Permalänk
Medlem

Val av moderkort, hjälp!

Jag behöver hjälp med val av ett moderkort. Kortet skall sitta i en dator som skall användas för att spela in/göra musik på. Det skall vara s939. Vad som är viktigt är att det skall vara stabilt. Det behöver inte kunna klocka eller ha SLI eller CROSSFIRE men gott om USB, PCI platser och liknande godis.

Tack på förhand
Domini

Visa signatur

/ Domini

Permalänk
Hedersmedlem

ASRock S939 Dual eller Asus A8N-E är två ganska prisvärda kort. Om de duger eller inte beror ganska mycket på vilket "godis" du behöver; ofta är korten med extra mycket sånt de dyrare SLI-varianterna.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Hmm ok. Kanske får blir ett av de dyrare då.

Vilket är stabilast i så fall, MSI, Abit, Asus. DFI finns som bekant med men det känns som det är för avancerat för ändamålet. Asus tar du som exempel Vicotnik, är dem stabilast?

De skillander som jag ser mellan de olika korten i toppen är antalet pci-e med 16x. De billigare har en medan de dyrare har två. Rent allmänt verkar det som fler pci-e platser med höga hastigheter finns i de dyrare modellerna. Finns där några andra tydliga skillnader?

Visa signatur

/ Domini

Permalänk
Hedersmedlem

Val av moderkort är mycket av en smaksak. Jag gillar Asus moderkort, de har för mig funkat bra. De har oftast inte de allra bästa överklockningsmöjligheterna men gör i allmänhet stabila kort. Asus A8N32-SLI Deluxe är det absoluta hi-end-kortet från Asus. Det har dubbla PCIe x16 (vilket är ordentligt overkill, speciellt då SLI inte är speciellt imponerande öht ) och ska tydligen vara byggt för att vara extra strömsnålt. Det har även en trevlig heatpipe-kylning. Jag själv håller på att byta upp mig till ett sånt kort (fick mitt nuvarande A8N-SLI Deluxe sålt till ett bra pris) och jag byter mest för heatpipekylningen och även för snacket om att det ska vara strömsnålt.

Det är ett hysat pris på det kortet på Datorbutiken denna vecka, 1850kr, vilket egentligen är för mycket pengar trots att det är ett nedsatt pris. Man får mer för pengarna ifall man väljer ett A8N-E. Men ifall inte det kortet har nog med features kanske A8N32-SLI Deluxe kan vara ett alternativ. Dyrt, men som sagt får man en hel del extra jämfört med A8N-E.

Jag är mest påläst på Asus kort. Nån annan kanske vet något passande kort från någon annan tillverkare, som erbjuder lite mer features än A8N-E men som ändå är billigt, kanske utan SLI?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Jag ska också köpa kort i dagarna och funderar på Asus A8N-E. Men så har vi ju också
Asus A8N-SLI och Asus A8N-SLI SE. Alla dessa tre kort ligger inom en 170 kronors gräns. Vilket ska jag då välja?? A8N-SLI verkar vara lika bra som A8N-E fast med SLI (o fan ) och firewire.
Har dock läst att fläkten till nordbryggan ska väsnas men det kanske också gäller A8N-E!?! Någon som vet?

Beslutångest... ja... A8N-SLI kostar som sagt bara 170kr mer, men det gör en samtidigt lite misstänksam. Ska jag köpa A8N-E eller A8N-SLI?

Det blir ett av dessa eftersom deras busshastighet ligger på 2Ghz och jag ska ha en AMD San Diego 3700+ som har den busshastigheten.

Visa signatur

| E6850 | Scythe Ninja | AsusP5q-Pro| XFX 8800GT XT[/url] | 2GB Corsair XMS2 | Antec P180 | Nesteq 520W | Samsung 245B |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krissttoffer
Jag ska också köpa kort i dagarna och funderar på Asus A8N-E. Men så har vi ju också
Asus A8N-SLI och Asus A8N-SLI SE. Alla dessa tre kort ligger inom en 170 kronors gräns. Vilket ska jag då välja?? A8N-SLI verkar vara lika bra som A8N-E fast med SLI (o fan ) och firewire.
Har dock läst att fläkten till nordbryggan ska väsnas men det kanske också gäller A8N-E!?! Någon som vet?

Beslutångest... ja... A8N-SLI kostar som sagt bara 170kr mer, men det gör en samtidigt lite misstänksam. Ska jag köpa A8N-E eller A8N-SLI?

Det blir ett av dessa eftersom deras busshastighet ligger på 2Ghz och jag ska ha en AMD San Diego 3700+ som har den busshastigheten.

Det är samma kylning på alla dessa kort vad jag vet.

Angående busshastigheten så är den samma på alla S939-kort, så det är inte ett argument för just dessa kort.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Det är samma kylning på alla dessa kort vad jag vet.

Angående busshastigheten så är den samma på alla S939-kort, så det är inte ett argument för just dessa kort.

Om du tex tittar på detta kortet http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASA8N-SLIPRE så står det "max busshastighet 1 Ghz" precis som på ett par andra kort med S939, men de kort vi nämnt tidigare som tex, http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASA8N-E , så står det "max busshastighet 2 Ghz". Vad innebär då detta?? Fick för mig att detta var högsta hastigheten på FSB som stöds, och det vore ju rimligt (tyckte jag) att det var så eftersom de olika processorerna till S939 har olika hastigheter på sin busshastighet ... men som sagt, jag är nybörjare så berätta gärna för mig vad de olika gränserna på busshastigheter innebär så att jag kan göra ett kvalificerat val

Visa signatur

| E6850 | Scythe Ninja | AsusP5q-Pro| XFX 8800GT XT[/url] | 2GB Corsair XMS2 | Antec P180 | Nesteq 520W | Samsung 245B |

Permalänk
Medlem

ASRock 939Dual-Sata2

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krissttoffer
Om du tex tittar på detta kortet http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASA8N-SLIPRE så står det "max busshastighet 1 Ghz" precis som på ett par andra kort med S939, men de kort vi nämnt tidigare som tex, http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASA8N-E , så står det "max busshastighet 2 Ghz". Vad innebär då detta?? Fick för mig att detta var högsta hastigheten på FSB som stöds, och det vore ju rimligt (tyckte jag) att det var så eftersom de olika processorerna till S939 har olika hastigheter på sin busshastighet ... men som sagt, jag är nybörjare så berätta gärna för mig vad de olika gränserna på busshastigheter innebär så att jag kan göra ett kvalificerat val

Beror på hur man väljer att räkna. Det är samma busshastighet på de båda korten. Bussen är 200 MHz x 5 och sen DDR på det. Sen är det full duplex dessutom om jag inte har fel.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Det innebär ju att datorbutiken inte är konsekventa i sina specifikationer då eller... i så fall mycket störande...

Visa signatur

| E6850 | Scythe Ninja | AsusP5q-Pro| XFX 8800GT XT[/url] | 2GB Corsair XMS2 | Antec P180 | Nesteq 520W | Samsung 245B |