Hur uppfor sig ASRock 939Dual utan processor?

Permalänk
Medlem

Hur uppfor sig ASRock 939Dual utan processor?

Haller pa med lite mindre upplyftande felsokning, och har kommit till att utan en annan dator forsoka se om processorn ar felet eller inte... For att gora detta plockade jag ur processorn, och forsokte starta datorn, da snurrade flaktarna i ca 1-2 sekunder, for att sedan slockna med det sedvanliga klickljudet (samma som nar man stanger av datorn).

Ar detta normalt? Kan den komma in i POST utan CPU t ex?

Alla svar mottages otroligt tacksamt, borjar fundera pa hur jag ska dunka huvudet i vaggen nu.. Var sa otroligt klantig...

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Hedersmedlem

Det vanligaste är att en dator utan CPU ger ifrån sig en signal i den interna högtalaren. Standardljudet i Awards BIOS är omväxlande hög och låg ton ala brandbil. Så det som händer med din burk kan tyda på moderkortsfel men det är ju svårt att kolla om du inte har nån annan CPU att testa med.
Om du talar om vad som hänt så kanske nån här har erfarenhet av nåt liknande.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Det vanligaste är att en dator utan CPU ger ifrån sig en signal i den interna högtalaren. Standardljudet i Awards BIOS är omväxlande hög och låg ton ala brandbil. Så det som händer med din burk kan tyda på moderkortsfel men det är ju svårt att kolla om du inte har nån annan CPU att testa med.
Om du talar om vad som hänt så kanske nån här har erfarenhet av nåt liknande.

Ah, tack for det informativa svaret!

Jag har tva tradar pa G, denna och en annan som beskriver sjalva problemet. Du kanske har tid att kolla forbi hos huvudtraden?

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=55656...

Dar har jag skrivit en sa utforlig felbeskrivning som bara mojligt

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

@ Nyrostad

Har skickat ett PM till dig.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Har rensat nu...

Kan nagon bara bekrafta eller dementera detta:

Om mitt moderkort inte ens kommer till POST med allt forutom strom inkopplat? Alltsa, det stanger av sig 1 s efter att man tryck in knappen, utan att pipa, ar det defekt eller inte da?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G