AMD AM2, mer än byte av minne

Permalänk
Melding Plague

AMD AM2, mer än byte av minne

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD AM2, mer än byte av minne</b></font> <small class="small">måndag 6 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Anandtech har skrivit en kortare artikel om vad som är nytt med AMD:s kommande socket AM2. Den största förändringen är givetvis att AMD går över till DDR2 minnen, men det finns även andra nyheter:
<br />
<br /><i>”There will be more than just new memory with AMD2, however. We now have details on the new Socket 940 for AM2. It has been widely reported that the new Socket 940 will not be compatible with the existing Socket 940 used for Opteron and early Athlon 64.”</i>
<br />
<br />Läs om vad som är nytt med socket AM2 hos <a href="http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2688" target="_blank">Anandtech</a>.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Först

Jag tycker att det är både bra nyheter och dåliga. Det kommer ju bli stabilare men det är dåligt att alla gammla kylare är värdelösa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q_exittor
Först

Jag tycker att det är både bra nyheter och dåliga. Det kommer ju bli stabilare men det är dåligt att alla gammla kylare är värdelösa.

det possetiva är ju som sagt att det kommer vara bättre prestanda, men håller inte med om att dom gamla kylarna är värdelösa, ja menar det finns ju fortfarande socketK8 atisiaster kvar. om vi säger att AM2 ligger 1a på hitech listan så kommer ju K8 2a så säg inte gamla

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
det possetiva är ju som sagt att det kommer vara bättre prestanda, men håller inte med om att dom gamla kylarna är värdelösa, ja menar det finns ju fortfarande socketK8 atisiaster kvar. om vi säger att AM2 ligger 1a på hitech listan så kommer ju K8 2a så säg inte gamla

Det är väl fortfarande K8 fast på ny sockel...

Permalänk
Medlem

Mycket nice med nya kylfästningen... känns som att man inte längre kommer behöva oroa sig halvt till döds för mobots skull bara för att man vill flytta på burken. Lite synd att gammla kylningar blir värdelösa men det går att godta tycker jag... Det är ju knappast som att luftkylning kostar några fantasisummor om man nu ska va tvungen att byta, och har man vatten så är det ju nytt block som krävs, inte ett helt system...

Sen är det väl så att köper man ett helt nytt system (vilket det lär bli eftersom AM2 är just det) så lär man ju kosta på sig ny kylning i vilket fall. Jag vet att jag iallafall inte bygger några burkar utan kylning till ;).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
...och har man vatten så är det ju nytt block som krävs, inte ett helt system...

Mjo, men jag har precis bytt till socket 939 som mitt Maze 3 inte fungerar på

Fasst har hört om modifikationer för att få det att fungera med maze 3, nån som vet nåt om någon sådan? (har inte hittat nåt om det)

Sen förstår jag inte varför de inte gjorde som de troligen kommer göra med AM2 tidigare (med kylningen). Inte för att den nuvarande är dålig men den där är ju bättre och med tanke på att man redan innan på socket A använde fyra skruvar så känns det konstigt att försämra det - särskilt med tanke på att energiutvecklingen blir mer hela tiden och att kylarna blir större och tyngre.

Permalänk
Medlem

Är det värt att välja AM2 istället för en vanlig AMD64 CPU när det gäller spel?
Sitter fortfarande på AMD Athlon 2400+ och vet ej vad nästa CPU ska bli när AMD64, AMD 64 X2 och AMD AM2 finns att välja mellan!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeRo222
Är det värt att välja AM2 istället för en vanlig AMD64 CPU när det gäller spel?
Sitter fortfarande på AMD Athlon 2400+ och vet ej vad nästa CPU ska bli när AMD64, AMD 64 X2 och AMD AM2 finns att välja mellan!?

Vänta till april och AMD AM2. 2400+ räcker gott och väl ytterliggare 3 månader. AMD 939 är officiellt död nu. Alla framtida AMD processorer för hemanvänder över de nästa 2 åren eller så, kommer använda sig av AM2. Så då kan du köpa en AM2 processor om 2 månader och fortfarande uppgradera till en aktuell processor om 2 år utan att byte moderkort.

För övrigt så är AM2 själva "kontakten" mellan processorn och moderkortet, så AMD 64 och AMD X2 kommer komma till AM2 också

Permalänk
Medlem

Okej, tack för information! Då vet jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Vänta till april och AMD AM2. 2400+ räcker gott och väl ytterliggare 3 månader. AMD 939 är officiellt död nu. Alla framtida AMD processorer för hemanvänder över de nästa 2 åren eller så, kommer använda sig av AM2. Så då kan du köpa en AM2 processor om 2 månader och fortfarande uppgradera till en aktuell processor om 2 år utan att byte moderkort.

För övrigt så är AM2 själva "kontakten" mellan processorn och moderkortet, så AMD 64 och AMD X2 kommer komma till AM2 också

Bara för att man kommer behålla samma socket betyder det tyvärr inte att man kan vara säker på att kunna uppgradera. Blev mycket positivt överraskad när det faktiskt visade sig att Athlon X2 fungerade i gamla moderkort, trodde stenhårt att den inte skulle göra det trots AMDs löften. Så har vi tur så kanske trenden håller i sig?

Permalänk

Jo, då kan min 3500+ vara med tills AM2 kommer. men tråkigt att man köpte nya minne nu för 3200kr.. =(.. kommer man inte ha något nytta av dom.. Aja..

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk

Alla nya amd prollar för M2 kommer att ha inbyggd "palamino" teknik (eller vad det heter, kmr inte på det exakta namnet just nu), någon som vet om det stämmer?

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Discokungen

Min vattenkylning kommer passa Har fjäderfästning i de där hakarna på mitt moderkort.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T0ker a.k.a T0ke
Alla nya amd prollar för M2 kommer att ha inbyggd "palamino" teknik (eller vad det heter, kmr inte på det exakta namnet just nu), någon som vet om det stämmer?

Palomino är en häst. Alternativt en gammal processormodell från AMD.
Du tänker på Paladium som kommer i alla nya processorer, även intels. Men du behöver inte ha det aktiverat så bry dig inte om det.

Permalänk
Medlem

Palladium finns inte längre, det var Microsofts egna version av chippet.

TPM (Trusted platform module) utvecklas av ett gäng företag som gått med i trusted computing group www.trustedcomputinggroup.org.
Finns i IBMs/Levanos bärbara sedan flera år tillbaka, i ett gäng chipset och i Apples Intel x86-maskiner.
TPM kan inte hindra någon från att köra ett program, men mjukvaran (microsoft i de flestas fall) kan det både med och utan TPM. Den kan hålla nycklar och accelerara kryptering.
TPM kommer inte att vara så jobbigt för konsumenten, men HDCP (över HDMI) kommer göra det jobbigt, då man kommer behöva både nya grafikkort och skärmar/tv-skärmar, samt godkänd mjukvara. Mjukvaran som är boven när det gäller att begränsa ens användning eller kränka ens personliga integritet, hårdvaran går inte av sig själv även om mjukvaran kan ta hjälp av det.

Denna nyhet hade inte så mycket innehåll, "AM2 mer än bara en DDR2, utom en ny plastram runt CPUn också"
AM2 innehåller mer än så t ex virtualiseringstekniken Pacifica som är något jag tycker är intressant.

Permalänk
Medlem

Socket M2 är intressant i högsta grad. Den kommer definitivt att hamna på mitt skrivbord.