Permalänk
Medlem

Asus A8N-SLI Premum biosproblem.

Har nu i över ett halvår kört med originalbios, dvs 1005 till min bräda utan några stabilitetsproblem alls. Men eftersom jag snart ändå tänker övergå till dualcore, formatera om burken etc så tänkte jag att det var lika bra att slänga in nyaste bios. Sagt och gjort så slänger jag in bios 1009 som är nyaste officiella.

Därefter börjar en rad mystiska problem. Det första som händer är att min USB-mus inte känns igen, så jag måste konvertera den till PS2 och köra den brevid mitt PS2-tangentbord. Mängder av stabilitetsproblem uppstår också och jag märker hur datorn då och då fryser till i kanske 5-10 sekunder. Program slutar svara några gånger om dagen.

Ser också i CPU-Z hur min Vcore flaxar som besatt, hoppar 0,02V oavsett om jag kör undervoltat eller ej.

Är det fler som haft problem med det bioset? Har flashat in 1011.1-beta nu, ser att Vcore fortfarande inte är stabilt, men jag testar ett tag till och i värsta fall får jag väl gå tillbaka till 1005 igen.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Är inte Premiun samma som Deluxe fast med heatpipe????Trodde inte det var något annat som skiljde?? Jag har deluxe och kör 1016 så kolla upp det!!
EDIT:: My misstake-Det är inte samma jag var inne på komplett och kollade och det verkar skila rätt mycket!! Testa flasha tillbaka den galma bios blir det stabilt igen så kör med den tills du kan hitta en stabil nyare bios!!

Permalänk
Medlem

Ska utvärdera 1011.1 nu ett tag och se om det fungerar, fungerar inte det ska jag nog testa något bios mellan 1005 och 1009 om det finns. 1007 borde ju finnas och det kanske är bättre.

Lustigt att bios kan vara så pass groteskt mycket sämre. Eftersom jag hade tänkt övergå till dualcore inom en snar framtid får jag hoppas att 1005 stödjer det ifall jag måste gå så långt tillbaka.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Jag kör med bios 1009 på mitt Sli premium utan problem. har haft den bios versionen sen strax efter den släptes som icke beta version.

Jag har kör inte min mus via USB så det felet har jag inte testat. Men min vcore är stabil den flaxar ingenting vad jag kan se.

Jag hade tidigare problem med att min dator frös vid olika tillfällen det blev bättre av att byta en sata kabel från MB till HD och flasha nyare bios jag vet inte vilket som gjorde att det blev bättre eftersom båda gjordes samtidigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk

Jag kör 1009.004 funkar utan problem förutom att mina hårddiskar inte hittas i biosen.. :S

Visa signatur

533 mhz Celeron|64 MB Ram|32 MB delat videominne|20 GB HDD|Cd-RW|DVD Rom

"Please quote me for replies"

Permalänk
Medlem

Har du innstallert chipset driver 6.65 eller nyere? Du kan laste ned fra Asus sin hjemmeside eller fra nvidia hjemmeside.

Permalänk
Medlem

du bör ha senaste mkortdrivar omde ska funka ta hem 6.70 från guru3d com så fixar du de har själv ett a8n-e med ultra kretsar men bios 1010 funkar

Visa signatur

sgas

Permalänk
Medlem

Har 6.70 nu.. installerade dem för för några dagar sedan. Det har dock fungerat klockrent med 1005 tillsammans med 6.66 (tror jag det var).

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Heyy där!.. Det är så att jag har själv haft ett litet problem med min Premium!, Det är så att både mus och tangentbort kan ikke sitta i samma rad av USB2.0 Då blir det så att du får IRC problem i kontakt mässigt där porten sitter! och bråkar om vem som bestämmer!.. Men testa med att du sätter mösen och tagnentbordet i rad av USB:n efter varandra på höger sida för de har faktiskt funkat för mig!.. Jag har en processor AMD 64 4000+

Visa signatur

ASUS P5E3 |Q6600@3.0GHz| Crosair Extreme 1800Mhz CAS8 2GB | ATI HD4870 1024MB| Orginalfläkten.

Permalänk
Medlem

Tangentbordet är PS2 medans musen är USB.

Har dock fått igång musen igen, med bios 1011.1

Det fungerade lustigt nog inte första uppstarten, men jag bytte usb-port och bootade om, då fungerade den.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.