Permalänk

Fel nätdel?

Hej,

byggde precis ihop en dator åt min bror. Tyvärr fungerar det inte riktigt som det ska, jag börjar med att fråga här. Kanske nån vet direkt så slipper jag leta runt i timtal på nätet?

Problemet är att datorn inte hittar hårddisken vid omstart. Man måste stänga av datorn helt och starta den igen för att den ska hitta hårddisken. Annars ser det helt enkelt ut som den inte finns överhuvudtaget - syns ej i BIOS. Kan detta bero på nätdelen tro? Chassiet är helt nytt med 430 watts nätdel, men konstigt nog hade den bara 20-pinnars ATX-kontakt. Moderkortet har 24-pins uttag.
Eller kan det vara hårddisken? Fick ett mycket märkligt felmeddelande andra eller tredje gången jag startade om datorn - PC-högtalaren började pipa frenetiskt och jag fick ett DOS-meddelenade i form av en vit ruta mitt på skärmen som talade om för mig något om att diskens bootsektor var korrupt/skadad och ville jag återskapa "Y".

Ett problem till: använde ett USB tangentbord under installationen. Fungerade fint, men nu fungerar det bara ibland. Windows säger att det är skadat, men det funkar fint i en annan dator.

Råkade även ut för en låsning i FEAR. Körde på 1024x768 och alla andra inställningar som standard, tycker det borde den väl klara utan det minsta problem. Har inte kollat tempen på graffet ännu, misstänker det.

Systemet:

Låda: In-Win X710GS Fulltower 430 watt nätdel. 2 x 80mm + 1 x120 mm. Sunon fläktar med rejält tryck.(NY)
Moderkort: EPoX EP-8NPA-SLI. Socket 754 med SLI. (NY)
CPU: AMD 3400+ 2.2/1Mb. Haft länge funkar fint. (BEG)
CPUHSF: Alpha 8150 /m 2k rpm Adda.(BEG)
RAM: 2 x Twinmos PC2700 512Mb. Samma sak här.(BEG)
Grafik: Gainward GeForce 7800GT.(NY)
HDD: Maxtor DiamondMax 10 250GB SATA2 16MB.(NY)
DVDRW: Minns ej märket.(BEG)

Jag använde massvis med buntband, så luftflödet är nog så optimalt som det kan bli i den lådan utan att man ska börja såga iden. Rejäl låda! Prisvärd, men 24-pins nätagg borde den ha kommit med.

All input uppskattas.

EDIT: Skulle kanske nämna att lådan kommer men en ganska så avancerad digital fläktcontroller med lösa tempsensorer. Imponerande med tanke på att den kostar under 1000:- tycker jag.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

bara en fråga, varför köpa så bra grafikkort och sen värdelösa minnen?
och socket 754?

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk

BEG betyder begagnade. Vi hade redan CPU, minnen, kyllänsen och DVDn. Dom är nog knappast mer värdelösa än nåt annat budget PC2700 minne.Planen är att senare byta minnena till ett par 1 gigs-stickor. CPU'n rular hårt än, prexis lika snabb som en oklockad 3700 i socket 939. Totalt onödigt att köpa en cpu för kanske 3000 kronor som bara ger en liten förbättring. Så vi beslutade att lägga de pengarna på grafikkortet istället. Detta ersätter ett radeon 9800 så det blir STOR skillnad. Har man begränsad budget så får man tänka till...

Visa signatur

Min data är bättre än din data.