya systemet ser jag att det är att föredra att ha en 64-bitars PCI plats, eller PCI-X som det verkar heta.

Nu kommer vi till mitt problem/fråga. Vad kan man föredra att köpa för moderkort till denna setup, (processorn är en AMD Opteron 146) så dvs socket 939. Det måste som sagt vara stöd för denna snabba 64-bitars PCI.

Jag har letat runt på nätet en hel del men jag verkar inte hitta något mobo för socket 939 som stöder detta. Är det märkbart prestandabortfall när man har den i en "vanlig" pci-plats?

Hoppas ni förstått mig korrekt rätt

Tack

Permalänk
Medlem

pci-x är väll samma som pci-express?
isf kan du köpa ett vanligt mobo med dubbla pci-express portar (ifall du har pci-express på graffet)

Tips: DFI Lanparty Ultra-D

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
pci-x är väll samma som pci-express?
isf kan du köpa ett vanligt mobo med dubbla pci-express portar (ifall du har pci-express på graffet)

Tips: DFI Lanparty Ultra-D

PCI-X är inte samma som PCI-e

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
pci-x är väll samma som pci-express?
isf kan du köpa ett vanligt mobo med dubbla pci-express portar (ifall du har pci-express på graffet)

Tips: DFI Lanparty Ultra-D

Tjena

Var det så enkelt? Grafikkortet är pci-express, ja. Så om man köper sig ett SLI moderkort dvs med 2 st PCI-E platser så kan man alltså sätta detta Adaptec-kontrollerkort i den andra porten?

Kalasbra, vilken tur man kan ha, tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

DFI LP Ultra-D stödjer inte PCI-X. PCI-X är en snabbare PCI-slot (bredare och högre frekvens 64-bit och mellan 66-133MHz beroende på spec), PCI-Express är ett helt annat gränssnitt.

Tips: Det jag kan rekommendera är ett serverkort för sockel 940 (inte din Opteron för 939 dådå, byt cpu) exempelvis Tyan K8WE. Finns nog inte med PCI-X på singlecpu brädor. Serverkort eller kör på 32bitars 33MHz PCI 2.2 är nog de enda alternativen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
PCI-X är inte samma som PCI-e

Du hant skriva innan jag postade.

Frågan återstår i så fall.... vilket moderkort behöver jag för att kunna använda följande konfiguration

amd socket 939 med pci express och pci-x

Hoppas nån kan hjälpa mig med detta

Citat:

DFI LP Ultra-D stödjer inte PCI-X. PCI-X är en snabbare PCI-slot (bredare och högre frekvens 64-bit och mellan 66-133MHz beroende på spec), PCI-Express är ett helt annat gränssnitt.

Tips: Det jag kan rekommendera är ett serverkort för sockel 940 (inte din Opteron för 939 dådå, byt cpu) exempelvis Tyan K8WE. Finns nog inte med PCI-X på singlecpu brädor. Serverkort eller kör på 32bitars 33MHz PCI 2.2 är nog de enda alternativen.

Jaha, det var ju typiskt, man tycker ju att man borde ha kollat upp detta innan man införskaffade prylarna

Du verkar ju för övrigt väldigt kunnig, har du någon aning om hur mycket prestandabortfall det är om jag nu tvingas köra på en 32-bit plats? hälften? dvs Ultra160? Känns inte frestande att byta processor eftersom jag nyligt införskaffat denna 146'a och tänkt klocka och så.
Vilket bakslag. Finns alltså _inga_ socket939 som har både pci-x och pci-e?

Permalänk
Medlem

Fanns ett visst faktiskt, det är dock nytt och inte i lager än, ett serverkort för Opteron 100 från Supermicro med serverworks chipset och kostar fläsk. Det har dock ingen slot för grafikkortet, varken AGP eller PCIe x16

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317307

Permalänk
Medlem

Mig veterligen så finns det inga 939-brädor med PCI-X. PCI-X används i regel i servrar och inte i vanliga surf/spelburkar. Om du prompt skall köra två snabba diskar i RAID0 så kan du ju alltid överväga WD Raptor (SATA) istället. Dom snurrar oxå i 10000RPM och jag tror inte prestandad kommer att skilja sig så mkt vid en jämförelse.

Duedate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
PCI-X är inte samma som PCI-e

Jag skrev "?" för att jag inte var helt säker... Alla kan ha fel ibland...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Duedate
Mig veterligen så finns det inga 939-brädor med PCI-X. PCI-X används i regel i servrar och inte i vanliga surf/spelburkar. Om du prompt skall köra två snabba diskar i RAID0 så kan du ju alltid överväga WD Raptor (SATA) istället. Dom snurrar oxå i 10000RPM och jag tror inte prestandad kommer att skilja sig så mkt vid en jämförelse.

Duedate

Om jag raidar mina diskar på en vanlig pci plats, vart tror du jag hamnar i prestanda mot raptor-raid? har fått diskarna billigt och håller mig till dom om skillnaden inte blir för stor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
Jag skrev "?" för att jag inte var helt säker... Alla kan ha fel ibland...

Jag vet (det har jag också ibland ).
Du behövde inte påpeka att du skrev "?"

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
Jag skrev "?" för att jag inte var helt säker... Alla kan ha fel ibland...

Du kan ju inte kritisera honom för att han svarade på din fråga

dt52810:

PCI-X är iaf enbart för serverbruk så moderkorten designas därefter, som du ser i Petterks länk...
Du har nog inget val än att köpa ett 939 kort med vanlig PCI slot (32 bitars), vare sig du får prestandaförslust eller inte... Men några 50% rör det sig absolut inte om.

Permalänk
Medlem

Hhum... Rent teoretiskt.

PCI, 1,06 gb/s
PCI-E x1 2gb/s
AGP 2,1 gb/s
PXI-X 66 4,3 gb/s (även känd som Fast/Wide 64 bit PCI (PCI-X 1.0/2.0 standard))
AGP x2 4,3 gb/s
PCI-E x4 8 gb/s
PCI-X 133 8,5 gb/s (PCI-X 1.0/2.0 standard)
AGP x4 8,5 gb/s
PCI-E x8 16 gb/s
PCI-X 266 17gb/s (PCI-X 2.0 standard)
AGP x8 17gb/s
PCI-E x16 32gb/s
PCI-X 533 34 gb/s (PCI-X 2.0 standard)

Mm.. Gigabit / sec visst ser det mycket ut? ;- )

I alla fall. med standard 33Mhz PCI kommer du MAX få ut 133mB/s, altså, 1,06 gb/s, PCI-X 133, som är 29320-R kortets naturliga milja, erbjuder bara 8'a gånger mer bandbredd. sån tur är, om jag förstår det rätt, kortet i sig begränsat till 2,56 gb/s per kanal, och det är ett enkanals kort... altså, lite besvärlig matte här, men runt 41% av "normalprestandan" ska du kunna komma upp i, på en vanlig PCI plats.

Sett ur ett bandbredds perspektiv, skulle det vara smartare att raida 2 raptordiskar på den integrerade kontrollern på moderkortet (1,5 gb/s)

Ta da... Hoppas denna uppvisning i meningslöst vetande gjort nån glad.
Jag fylde på med en del värden som kanske inte är helt relevanta, men de kom med av bara farten.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Du behövde inte påpeka att du skrev "?"

Jag var trött och är nog ännu tröttare nu, jag borde gå och lägga mig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Du kan ju inte kritisera honom för att han svarade på din fråga

vem kritiserade vem? om du syftar på mej, så var det då verkligen inte menat som kritik

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Det intressanta när det gäller dina SCSI-diskar är hur mkt dom kan leverera rent praktiskt i en RAID0-konfiguration. Det är ju i regel diskarnas mekanik som är flaskhalsen och inte bussen. Leta upp lite teknisk information om diskarna och räkna lite på det.

Duedate

Permalänk
Medlem

Är det verkligen överföringshastigheten du är ute efter?
Eller vi du ha ett snabbt och rappt system?

Du får högre access tid till diskarna om du raidar dem, än om du kör dem var för dig.

//Magnus

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Är det verkligen överföringshastigheten du är ute efter?
Eller vi du ha ett snabbt och rappt system?

Du får högre access tid till diskarna om du raidar dem, än om du kör dem var för dig.

//Magnus

Ehrm, access tiden är väll den samma med SCSI och något lägre med IDE/S-ATA, pga att SCSI diskarna synkar rotation. Däremot får du rappare läs-hastighet (skrivhastigheten brukar inte påverkas särskillt mycket).

Kör på PCI bussen, systemet kommer kännas rappt och ge bra respons. Det är inte så att du kommer köra den som databas eller stormail esrver så du har sjuka mängder I/O trafik. PCI bussen hanterar generellt all diskhantering som gemene hemmaanvändare gan ge den.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Hhum... Rent teoretiskt.

PCI, 1,06 gb/s
PCI-E x1 2gb/s
AGP 2,1 gb/s
PXI-X 66 4,3 gb/s (även känd som Fast/Wide 64 bit PCI (PCI-X 1.0/2.0 standard))
AGP x2 4,3 gb/s
PCI-E x4 8 gb/s
PCI-X 133 8,5 gb/s (PCI-X 1.0/2.0 standard)
AGP x4 8,5 gb/s
PCI-E x8 16 gb/s
PCI-X 266 17gb/s (PCI-X 2.0 standard)
AGP x8 17gb/s
PCI-E x16 32gb/s
PCI-X 533 34 gb/s (PCI-X 2.0 standard)

Mm.. Gigabit / sec visst ser det mycket ut? ;- )

I alla fall. med standard 33Mhz PCI kommer du MAX få ut 133mB/s, altså, 1,06 gb/s, PCI-X 133, som är 29320-R kortets naturliga milja, erbjuder bara 8'a gånger mer bandbredd. sån tur är, om jag förstår det rätt, kortet i sig begränsat till 2,56 gb/s per kanal, och det är ett enkanals kort... altså, lite besvärlig matte här, men runt 41% av "normalprestandan" ska du kunna komma upp i, på en vanlig PCI plats.

Sett ur ett bandbredds perspektiv, skulle det vara smartare att raida 2 raptordiskar på den integrerade kontrollern på moderkortet (1,5 gb/s)

Ta da... Hoppas denna uppvisning i meningslöst vetande gjort nån glad.
Jag fylde på med en del värden som kanske inte är helt relevanta, men de kom med av bara farten.
B!

Skönt med någon som kan tänka kl: 01 på natten
Det jag sa om att det inte rörde sig om 50% prestandaförlust vägde jag bara 64bitars hantering mot 32 och tänkte inte ens på bushastigheterna
Men som sagt, skönt me någon som va hemma

Permalänk
Medlem

Frågan är bara hur stor betydelse man ska tillmäta det över huvudtaget. Har han fler PCI enheter, kan scsi'n få nog så trångt om bandbredd. (tex integrerade lan, usb, osv som hänger på pci, och inte nordbryggan) Annars är det nog ganska ointressant. Visst får han ut nog ur diskarna för att fylla pci'n, men om det är så pass mycket att han skulle märka någon skillnad med bara två diskar är tveksamt. Fler diskar är ganska meningslöst, om han inte investerar i ett PCI-X moderkort, eller PCI-E scsi kort. Gigantisk flaskhals.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Discokungen

Kan SCSI-diskarna verkligen utnyttja 8,5 Gbit/s? Annars finns ju valet att gå på en serverbräda med SCSI direkt men då behövs inte SCSI-kortet.. Jag hade nog kört på en 939-bräda och levt med prestandaförlusten. Du kommer få fett snabb "hårddisk" i vilket fall som helst och garanterat få mer burst speed än jag får (153MB/s)

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Nja, om du läser mitt inlägg ser du att 29320-R kortet är begränsat till 2,56 gb/s, vilket altså är MAX bandbredd kortet klarar av att hantera. Om vi förutsätter 70mB/s max transfer / disk, helt enkelt eftersom vi inte vet exakt vilka diskar han har, ger det, 4 diskar, utan fyllnad, 5 så korkar det igen.

Räknar vi med samma teoretiska max överföring, korkar de 2 han har, igen redan, eftersom PCI'n MAX klarar 133mB/s ... (1.06gb/s)

Detta medans den integrerade Sata oftast har tillgång till mer bandbredd, speciellt på PCI-X/PCI-E moderkort... Kontentan altså? Jag tror inte han får nån fantastisk burst/max transfer. Däremot kan han få sjysta söktider, utan att behöva kasta bort det han redan har fått tag i.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Hhum... Rent teoretiskt.

PCI, 1,06 gb/s
PCI-E x1 2gb/s
AGP 2,1 gb/s
PXI-X 66 4,3 gb/s (även känd som Fast/Wide 64 bit PCI (PCI-X 1.0/2.0 standard))
AGP x2 4,3 gb/s
PCI-E x4 8 gb/s
PCI-X 133 8,5 gb/s (PCI-X 1.0/2.0 standard)
AGP x4 8,5 gb/s
PCI-E x8 16 gb/s
PCI-X 266 17gb/s (PCI-X 2.0 standard)
AGP x8 17gb/s
PCI-E x16 32gb/s
PCI-X 533 34 gb/s (PCI-X 2.0 standard)

Mm.. Gigabit / sec visst ser det mycket ut? ;- )

I alla fall. med standard 33Mhz PCI kommer du MAX få ut 133mB/s, altså, 1,06 gb/s, PCI-X 133, som är 29320-R kortets naturliga milja, erbjuder bara 8'a gånger mer bandbredd. sån tur är, om jag förstår det rätt, kortet i sig begränsat till 2,56 gb/s per kanal, och det är ett enkanals kort... altså, lite besvärlig matte här, men runt 41% av "normalprestandan" ska du kunna komma upp i, på en vanlig PCI plats.

Sett ur ett bandbredds perspektiv, skulle det vara smartare att raida 2 raptordiskar på den integrerade kontrollern på moderkortet (1,5 gb/s)

Ta da... Hoppas denna uppvisning i meningslöst vetande gjort nån glad.
Jag fylde på med en del värden som kanske inte är helt relevanta, men de kom med av bara farten.
B!

Först vill jag tacka er alla för hjälpen vilket var massiv och rapp Insåg att jag har mycket att sätta mig in i. (Mycket kompetens här må jag säga)

Jag har dessa diskar: HP-Compaq, Hard Drive BD03686223 286713-B22 289041-001 36.4GB U320 10K 80 pin.
Har tyvärr ingen vettig länk med specs ty jag har inte hittat nått, inte ens hur man jumprar dom. (Jag kan inte nått om Scsi mer än att det snurrar och låter en del)

Kommer att ha kvar grejjorna om jag inte lyckas byta bort med nått vettigt men oddsen för det är juh lite tveksamma.

Ett annat problem är att i kortets bios så hittar det diskarna men dom kommer ej upp som raidbara enheter. Kortet har ID7 diskarna ID0 och ID1, dom sitter på samma kabel i LVD/SE kontakten. Det sitter inga jumprar på diskarna vilket det säkert måste men det vet jag 0 om.
Finns det nån pedagogisk sida eller nått liknande med hjälp för sånna som mig?

Tack än en gång för eran stora hjälp

Permalänk

En mycket intressant och nyttig tråd som även är bra för mig som ska skaffa SCSI. Jag har faktiskt själv fått en hel del svar på detta. Tack.

Permalänk
Medlem

Enligt manualen ska det bara vara till att sparka i alla grejerna, och hoppa in i biosen på kortet. Under "Configure/View HostRAID Settings" ska dina alternativ för raid ligga. saxat ur manualen:

Citat:

Note: HostRAID must be enabled for the Configure/View
HostRAID option to appear on the Main Options menu.

Om jag förstår det rätt, ska du in i det menyvalet, och trycka C för att skapa en raid array. Du måste ha minst 2 diskar som inte är i någon array sedan tidigare.

Manualen kan kanske vara till mer nytta, det känns som om den hoppar lite fram och tillbaka, men jag kanske bara är trött... Här är en direktlänk till PDF'en i alla fall. (högerklicka och välj spara som, så slipper du sitta o vänta på att adaptec ska trycka över pdf'en innan fönstret blir till nån nytta. Deras uppload studsar rätt friskt har jag märkt.)

Är för övrigt ett rätt kul kort det där, faller andan på att ge bort det, så ropa ;- )
Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.