Permalänk
Medlem

gigabyte k8n sli pro - 70 grader i idle?

Tjenis!
Har just skruvat ihop min nya burk och allt e väl rätt så ok.
Har följande paket:
Antec Chassi P180
AMD Opteron Dual Core UP 175 2,2GHz
Asus GeForce 7800GTX 256MB
Corsair XMS 2048MB (2x1024) PC3200
Gigabyte GA-K8N Pro SLI
Zalman P4 - Socket 478 - ZM-7000B-CU
+ lite annat jox som nog inte ska spela någon roll här.

Ivf - jag är helt grymt nöjd med burken än så länge men är lite orolig dock pga av mitt mobo.
Mitt mobo visar nämligen en temp på 70 grader i idle?!
Min cpu visar dock på 29 grader i idle!

Har inte hunnit lägga in några spel ännu men undrar som sagt om denna temp på mobo't är alldeles fel och vad jag bör kolla in i 1:a hand?

MVH
skrock

Permalänk
Medlem

Pröva om flänsen är varm?

Visa signatur

A64@2.5@7700CU | 2*1GB Twinmos DC | MSI K8N Neo2 Plat. | MX518 | VX724

Permalänk
Medlem

Inte flänsen tyvärr...

Inte flänsen tyvärr... (inte för att man vill ha en het fläns men då vet man iaf vart man ska kolla )... Men zalman-flänsen (om det var den du menade) är helt kall så den e ok.... Dock kan jag tillägga att området runt pcie-sloten där mitt gfk sitter är väldigt varmt - nästan så att man bränner sig.... Sitter på jobbet nu så jag ska givetvis kolla upp om fläkten till gfk funkar osv...

Verktyget som klagar på min mobo-temp är sisoft sandra... Samma appz säger även att min cpu ligger på 29 grader men detta har jag även kollat in i bios och där står samma temp.

Förslag tas emot med tacksamhet

MVH
skrock

Permalänk

Är det fläkt på nordbryggan som standard på det moderkortet?

Visa signatur

| E6850 | Scythe Ninja | AsusP5q-Pro| XFX 8800GT XT[/url] | 2GB Corsair XMS2 | Antec P180 | Nesteq 520W | Samsung 245B |

Permalänk
Medlem

samma fenomen på mitt mobo

Har samma fenomen på min dator.
Har ett A8N SLi Deluxe mobo med ett P180 chassi,
ventilationen är det inget fel på men mina temperaturer är också skumma, tempen för CPU ligger vid 29-31 och mobot ligger vid 38-42.

Börjar undra om det är utformningen på chassit som kan ligga bakom.

Jag har mina HDD's i övre facket och min teori är att tempsensorn på moderkoret ligger just vid nordbryggan och även vid mina hårddiskar (som är som kärnkraft).

Nu må utseendet vara olika från mobo till mobo...men kan ju vara en teori, ingen som verkar veta var sensorn på moderkortet sitter (på min modell)

Permalänk
Medlem

Ingen fläkt..

Nej, det är ingen fläkt på nordbryggan utan den kom med en passiv fläns som sagt. Och denna fläns är där emot supervarm - petar man på den så bränner man sig nästan.

Har iaf nu monterat isär allt och plockat bort flänsen. Har tagit bort den intorkade pastan (?) på nvidia-chipset och monterat tillbaka den med Arctic Silver pasta istället (och ja, jag vet att garantin flög där men hade inte tålamod att vänta). Har inte monterat resten ännu men det gör jag ikväll. Så i morrn tänker jag meddela hur det har gått.

BTW - jag snackade med butiken där jag köpte den och dom tyckte att det bara var till att testa med superpi och prime95 - funkar det bra även fast tempen ligger på 70 grader så tycker dom att det bara är att köra på.

BTW 2 - Shuga - jag tror inte det är så som du beskriver det - min kylfläns blir verkligen riktigt, riktigt varm och det på bara ett par sekunder. Tror att antingen chipset är kasst eller att kylflänsen inte är med i matchen. Fortsättning följer som sagt...

I'll be back =D
//skrock

edit/pålägg:
Har nu monterat ihop allt igen efter att ha byt ut kylpastan på flänsen. Ingen som helst skillnad (buhu lessen). Har testat att köra superpi och det funkar fint - det enda som händer är att SiSoft visar en temperatur höjning med en grad från 70 till 71 alltså. Ska nu köra prime95 över natten men först ska jag testa att lägga in ett spel och kolla vad som händer.

Fortsättning följer igen........ =D

edit/pålägg 2:
efter som ingen är intresserad av denna tråd och gör ett inlägg så fortsätter jag helt "lone wolf" för att dokumentera min fram/baksteg genom att lägga till info i min egen tråd - kanske nån stackare kan ha nytta av dom i framtiden? =D

ivf - har nu kört superpi och prime95 utan minsta felutslag. prime95 fick köra sin torture i 24 timmar och det får väl anses som ett dugligt test iaf. det enda som händer är att temperaturen går upp i 71-72 grader istället för 70 som sisoft sandra annars visar på i idle.

så jag har följande 3 teorier:
* chipset som jag har blir helt enkelt så varmt och så är det bara.
* felaktiga inställningar, driver problem eller annat handhavande fel som felkopplade sladdar (mao min inkompetens som ligger bakom ).
* temp-mätaren är kass alt. nått annat sitter och sprider värme till tempen (ja - det är Shugas teori som jag "lånat" ).

så vad jag gör nu är helt enkelt att jag kör på. kan nästan sätta min vänstra fot på att allt kommer funka helt utmärkt i ca 2,5 år så garantin hinner gå ut och sen brakar det ihop. givetvis kommer jag att pilla med detta sakta men säkert beroende på tid, ork och nya uppslag och kommer jag fram till en lösning så hamnar den infon här i tråden. ska även ta mej tid och fråga gigabyte's support men då måste jag kolla upp serienummer och rev på mobo't först så detta kommer ligga på is iaf minst ett par dagar till.

om nån har förslag eller idéer på lösning(ar) så får ni gärna dela med er.

L8r allig80rs
skrock