IBM bladserver med Cell-processor

Permalänk
Melding Plague

IBM bladserver med Cell-processor

<font style="font-size: 10pt"><b>IBM bladserver med Cell-processor</b></font> <small class="small">söndag 5 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://news.zdnet.com/2100-9584_22-6035077.html" target="_blank" >ZDNet</a> rapporterade i fredags att IBM kommer att visa upp bladservrar i nästa vecka som bygger på Cell-processorn som också sitter i den kommande spelmaskinen Playstation 3.
<br />
<br />Sony, Toshiba och IBM har utvecklat en Linux-distribution som stödjer Cell-processorn. Cell har i grunden en Motorola PowerPC 970-processor, dock modifierad med speciella extra-processorer som gör IBM:s SJ20 unik.
<br />
<br />SJ20 och SJ21 som servrarna heter skall erbjuda en snabbare backplane, vilket gör att kommunikationen mellan servrar i ett kluster kommer att gå mycket snabbare. Det möjliggörs via 10 gigabits InfiniBand 4x.
<br />
<br />"<I>Blade servers are a relative rarity in computing clusters; they often cost more than more ordinary rack-mountable models and come with reliability features that scientific applications don't require. But Cell blades could change that, because the chip's special-purpose calculation engines could significantly increase the amount of processing that can be done with a given number of blades.</I>"
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://news.zdnet.com/2100-9584_22-6035077.html" target="_blank" >ZDNet</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undra om den kommer högt på topp500-listan...

Permalänk

Det här blir spännande.
Kommer bli kul att se hur den presterar. Ifall Cell är bra eller inte.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
Undra om den kommer högt på topp500-listan...

Antar att du menar om den sätts i kluster men jo det skulle vara intressant att se hur Cell-processorerna matchar Opteron, PPC, Itanium2 osv...

Permalänk
Medlem

Sony har ju hävdat att Cell, mer eller mindre, kommer leda PS3 in i en ny era då den ska ge fantastiska möjligheter. Är inte största grejen med Cell att den kan hantera en stor mängd trådar väldigt bra, vilket i teorin ska ge grym prestanda om programmen är optimerade för detta? IBM höll/håller väl på att utveckla en kompliator för linux (modda GCC?) för att kunna dra nytta av Cell.

Blir det någon större prestandarevolution om man kör en Cell-optimerad variant av linux på PS3, mån tro?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten
Sony har ju hävdat att Cell, mer eller mindre, kommer leda PS3 in i en ny era då den ska ge fantastiska möjligheter. Är inte största grejen med Cell att den kan hantera en stor mängd trådar väldigt bra, vilket i teorin ska ge grym prestanda om programmen är optimerade för detta? IBM höll/håller väl på att utveckla en kompliator för linux (modda GCC?) för att kunna dra nytta av Cell.

Blir det någon större prestandarevolution om man kör en Cell-optimerad variant av linux på PS3, mån tro?

PS3 kommer att ha ett cell-linux på hårddisken.
Sen är frågan om hårddisken kommer att säljas separat eller om den medföljer.

EDIT: eftersom cell är så specifierat annorlunda så fungerar endast ett celloptimerat linux. Vanligt linux fungerar ej.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Nu när spelkonsolerna har så avancerade processorer känns det onödigt att behöva byta konsol om 5 år?
Det är ju i princip bara grafikkortet som kommer sätta begränsningarna i framtiden. Frågan är om vi kommer kunna behålla konsolerna längre än 5 år i framtiden utan att dem hamnar alltför långt efter PC i utvecklingen.
Istället för att behöva köpa en helt ny konsol så kanske företagen MS och Sony bara släpper en minnesuppgradering istället för att tillverka en helt ny konsol.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Nu när spelkonsolerna har så avancerade processorer känns det onödigt att behöva byta konsol om 5 år?
Det är ju i princip bara grafikkortet som kommer sätta begränsningarna i framtiden. Frågan är om vi kommer kunna behålla konsolerna längre än 5 år i framtiden utan att dem hamnar alltför långt efter PC i utvecklingen.
Istället för att behöva köpa en helt ny konsol så kanske företagen MS och Sony bara släpper en minnesuppgradering istället för att tillverka en helt ny konsol.

Nja, nyare AI och fysikmotorer då?

Permalänk
Medlem

Lite mer info:

http://www.mc.com/mediacenter/pr/news_details.cfm?press_id=20...

Har med egna ögon sett Cell sitta i denna "lilla" maskin.

Visa signatur

P4 HT 3.0GHz <-> 512Mb DDR <-> 200Gb HHD <-> Readeon 9800XT <-> 17"

Permalänk
Medlem

Känns som Apple har bytt till fel leveratör

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

PowerPC 970 = G5...

Blir kanske nästa workstation att köpa då...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Känns som Apple har bytt till fel leveratör

beror ju på, OSX var redan anpassat till x86, därför var bytet lätt. byte till cell processor hade inte gått lika smärtfritt + att vi ännu inte vet hur bra cell processorerna är på att göra allsidiga uppgifter. man måste ju skilja på server, spelkonsoll och persondator. spelkonsollen ska ju i stor utsträckning bara jobba med spel, servern har oxå ofta specefika uppgifter medans en persondator måste klara det mesta.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Nu när spelkonsolerna har så avancerade processorer känns det onödigt att behöva byta konsol om 5 år?
Det är ju i princip bara grafikkortet som kommer sätta begränsningarna i framtiden. Frågan är om vi kommer kunna behålla konsolerna längre än 5 år i framtiden utan att dem hamnar alltför långt efter PC i utvecklingen.
Istället för att behöva köpa en helt ny konsol så kanske företagen MS och Sony bara släpper en minnesuppgradering istället för att tillverka en helt ny konsol.

Har alla glömt eller har det kommit nya uppgifter som jag inte läst!? En cell kan inte köra en massa "mulit purpose" trådar, det är väl bara en huvud kärna som är "normal" resten är väl små specialiserade kärnor som bara kan utföra vissa sorters instruktioner. Intel och amd skrattade väl närmast när det pratades om att cell skulle kunna användas till desktop, då det skulle gå lika bra som att använda en 7800GTX till att utföra CPUn's jobb i datorn istället.
Ovanstående exempel är ju liite grovt då cell processorn iallafall har EN kärna som liknar en vanlig PC-cpu-kärna om än mycket sämre.
Av dess egenskaper att dömma så kommer cell processorn vara VÄLDIGT bra att ha i decoderboxar och i HD tv apparater osv.

Den teoretiska beräkningskraften om den blir matad med det den vill ha är precis som hos GPUer mycket högre än vanliga cpuer, men detta är inte möjligt att använda på tex en vanlig PC.

Tvärtom har det vad jag läst spekulerats i att det snarare kommer att komma nya konsoller snabbare än det brukar pga begränsningarna i cpuerna, enligt utvecklare som jobbar med xbox360 och ps3 så är de väldigt mycket sämre än man kan tro. Kanske redan om 3år kommer det nya.

Förövrigt så kommer det säkerligen att bli mycket svårt att utveckla programvara som kan ta tillvara en väldig massa trådar, det är bara vissa saker som passar för det tex 3D rendering men där gör ju grafikkorten det mesta jobbet i vilka man oxo utför en massa parallellt därav alla parallella pipelines. Andra saker skulle ju vara de som är lätta att dela upp... kanske fysik. Dock så tror jag det är lättare att uttnyttja de 6 trådar som xbox360 CPUn hanterar då de alla är av samma "normala" typ.

Detta är min personliga uppfattning och är grundat på alla möjliga artiklar även från sajter som theinquirer.org så det skall ju tas med en nypa salt, men är det nån som har helt motstridiga uppgifter som inte kommer ifrån sony(eller deras samarbetspartners), utan kanske helst utvecklare så får ni hjärna länka till det då det är fruktansvärt intressant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0

Ovanstående exempel är ju liite grovt då cell processorn iallafall har EN kärna som liknar en vanlig PC-cpu-kärna om än mycket sämre.

Förr var det snack om en custom PPC-kärna.
Men dessa bladservrar är ju en PPC970 kärna. Det är något som är minst lika bra som din vanliga Intel/AMD kärna.
Så snacka inte för mycket innan du har facit i hand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Förr var det snack om en custom PPC-kärna.
Men dessa bladservrar är ju en PPC970 kärna. Det är något som är minst lika bra som din vanliga Intel/AMD kärna.
Så snacka inte för mycket innan du har facit i hand.

Förr? har de ändrat på cell processorn som sitter i ps3:an?

Jag tolkade nyheten som att servrarna har samma processor som cell vilket i "Grunden" (precis som den som sitter i xbox) är en PPC970 men att den är väsentligt modifierad.

Så här kan man tex läsa på nått forum jag googlade till... skall se om jag kan hitta mer info om exakt vad det är de ändrat på i PPC970.

"Extremt förenklat så kan man säga att Cell och XBox CPUerna är enkla (långsamma) PPC CPU'er med en stor Altivec/Velocity engine liknande vektor del (utgör ca 80% av chipytan i Cell CPU'et). Detta gör att de kan vara extremt snabba (10+ ggr ?) för specialskrivna (CPU anpassade) applikationer, men kommer att vara betydligt långsammare i de flesta vanliga applikationer som inte utnyttjar vektor delen (eller mer än en av CPU kärnorna - Cell har dual core, XBox360 har 3 dual core PPC chip)."

Är det detta som har ändrats menar du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Förr? har de ändrat på cell processorn som sitter i ps3:an?

Jag tolkade nyheten som att servrarna har samma processor som cell vilket i "Grunden" (precis som den som sitter i xbox) är en PPC970 men att den är väsentligt modifierad.

Så här kan man tex läsa på nått forum jag googlade till... skall se om jag kan hitta mer info om exakt vad det är de ändrat på i PPC970.

"Extremt förenklat så kan man säga att Cell och XBox CPUerna är enkla (långsamma) PPC CPU'er med en stor Altivec/Velocity engine liknande vektor del (utgör ca 80% av chipytan i Cell CPU'et). Detta gör att de kan vara extremt snabba (10+ ggr ?) för specialskrivna (CPU anpassade) applikationer, men kommer att vara betydligt långsammare i de flesta vanliga applikationer som inte utnyttjar vektor delen (eller mer än en av CPU kärnorna - Cell har dual core, XBox360 har 3 dual core PPC chip)."

Är det detta som har ändrats menar du?

Xboxen använder inte en PPC970 baserad cpu...

Och som du citerar där. Det stod extremt förenklad.
Men i dagens artikel står det PPC970-baserad, om de ändrat Cell som sitter i PS3an eller om PS3an får en kraftigare cpu vet jag inte.
Men det vore konstigt att kalla den PPC970-baserad om den var en jätteförenklad variant utav den, för då vore det ju ingen PP970 utan en vanlig Power4+ derivering.

Edit:http://www-128.ibm.com/developerworks/power/library/pa-cellpe...

Vad jag kan förstå utav denna är det en vanlig "G5" med 8st extra SPE-enheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0

/.../med en stor Altivec/Velocity engine liknande vektor del /.../

Intressant att de använde Motorolas och Apples beteckning för flyttalsinstruktionerna, men inte IBM's namn, VMX, när detta ändå är en IBM-endast CPU.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Xboxen använder inte en PPC970 baserad cpu...

Och som du citerar där. Det stod extremt förenklad.
Men i dagens artikel står det PPC970-baserad, om de ändrat Cell som sitter i PS3an eller om PS3an får en kraftigare cpu vet jag inte.
Men det vore konstigt att kalla den PPC970-baserad om den var en jätteförenklad variant utav den, för då vore det ju ingen PP970 utan en vanlig Power4+ derivering.

Edit:http://www-128.ibm.com/developerworks/power/library/pa-cellpe...

Vad jag kan förstå utav denna är det en vanlig "G5" med 8st extra SPE-enheter.

"The key design goals of the PPE are to maximize the performance/power ratio as well as the performance/area ratio. The PPU is a dual-issue, in-order processor with dual-thread support"

Jag vet inte vart alla fått det här att den är baserad på PPC970 ifrån men det stämmer inte. PPE i Cell är gjord för att vara liten, enkel och billig och saknar därför många funktioner som man normalt ser i en modern processor, den kan ju inte ens sortera om instruktionerna inne i processorn.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
"The key design goals of the PPE are to maximize the performance/power ratio as well as the performance/area ratio. The PPU is a dual-issue, in-order processor with dual-thread support"

Jag vet inte vart alla fått det här att den är baserad på PPC970 ifrån men det stämmer inte. PPE i Cell är gjord för att vara liten, enkel och billig och saknar därför många funktioner som man normalt ser i en modern processor, den kan ju inte ens sortera om instruktionerna inne i processorn.

Mmm jag funderade på storleken och frekvensen. den utgjorde endast 20% av storleken på kärnan samt att den klarar frekvenser upp mot 5ghz vilket låter konstigt om den har mycket gemensamt med ppc970.