Permalänk
Medlem

Opteron 165, köpa eller inte köpa?

Nu har jag hittat en butik som säljer en Opteron 165 dualcore och vad jag har hört så skall man kunna klocka denna som en 4800+ x2? Stämmer det? Och går det med endast luftkylning, eller vad mer behövs?

Jag står nämligen i tankar inför ett nytt köp och undrar om jag skall ta en opteron eller en 4400+ x2. Jag kommer spela, men även göra andra saker, men spela främst. Gör jag rätt om jag väljer 165?

Sedan har jag hört att det finns ett nr eller produktgrej angivet på dessa, om jag får ett dåligt sådant, är det lika bra och slänga den då eller? (0511 eller vad det kallas... )

Visa signatur

DELL XPS, 2.13 ghz, 1024 553mhz, geforce 6800 go ULTRA, 60GB 7200, nec 24X, a/b/bg

Permalänk
Medlem

kör på opteron 165 den klockar bra med och om inte mer än X2 dualcore 4400+ gör... men du ska inte klocka va ? och jag tycker du ska läsa lite trådar om denna opteron 165 lite innan du köper. allt beror på stepping på den dvs som avgör om den klockar bra.. dvs CCWBE eller vad det är, och jag vet om många datorbutiker som säljer den... så GO for it dude

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=55488...

läs lite där

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Hm, är ju som ett lotteri.. finns det några svenska butiker som säljer de bästa?

Visa signatur

DELL XPS, 2.13 ghz, 1024 553mhz, geforce 6800 go ULTRA, 60GB 7200, nec 24X, a/b/bg

Permalänk
Medlem

kostar inte x2an ganska mycket mer?
så opteronen känns som ett ganska lätt val

Permalänk
Medlem

Inte bara processorn som påverkar överklockningen heller. Glöm inte bort det!!

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
Inte bara processorn som påverkar överklockningen heller. Glöm inte bort det!!

jag beställer samtidigt g.skill minnen, dfi ultra, seasonic 600w och ett 7800gt.. det bör väl räcka?

Visa signatur

DELL XPS, 2.13 ghz, 1024 553mhz, geforce 6800 go ULTRA, 60GB 7200, nec 24X, a/b/bg

Permalänk

Verkar som det är samma batch som även andra länder fått. Jag själv beställde en Opteron 165 för ett tag sen (146 från början men det är en lång historia=)) och nu har Webhallen skickat den. Men som opox skriver så är det mycket annat som avgör hur mycket man kan klocka en cpu. Och givetvis röstade jag ja på detta=).

Edit: Ja det ska nog räcka ett bra tag framöver, är lite sugen på G skill själv (har oxå dfi kort) efter att Ballistix minnena tydligen är riktiga problem minnen nu för tiden (annars hade jag tveklöst tyckt att du skull kört på dessa om du vill få ut det mesta ut burken).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
Inte bara processorn som påverkar överklockningen heller. Glöm inte bort det!!

nä... lite kyla skadar inte

http://files.upl.silentwhisper.net/upload0/kall_klockning.PNG

hehe

Visa signatur

DFI Ultra-D| Opteron 165 | 2x512MB BH-5 UTT | XFX 6600 GT | Silverstone ZEUS 560W | Mach I | 40GB Samsung SATA ll |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zurf
nä... lite kyla skadar inte

http://files.upl.silentwhisper.net/upload0/kall_klockning.PNG

hehe

najs asså
med en sån prolle kan man slå bench rekord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zurf
nä... lite kyla skadar inte

http://files.upl.silentwhisper.net/upload0/kall_klockning.PNG

hehe

Fick du upp den i 3024 Mhz?

Visa signatur

DELL XPS, 2.13 ghz, 1024 553mhz, geforce 6800 go ULTRA, 60GB 7200, nec 24X, a/b/bg

Permalänk
Medlem

Som svar på trådens fråga: Köpa

motivering:

http://files.upl.silentwhisper.net/upload0/3072.PNG

jk22: den primar på......

Visa signatur

DFI Ultra-D| Opteron 165 | 2x512MB BH-5 UTT | XFX 6600 GT | Silverstone ZEUS 560W | Mach I | 40GB Samsung SATA ll |

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zurf
Som svar på trådens fråga: Köpa

motivering:

http://files.upl.silentwhisper.net/upload0/3072.PNG

jk22: den primar på......

Med rumstemp?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zurf
nä... lite kyla skadar inte

http://files.upl.silentwhisper.net/upload0/kall_klockning.PNG

hehe

dina spänningar såg inte så super ut?
däremot gjorde klockningen det, va äre för stepping?

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Medlem

Mitt nätagg kör på fälgarna...prollen drar väldigt mycket ström när man kör dubbel-prime vid den spänningen. Dags för dubbla agg.

Stepping CCBWE 0550XPMW med kompressor

har två st, båda är ungefär likvärdiga...

Visa signatur

DFI Ultra-D| Opteron 165 | 2x512MB BH-5 UTT | XFX 6600 GT | Silverstone ZEUS 560W | Mach I | 40GB Samsung SATA ll |

Permalänk
Medlem

om du kan få tag på en så... jovisst

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Åtminstone en av mina är till salu i alla fall...
fick vänta skitlänge men så ramlade det in några beställningar till slut,
så nu har jag för många

Visa signatur

DFI Ultra-D| Opteron 165 | 2x512MB BH-5 UTT | XFX 6600 GT | Silverstone ZEUS 560W | Mach I | 40GB Samsung SATA ll |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
om du kan få tag på en så... jovisst

Jag kan hämta ut den imorgon om jag har tid/ork, så det är inga problem..

Permalänk
Medlem

kör på 165an då

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
kör på 165an då

Men jag skall inte börja bygga förens om 1 ½ månader då 7900 gtx kommer ut, men den håller tillsdess väl?

Permalänk
Medlem

att en opteron 165 är ett bättre köp än en x2 verkar vara klart men en opteron 165 vs en 146, verkar som att 146 klockar högre och kostar mycket mindre medans 165 är dual core, vilken föredrar ni?

Permalänk

Om Opteron 146 med gamla stepping gått att få tag på så hade jag redan haft en nu men det är tveksamt om de nya 146:orna kommer gå att oca lika bra. Kommer inom några dagar att få min Opteron 165 och det ska bli intressant att se om det gör sån skillnad som många skriver att det gör. Dual core gör tydligen underverk för "hanteringen" av Windows Xp om jag fattat det rätt och sen så är den bra på att multi taska med om jag minns rätt.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
att en opteron 165 är ett bättre köp än en x2 verkar vara klart men en opteron 165 vs en 146, verkar som att 146 klockar högre och kostar mycket mindre medans 165 är dual core, vilken föredrar ni?

Ja, asså.. tänk dig att du först har en vanlig 165 och sedan en till.. värsta grejen liksom. ;P

Nu kan jag hämta ut min, så.. skall jag ta den? även fast jag skall bygga om ca 1 ½ månad.. ?

Som voten ser ut så är det ett ganska självklart val, eller?